• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
علت خالی کردن زانو و 9 راهکار درمان آن

علت خالی کردن زانو و 9 راهکار درمان آن

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۹

خالی کردن زانو عارضه ای است که در اثر وارد شدن آسیب جدی به غضروف و بافت های مفصل ایجاد می شود که در پی بروز چنین عارضه ای  مفصل زانو دیگر قادر نیست وزن بدن را تحمل کند در نتیجه دچار خمیدگی می شود.

مفصل زانو در حالت طبیعی همیشه باثبات بوده و پایداری خود را در انجام فعالیت هایی با شدت های گوناگون مانند دویدن ، پرش ، انجام فعالیت های ورزشی ، انجام کارهای خانه حفظ می کند.

اما در برخی مواقع به دلیل وارد شدن ضربه شدید به زانو، عملکرد طبیعی آن را تحت تاثیر قرار می گیرد و شخص احساس ناپایداری و بی ثباتی در زانوی خود می کند که به چنین حالتی خالی شدن زانو می گویند.

زانو پایداری خود را مدیون اجزای مختلف مفصل نظیر استخوان ها، مینیسک و رباط ها است که در صورت آسیب دیدن هر یک از این اشکال فرد در معرض آسیب دیدگی قرار می گیرد.

در اغلب موارد خالی کردن زانو یک واکنش طبیعی یا دفاعی برای پیشگیری از وارد شدن ضربه شدیدتر به زانو است اما گاهی مواقع نیز ممکن است دلایل دیگری مانند بیماری های مفصل زانو مانند آرتروز زانو در بروز این عارضه دخیل باشد که در ادامه مقاله به طور مفصل به بررسی آن می پردازیم.

 

خالی شدن زانو

 

خالی شدن زانو با چه نشانه هایی همراه است؟

علائم خالی شدن زانو بسته به علت آن متفاوت است؛ برای مثال در صورتی که علت خالی شدن زانو، آسیب دیدگی رباط ها باشد در این صورت فرد به خشکی و محدودیت در حرکت دچار می شود. اما به طور کلی خالی شدن زانو عموما با چنین علائمی همراه است:

  • درد شدید زانو
  • خالی کردن متناوب زانو همراه با تیرکشیدن
  • احساس لغزندگی و ناپایداری در مفصل زانو
  • قفل شدن مفصل زانو که این در این حالت خم و راست کردن زانو عموما دردناک است

 

دلایل خالی شدن مفصل زانو

عوامل مختلفی در بروز خالی شدن مفصل زانو دخیل هستند که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

دلایل خالی شدن مفصل زانو

 

آرتروز زانو

آرتروز زانو یکی از اصلی ترین عواملی است که باعث خالی شدن زانو یا ناپایداری زانو می شود؛ زیرا این بیماری باعث تشکیل شیارهایی در داخل مفصل زانو می گردد که همین عامل موجب اختلال در به حرکت در آمدن مفصل زانو و گیر افتادن زانو می شود.

پارگی مینیسک زانو

مینیسک یک قطعه غضروف لاستیکی و انعطاف پذیر است که باعث ایجاد نرمی بین استخوان های زانو می ‎شود. پارگی مینیسک زانو یکی از شایع ترین آسیب های زانو خصوصا در ورزش است که باعث ناپایداری زانو و خالی شدن مفصل زانو می گردد. این ضایعه بیشتر در ورزشکارانی که فعالیت های ورزشی مرتبط با پا انجام می ‎دهند رخ می ‎دهد.

آسیب دیدگی رباط های زانو

رباط ها نوارهای بسیار محکمی هستند که دو سر استخوان را به یکدیگر متصل می کنند. مفصل زانو برای حفظ ثبات خود به رباط ها احتیاج دارد.

خالی شدن زانو یکی از مهم ترین علائم پارگی و آسیب دیدگی رباط های زانو است که به دنبال عوامل از قبیل پیچ خوردگی زانو، وارد شدن ضربه شدید به زانو و کشیدگی بیش از حد رباط ایجاد می شود.

انحراف یا جابه جایی کشکک زانو

در هنگام خم و راست شدن زانو، کشکک بر روی شیار تروکلنا که در انتهای استخوان قرار دارد به بالا و پایین حرکت می کند.

جابه جایی یا انحراف کشکک زانو زمانی رخ می‌دهد که استخوان درشت نی و نازک نی از موقعیت اصلی خود نسبت به استخوان ران خارج شوند و شکل کشکک درست در مرکز شیار قرار نداشته باشد.

تشخیص خالی شدن مفصل زانو

پزشک متخصص متناسب با وضعیت بدنی بیمار به تشخیص علت خالی شدن زانو می پردازد. از جمله روش های تشخیص علت خالی شدن زانو شامل:

  • بررسی دامنه حرکتی مفصل زانو
  • بررسی پایداری مفصل زانو
  • بررسی دیگر نشانه های خالی شدن زانو
  • معاینات بالینی بیمار
  • تشخیص خالی شدن مفصل زانو با عکس برداری ام آر آی یا سی تی اسکن

راههای درمان خالی شدن مفصل زانو

خالی شدن زانو بسته به شدت و علت آن به دو روش جراحی و غیرجراحی اصلاح می شود. از مهم ترین روش های درمان خالی شدن زانو می توان به:

درمان خانگی خالی شدن زانو

در اغلب موارد خالی شدن مفصل زانو مشکل جدی نیست و با درمان های خانگی تسکین می یابد. استراحت کردن، فشرده سازی و بالا نگه داشتن زانو از جمله روش های درمان خانگی خالی شدن زانو است که باعث از بین رفتن سستی و اختلال در زانو می شود.

بریس زانو

استفاده از بریس زانو یکی از بهترین روش‌های درمان خالی کردن زانو است که با حفظ مفصل زانو از آسیب دیدن بیشتر این ناحیه جلوگیری می‌کند و به روند بهبود بیمار کمک شایانی می‌کند.

دارو درمانی

داروهای مسکن، داروهای ضد التهاب و غیراستروئیدی از جمله داروهای پرکاربرد در درمان دردهای زانو و ناپایداری زانو است که به دو صورت خوراکی و تزریقی تجویز می شوند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی زانو یکی از مهم ترین بخش های درمان دردهای زانو از جمله خالی شدن زانو است که به کمک آن قابلیت حرکت و دامنه حرکتی زانو را تا حد بسیار زیادی بهبود می‌ یابد. فیزیوتراپی حتی از بروز آسیب‌دیدگی‌های بعدی جلوگیری کرده و برای رفع ناتوانی‌تان به شما کمک می‌کند. از جمله کارهایی که در فیزیوتراپی انجام می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماساژ بافت نرم
  • درمان با یخ یا گرما
  • آب ‌درمانی
  • لیزر درمانی

اناوع حرکات ورزشی برای درمان خالی شدن زانو

انواع حرکات اصلاحی برای درمان خالی شدن زانو

حرکت اصلاحی برای درمان خالی شدن زانو

تقویت عضلات زانو یکی از بهترین راه های درمان دردهای ناشی از خالی شدن زانو است که شما می توانید به راحتی در خانه به انجام آن بپردازید. هر چقدر عضلات زانو و اطراف آن قوی تر باشد در برابر آسیب ها مقاوم تر است. سه حرکات ورزشی برای درمان خالی شدن زانو شامل:

منقبض کردن باسن

برای انجام این حرکت به پشت بخوابید و پاها را دراز کنید. حالا باسن‌ها را سفت کرده و سه دقیقه در این حالت نگه دارید و سپس رها کنید.

بالا آوردن پا

برای انجام این حرکت به پشت خوابیده و بالشی زیر زانو گذاشته و پاها را دراز کنید. یک پا را تا جایی بالا آورید که زانو صاف شود ولی هنوز روی بالش باشد. سه ثانیه نگه دارید. سپس با پای دیگر این حرکت را انجام دهید.

حرکت تقویت عضلات پشت زانو

روی یک صندلی نشسته و کف پاها را روی زمین بگذارید. یک پا را بالا آورید تا زانو صاف شود، سه ثانیه نگه داشته و رها کنید. به تدریج عضلات خود را تقویت کنید تا بتوانید وزن بیشتری را روی پاشنه پا تحمل کنید.

جراحی

در موارد که فرد خالی شدن زانو را به صورت مکرر تجربه کند و این عارضه با درد ها و نشانه های دیگری نظیر قفل شدن زانو، قرمزی و احساس داغی در مفصل، تورم و خشکی و صدا دادن مفصل همراه باشد.در این صورت تنها راه درمان انجام عمل جراحی است.

البته نوع عمل جراحی برای درمان خالی شدن زانو بسته به علت آن متفاوت است که این جراحی ها  از جراحی آرتروسکوپی تا جراحی تعویض مفصل زانو متغیر می باشد.


مطالب مشابه

عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی
عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی

از مهم ترین روش‌های تشخیص آرتروز استفاده از تصاویر اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی تی اسکن است. تشخیص به‌موقع این اختلال باعث می‌شود درمان هرچه سریع‌تر آغاز شود و فرسایش و سائیدگی کمتری در استخوان و غضروف اتفاق بیفتد.

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×