• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
مدت زمان استراحت بعد از شکستگی لگن

مدت زمان استراحت بعد از شکستگی لگن

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۲۳ فروردین ۱۳۹۹

شکستگی لگن یکی از شدیدترین و دردناکترین شکستگی هایی است که ممکن است در ناحیه لگن رخ دهد؛ بهبودی این نوع شکستگی آن هم در افراد مسن کمی زمان بر است و نیاز به صبر و تحمل بسیاری دارد.

استخوان لگن که یک استخوان حلقوی است در انتهای پایین تنه و بین ستون فقرات و پاها قرار دارد. این استخوان نقش کانال ارتباطی بین بالاتنه و پایین تنه را ایفا می کند و بیشتر وزن بالاتنه برعهده این مفصل می باشد.

استخوان لگن که در بردارنده اندام های مهمی نظیر دستگاه تناسلی و اداری می باشد؛ در صورت شکسته شدن ممکن است عوارض و خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. شکستگی لگن از جمله اتفاقات ناگواری است که عموما به دنبال حوادثی نظیر تصادفات رانندگی، سقوط از ارتفاع، حوادث ورزشی و زمین خوردن ایجاد می شود.

این عارضه در افراد مسن و سالمند به دنبال دلایلی نظیر پوکی استخوان و ضعیف شدن استخوان ها شدیدتر است.

 

درمان شکستگی لگن

 

شکستگی لگن در افراد جوان مشکلی را ایجاد نمی کند و به زودی بهبود می یابد اما این عارضه در افراد مسن حتی در صورتی که به دلیل یک سقوط کوچک ایجاد شود می تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود و خطرات و عوارض زیادی را برجای بگذارد.

درمان سریع شکستگی لگن با توجه به سن و شرایط بدنی بیمار متفاوت است. از جمله پرکاربردترین روش هایی که منظور جوش خوردن استخوان شکسته شده و بهبودی کامل شکستگی انجام می شود شامل:

  • دارو درمانی
  • عمل جراحی
  • درمان های فیزیوتراپی

روش هایی که منظور جوش خوردن استخوان شکسته شده

 

جراحی شکستگی لگن

جراحی از اصلی ترین و رایج ترین روش های درمان شکستگی لگن که نوع جراحی با توجه به شرایط بدنی بیمار، سن و شدت عارضه متفاوت است. در میان تمامیه روش هایی که برای درمان و جراحی شکستگی لگن بکار گرفته می شود؛ جراحی تعویض مفصل لگن از رایج ترین جراحی است که برای بهبودی کامل بیمار توصیه می شود.

 

جراحی شکستگی لگن

 

جراحی تعویض مفصل لگن به دو صورت قدامی و لترال انجام می شود؛ اما از آنجایی که جراح ارتوپد سعی دارد بیمار بعد از مدت کوتاهی به بهبودی کامل دست یابد و در زمان کوتاهی راه برود در این صورت از روش تعویض مفصل لگن قدامی استفاده می کند. در این روش جراحی هیچ یک از اجزای مفصل لگن برداشته نمی شود از این رو بیمار پس از یکروز می تواند از بیمارستان مرخص شود.

درمان شکستگی لگن عموما توسط عمل جراحی حاصل می شود و تا زمان بهبودی به بیمار توصیه می شود که از انجام فعالیت هایی که فشار زیادی را به لگن وارد می کند خودداری کنند.

از روش فیزیوتراپی برای درمان شکستگی لگن زمانی استفاده می شود که بیمار استقامت، انعطاف پذیری خود را به دلیل بی تحرک ماندن طولانی مدت لگن از دست داده باشد در این صورت جراح ارتوپد برای بهبودی سریعتر شکستگی شما را به یک متخصص فیزیوتراپ ارجاع می دهد.

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن با اعمال تغییراتی نظیر:

 

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن

 

  • کم کردن درد بیمار
  • تقویت حرکت لگن، ستون فقرات و پاها
  • افزایش قدرت بدنی و انعطاف پذیری بدن
  • افزایش سرعت بهبودی
  • بازگشت سریع تر به فعالیت

 

راه رفتن بعد از شکستگی لگن

شکستگی لگن بدون شک یکی از دردناکترین و غیرقابل‌ تحمل ترین شکستگی‌ها به شمار می آید. درد شدید و اختلال در راه رفتن و نشستن از دردسرهایی هستند که همواره بیمار دچار شکستگی را درگیر می کند. البته جا هیچ نگرانی نیست امروزه روش های درمانی گوناگونی برای این موضوع وجود دارد که می تواند درمان کامل و سریعتری را میسر سازد.

یکی از شایع ترین سوالاتی که بیماران بعد از شکسته شدن لگن یا یکی از استخوان های اندام تحتانی ( ران، ساق، رانو، ساق، مچ پا و کف پا) و یا بعد از هر عمل جراحی اندام تحتانی دارند اینست که حالا که شکستگی من درمان شده است چه موقع میتوانم راه بروم؟ اغلب بیماران یکروز بعد از جراحی شکستگی لگن قادر به راه رفتن هستند اما باید توجه نماید که به هیچ عنوان فشاری را بر ناحیه لگن آسیب دیده خود وارد نکند و تا بهبودی کامل در هنگام راه رفتن از عصا یا واکر استفاده نمایند.

البته بیماران باید توجه داشته باشند از بین رفتن درد، نشانه بهبودی کامل و بهبودی شکستگی نیست و بعد از کم شدن دردشان نباید بدون عصا و وسیله کمکی شروع به راه رفتن بکنند. در افراد مسن که توانایی کمتری نسبت به جوانان دارند بعد از بهبودی کامل نیز برای راه رفتن باید از واکر استفاده کنند.

 

مدت زمان استراحت بعد از شکستگی لگن

شکستگی استخوان لگن از آن دست اتفاق های ناگوار و ناتوان کننده است که بهبودی و یا اصطلاحا جوش خوردن آن نیاز به گذر زمان دارد. البته این زمان بسته به شدت شکستگی و نوع روش درمانی متفاوت است. مسلما بهبودی شکستگی های خفیف، در مدت زمان کوتاهتری صورت می گیرد و عموما اغلب بیماران بعد از دو هفته استراحت می تواند به فعالیت های خود بپردازند.

اما شکستگی شدید استخوان لگن که تنها راه درمان آن انجام عمل جراحی است در مدت زمان طولانی تری بهبود می یابد و بیمار بعد از جراحی به مراقبت های ویژه ای احتیاج دارد. بهبودی کامل اینگونه  شکستگی لگن نیاز به طور متوسط نیاز به سه ماه زمان دارد. البته برخی عوامل هستند که مدت زمان بهبودی بعد از شکستگی استخوان را طولانی تر می کنند؛ این عوامل شامل:

  • مسن و نحیف بودن بیمار
  • مبتلا بودن بیمار به پوکی استخوان
  • سیگاری بودن فرد بیمار
  •  البته منظور از استراحت کردن، بی حرکت ماندن مطلق نیست زیرا بی حرکتی ماندن خود باعث عوارضی نظیر:
  • زخم بستر
  • عفونت های ریوی
  • عفونت های اداری
  • ناتوانی دائمی در راه رفتن 

مراقبت های بعد از جراحی شکستگی لگن

شکستگی لگن از جمله شدیدترین آسیب های اسکلتی است که بعد ازجراحی بیمار نیاز به یک دوره مراقبت های ویژه ای تا از بروز عوارض های جبران ناپذیرپیشگیری شود. بیمار بعد از جراحی شکستگی لگن اجازه دارد که به کمک عصا و واکر راه برود و تمامیه این کارها باید توسط فیزیوتراپ آموزش داده شود.

 

مراقبت های بعد از جراحی شکستگی لگن

 

  • از جمله مراقبت ها و اقدامات لازم بعد از جراحی تعویض مفصل لگن شامل:
  • امتناع از خم کردن مفصل لگن
  • امتناع از غلت زدن و چرخش پاها در هنگام خوابیدن
  • استفاده از یخ درمانی برای کم کردن تورم و التهاب موضع شکستگی لگن
  • استفاده از واکر یا عصا در مدت زمان بعد از جراحی
  • بیمار باید در هنگام نشستن از صندلی پایه دار و با ارتفاع مناسب استفاده کند
  • بازپروری و تقویت عضلات لگن به کمک تمرینات توانبخشی بعد از جراحی تعویض مفصل لگن
 

مطالب مشابه

عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی
عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی

از مهم ترین روش‌های تشخیص آرتروز استفاده از تصاویر اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی تی اسکن است. تشخیص به‌موقع این اختلال باعث می‌شود درمان هرچه سریع‌تر آغاز شود و فرسایش و سائیدگی کمتری در استخوان و غضروف اتفاق بیفتد.

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

  • یوسف نژاد شه پیری

    سلام من بامتور خوردم زمین لگنم ترک برداشت پاهام تکون میدم درد هم ندارم میخاستم ببینم چکار کنم تا زود بلند بشم

    مدیر سایت

    خدا قوت شما باید عکس رادیوگرافی لگن بگیرید و به مطب مراجعه کنید برای بررسی دقیق موضوع.

  • مجتبی

    سلام من تصادف باموتور داشتم و لگنم آسیب دیده و مدتی پام با وزنه ای بسته و آویز بود الان وزنه رو باز کردیم و میخواستم بدونم نشستن برام خوبه یانه وکمی که میشینم یم ذره که جابه‌جا میشم حالت کمی تیر میکشه داره هلن چیست ممنونم

    مدیر سایت

    خدا قوت باید با عکس رادیوگرافی وضعیت استخوان شکسته مشخص بشه که جوش خورده یا خیر

  • ساناز ابادی

    سلام خسته نباشید اقای دکتر خواهش میکنم جواب بدین.شوهرم ۳۵ سالشه از درخت افتاده استخوان لگنش شکسته از عکسش مشخصه گفتن دررفتگیش زیاد نیس یه تیکه استخوان کوچیکه. دکتر گفته نیاز به گچ وهیچی نداره فقط استراحت یکماهه.الان سه ماهه استراحت داره ۲بار بردنش دکتر عکس گرفته هنوز لگنش جوش نخورده..چکار باید کرد چقدر دیگه طول میکشه

    مدیر سایت

    خدا قوت بایستی مراجعه کنید عکس رادیوگرافی اول و عکس رادیوگرافی آخر و سی تی اسکن شون گرفته بشه

×