• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
چرا شکستگی لگن در سالمندان باعث مرگ می شود؟

چرا شکستگی لگن در سالمندان باعث مرگ می شود؟

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

علت مرگ ناشی از شکستگی لگن به دلیل خونریزی ها و ایجاد های لخته های خونی در ساق پا است. شاید بسیار تعجب آور باشد، اما این موضوع کاملا صحت دارد که شکستگی لگن باعث مرگ می شود.

شاید بسیار تعجب آور باشد، اما این موضوع کاملا صحت دارد که شکستگی لگن باعث مرگ می شود؛ اما نه در همه افراد بلکه در افراد مسنی که از قوای جسمانی ضعیفی برخوردارند.

شاید شما هم در اطرافیانتان افراد سالمندی را دیده باشید که به دلیل سرخوردن از پله یا به دلیل یک زمین خوردگی ساده، لگنشان شکسته و دچار مصدمیت شدید شده باشند و همین مصدومیت ممکن است مشکلات زیادی را برای فرد سالمند به وجود بیاورد.

کاملا مشخص است استخوان های یک فرد پیر از تراکم و استحکام بسیار کمی برخودار است از این رو در هنگام وارد شدن کوچکترین ضربه ای دچار شکستگی می شود. شکستگی لگن یکی از شایع ترین انواع شکستگی در افراد مسن است که به دلیل کم بودن تراکم استخوان یا پوکی استخوان ، با کوچکترین ضربه ای آسیب می بیند. متاسفانه قصه تلخ ماجرای شکستگی لگن در سالمندان به همین جا ختم نمی شود و همین شکستگی مشکلات و عوارض زیادی را برای این افراد به وجود می آورد.

لخته شد خون در ساق پا و مشکلات ریوی از جمله شایع ترین عوارضی هستند که برای این دست از افراد رخ می دهد و خطر مرگ و میر در افراد دچار شکستگی لگن را تا چندین برابر افزایش می دهد.

 

آناتومی مفصل لگن

شکستگی لگن در سالمندان

لگن که یکی از مهم ترین اجزای بدن است، در ناحیه میانی بدن قرار دارد و به گونه کانال ارتباطی میان پاها و اندام های بالا تنه است و نیروی های انتقالی را از بالاتنه به قسمت های تحتانی بدن منتقل می دهد.

نقش مهم دیگر لگن در محافظت و پشتیبانی از دستگاه های تولید مثل بدن است همچنین در این ناحیه عروق زیادی قرار دارد که بافت های عصبی را به اندام های پایینی بدن انتقال می دهد.

تصادفات رانندگی، افتادن از ارتفاع و سرخوردن از پله ها از شایع ترین عواملی هستند که لگن را در معرض شگستکی قرار می دهد.

شاید یک فرد جوان با این حوادث دچار مشکلی نشود اما افراد مسن به دلیل پایین بودن قوای جسمانی و مشکلات مزمنی همچون بیماری پوکی استخوان، این حادثه مشکلات زیادی را برای این افراد بوجود می آورد. شکستگی استخوان لگن در سالمندان، یک مشکل جدی است که افراد مسن را در معرض مرگ قرار می دهد.

 

علائم شکستگی لگن در سالمندان

 

این عارضه در هنگام بروز با علائمی همچون:

لنگیدن در راه رفتن و در موارد شدید بیمار قادر به راه رفتن و حرکت کردن نیست.

عمل جراحی یکی از اصلی ترین و مهم ترین راههای درمان شکستگی لگن است که این عمل در افراد مسن هرچه سریعتر باید انجام شود. جراح ارتوپد با توجه به شدت شکستگی، سن بیمار و شرایط بدنی هر شخصی نوع عمل جراحی را برمی گزیند. از جمله جراحی های پرکاربرد در درمان شکستگی لگن شامل:

خطرات شکستگی لگن در سالمندان

 

حتما مطالعه کنید : آشنایی کامل با آسیب های ورزشی لگن

عوارض بعد از شکستگی لگن

لگن که در میانه بدن قرار گرفته در بردارنده اندام های ادراری و تناسلی است و در صورتی که این عضو حیاتی و مهم بدن یعنی لگن دچار آسیب شود بیمار علاوه بر متحمل شدن دردها و مشکلات فراوان، به عوارضی زیادی همچون:

آسیب دیدن مجاری اداری و مثانه

در صورتی که شکستگی لگن به قدری شدید باشد که مجاری اداری و مثانه آسیب ببیند؛ فرد مبتلا به علائمی نظیر ظهور خون در ادرار، درد در ناحیه شکم، عدم توانایی ادرار کردن و در نهایت ممکن است به بی اختیاری ادرار نیز دچار شود.

ترمیم پارگی و آسیب دیدگی لگن تنها توسط جراحی صورت می گیرد و جراح ارتوپد بعد از جراحی و ترمیم لگن شکسته شده به ترمیم این ناحیه آسیب دیده می پردازد.

آسیب دیدن دستگاه تناسلی

احتمال اینکه بعد از زمین خوردن و شکستگی لگن، ناحیه تناسلی نیز آسیب ببیند وجود دارد. در این صورت بیمار در کنار علائم شکستگی لگن به دردهای شکمی و لگنی، خونریزی و مشکلات اداری دچار می شود.

خونریزی داخلی

خونریزی داخلی زمانی رخ می دهد که با آسیب دیدن رگ های خونی، خون به داخل حفره های بدن یا فضای های داخلی بریزد. با اینکه خونریزی داخلی در اثر شکستگی لگن قابل رویت نیست اما با علائمی همچون:

  • رنگ پریدگی و ضعف شدید
  • سرد و مرطوب شدن پوست
  • پایین آمدن فشار خون
  • کم شدن سطح هوشیاری و بی هوشی
  • تنفس سریع و سطحی همراه است.

خونریزی داخلی یکی از اصلی ترین علت های مرگ و میر در افراد دچار شکستگی است که در این عارضه بیمار به دلیل از دست مقدار زیادی از خون، فرد به شوک و در نهایت مرگ دچار می شود.

پس می توان گفت یکی از اصلی ترین علت مرگ در اثر شکستگی لگن، خونریزی داخلی و لخته شدن خون در ساق پا می باشد.

 

چرا شکستگی لگن کشنده است؟

برخی گمان می کنند در اثر شکستگی لگن تنها عوارض این است که بیمار نمی تواند راه برود و درد دارد اما عوارض شکستگی لگن به همین یک مورد ختم نمی شود زیرا اگر به علائم شکستگی توجه کرده باشید؛ کبودی و تورم در ناحیه لگن یکی از شایع ترین عوارضی است که بعد از آسیب دیدگی و شکستگی رخ می دهد.

این آسیب ها در صورتی که همراه با خونریزی شدید باشد مشکلات جدی را برای بیمار بوجود می آورد.

 

شکستگی لگن کشنده است

 

بگذارید برای پاسخ دادن به این سوال که چرا شکستگی لگن باعث مرگ می شود یا شکستگی لگن کشنده است به آناتومی لگن بپردازیم.

لگن نیز همچون دیگر اجزای بدن در اطراف خود از عروق و رگ های خونی فراوانی تشکیل شده است زیرا این عضو حیاتی بدن رابط بین نیمه بالایی بدن با نیمه پایینی بدن است و از طریق همین عروق پیام هایی به اندام های پایینی بدن ارسال می کند. زمانی که استخوان لگن آسیب ببیند احتمال اینکه رگ های خونی نیز کشیده و در نهایت پاره شوند وجود دارد.

خطرناک بودن و کشنده بودن شکستگی لگن را می توان از جوانب دیگر بررسی کرد. همان طور که اشاره شد یکی از مهم ترین وظایف لگن در برگرفتن دستگاه اداری و تناسلی است زمانی که لگن آسیب ببیند احتمال اینکه دستگاه اداری نیز آسیب ببیند وجود دارد و فرد به عدم توانایی در ادرار کردن و خونریزی هایی در مجرایی اداری دچار می شود. عوارض دیگری که ممکن است جان بیمار را به خطر بیاندازد؛ آسیب دیدن عصب های اطراف لگن است در این صورت بیمار در کنار علائم شکستگی لگن به بی حسی در اندام های حسی و حرکتی دچار می شود.

با اینکه تمام این عوارض و خطراتی که برای شکستگی لگن اشاره شد و این عوامل ممکن است باعث مرگ بیمار در اثر شکستگی لگن شود اما در صورتی که هر چقدر سریعتر اقدامات درمانی در زمینه صورت بگیرد و فرد سالمند هر چه زودتر تحت عمل جراحی تعویض مفصل قرار بگیرد خطر این عارضه به حداقل می رسد.

حتما بخوانید: دوره نقاهت و ریکاوری بعد از شکستگی لگن 

راههای پیشگیری از شکستگی لگن

با وجود خطرات و عوارض این عارضه اما تا حدودی می توان از شکستگی پیشگیری کرد. با کمی تغییر در شیوه زندگی و اصلاح تغذیه ای می توانید از بروز این عارضه جلوگیری کنید. زمین خوردن و سرخوردن یکی از اصلی ترین علت های شکستگی لگن است پس در ابتلا با اعمال تغییرات کوچک می توانید احتمال ابتلا به شکستگی را تا چندین درصد کاهش دهید.

از جمله راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از شکستگی لگن در افراد مسن شامل:

از پوکی استخوان پیشگیری کنید تا کمتر دچار شکستگی لگن بشوید. پوکی استخوان یکی از اصلی ترین دلایل شکستگی لگن در افراد مسن است زیرا کاهش تراکم استخوان خطر وقوع شکستگی لگن را 2 تا 3 برابر افزایش می‌دهد.

56 درصد از خانم‌ها و 18 درصد از آقایان پس از سن 50 سالگی دچار کاهش تراکم مواد در بافت استخوانی‌شان می‌شوند، به همین دلیل کاهش تراکم یکی از نگرانی‌های عمده در ارتباط با شکستگی لگن است. با مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و تقویت استحکام استخوان می توانید از پوکی استخوان در نتیجه وقوع شکستگی جلوگیری کنید.

تمام سعی خود را بکنید از ریخت و پاش بودن اجسام برروی زمین خودداری کنید زیرا بسیاری از زمین خوردن ها به دلیل بودن اجسام اضافه در زمین است.

در حمام ها و دستشویی ها و نقاطی که سر هستند از پوشش های ضد لغزش استفاده کنید.

از تاریک کردن محیط منزل بپرهیزد و توجه نماید محیط خانه  در تمامی ساعات روز از نور مناسب برخوردار باشد.

افراد مسن توجه نمایند از کفش ها و دمپایی های مناسب استفاده کنند زیرا همین مورد احتمال زمین خوردن و لغزش را افزایش می دهد.

علاوه بر کلسیم از مواد معدنی و ویتامین ها از جمله ویتامین دی نیز غافل نشوید و ورزش کردن و با داشتن فعالیت بدنی کافی احتمال شکستگی لگن را پایین بیاورید.

بررسی کردن مکرر سطح بینایی و سلامت چشم ها، هوشیاری و عدم تعادل افراد مسن از جمله کارهایی است که احتمال زمین خوردن بیمار را کاهش می دهد.


مطالب مشابه

عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی
عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی

از مهم ترین روش‌های تشخیص آرتروز استفاده از تصاویر اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی تی اسکن است. تشخیص به‌موقع این اختلال باعث می‌شود درمان هرچه سریع‌تر آغاز شود و فرسایش و سائیدگی کمتری در استخوان و غضروف اتفاق بیفتد.

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

  • ستایش

    سلام پدرهشتادونه ساله من در حمام سر خوردن لگنشون شکسته بیمارستان چند روز بودن از محیط اونجا گویا کرونا گرفتن و عملشون به تاخیر افتاد و حالا بعد دو هفته از عمل جراحی پدرم گلوش ورم کرده غذا سخت میخورن و بشدت تنگی نفس دارن علت ممکنه از عفونت ریه باشه ؟

    مدیر سایت

    خدا قوت باید مجدد بستری بشن و از نظر ریوی بستری بشن و اگر لازم هستش باید آمبولی ریه رد بشه شاید نیاز به عمل جراحی هم داشته باشند.

  • بیات

    با سلام. مادر بسیار سالمندی دارم. ایشان در دستشویی سرخورده و الان مدت یکماه است که بدون کمک نمیتواند بایستد و راه برود. درحالیکه قبلا اگرچه بسختی، می توانست. درد هم در ناحیه لگن دارد. آیا ممکن است دررفتگی لگن باشد یا شکستگی لگن؟

    مدیر سایت

    خدا قوت لگن و هم انتهای مهره های ستون فقرات باید حتما بررسی بشه

×