سریعترین راه های درمان زانو درد در جوانیزانو

سریعترین راه های درمان زانو درد در جوانی

همه چیز در مورد زانو درد در جوانی

این تصور که زانو درد و درمان آن مختص افراد مسن و سالمند است، تصوری نادرست است و خلاف آن بارها ثابت شده است. امروزه بیش از 90 درصد افراد جامعه در طول عمر درجاتی از زانو درد را در جوانی تجربه می‌کنند. عوامل و دلایل مختلفی در بروز درد های زانو دخیل هستند که از مهم ترین آنها می توان به:

اضافه وزن و فشار آمدن به مفصل زانو

بی تحرکی و ضعیف شدن عضلات اطراف مفصل

آسیب دیدگی یا تروما

انجام فعالیت های پرتحرک و فعال

آسیب های ورزشی

پارگی رباط صلیبی

نرمی کشکک زانو

ساییدگی مفصل زانو

زانو درد در جوانان

علت زانو درد در زنان جوان

 

زانو درد در جوانی معمولا خطرناک نیست و عموما به دنبال آسیب دیدگی و بی تحریکی رخ می دهد اما در مورادی که زانو درد با چنین علائمی همراه باشد باید هر چه سریعتر تحت درمان قرار بگیرد. از شایع ترین علائم زانو درد در جوانی که باید جدی گرفته شود:

  • شدید شدن درد زانو با انجام فعالیت های روزانه و تسکین درد با استراحت کردن
  • خشک و سفت شدن مفصل زانو
  • کم شدن دامنه حرکتی مفصل
  • ظاهر شدن برجستگی و برآمدگی غیرطبیعی در مفصل
  • احساس تورم و گرمای شدید در مفصل زانو

درمان با درمان های خانگی

در صورتی که علت درد زانو در جوانان به دلیل کم تحرکی و آسیب جزئی مفصل زانو باشد در این صورت می توان از روش های خانگی برای کاهش درد استفاده نمود زیرا این درمان ها بیشتر برای درد های متوسطی زانو مناسب هستند. برخی از درمان های خانگی برای زانو درد شامل:

مراقبت و استراحت دادن به زانو

استفاده از کمپرس سرد

مراقبت از زانو با بستن زانوبندهای طبی

کاهش وزن و داشتن رژیم غذایی متعادل

استفاده از مسکن ها و داروهای ضد التهاب برای کاهش درد زانو

تشخیص زانو درد در جوانی

تشخیص زانو درد در جوانی

درمان با فیزیوتراپی

درمان زانو درد در جوانی نیز بستگی به علت و شدت آسیب دیدگی متفاوت است. اغلب پزشکان در کنار تجویز داروها و مسکن های ضدالتهاب بیمار را نزد یک متخصص فیزیوتراپ ارجاع می دهد تا با درمان های فیزیکی بتوانید دامنه حرکتی خود را افزایش دهید و راحتر به فعالیت های روزمره خود بپردازید.

در زمان مراجعه به متخصصین فیزیوتراپی این پزشک با معاینه زانو و بررسی علائم شما، برنامه تمرینی و فیزیوتراپی مخصوصی را برای تقویت عضلات به شما پیشنهاد می دهند. از جمله کارهایی که برای درمان زانو درد جوانی توسط فیزیوتراپ انجام می شود شامل:

حرکت اصلاحی مخصوص زانو

متخصص فیزیوتراپ تمرینات ورزشی را به منظور کاهش درد و التهاب آموزش می دهد. بعد از دستیابی به این هدف، برنامه‌ی ورزشی برای بدست آوردن مجدد دامنه‌ی حرکتی، بازیابی و حفظ نیرو، پایداری ، انعطاف‌پذیری، استقامت ، تعادل و بهبود جریان خون، توازن و آرامش تمرکز دارد.

مگنت تراپی

مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی یکی از روش‌های درمان فیزیوتراپی است که برای بهبود آسیب ها و بیماری های مختلف زانو استفاده می شود.

در این روش از مگنت (آهن ربا) برای ایجاد میدان مغناطیسی استفاده می شود. بدن به طور طبیعی همیشه دارای میدان مغناطیسی و الکتریکی است. تمام سلول های ما مقدار کمی انرژی مغناطیسی دارند. اساس مگنت تراپی بر این است که وقتی قسمتی از بدن ما دچار مشکل می شود در واقع میدان مغناطیسی آن قسمت از تعادل خارج شده است

الکترو تراپی

یکی از روش‌های درمان زانو درد در جوانی استفاده از دستگاه الکتروتراپی است، این روش نوعی درمان فیزیکی است، به این معنی که پدهای الکتریکی بر روی پوست قرار می‌گیرد و به این ترتیب اعصاب وفیبرهای عضلانی تحریک می‌شوند.

اولتراسوند

اگر علت درد زانو به دلیل کشیدگی عضلات اطراف زانو و یا مشکلاتی  باشد که برای دوندگان پیش می‌آید از این روش فیزیوتراپی زانو یعنی اولتراسوند یا درمان با امواج ماورا استفاده می‌شود.

زانو درد در جوانی

آسیب دیدن و درد زانو در جوانان به دنبال ورزش

درمان با ورزش

اغلب افرادی که به زانودرد مبتلا هستند، به خوبی می‌دانند که انجام ورزش زانو درد و حرکات اصلاحی زانو یکی از ضروری‌ترین بخش‌های برنامه‌ی درمانی آن‌ها است. متاسفانه، بسیاری از افراد به خاطر زانو درد از انجام فعالیت و ورزش برای زانو درد اجتناب می‌کنند و این عدم تحرک منجر به اضافه‌وزن و شدیدتر شدن درد زانو می‌شود.

ورزش ها و حرکات اصلاحی زیادی هستند که تاثیر بسیار خوبی در کاهش درد های زانو در جوانان دارند که از موثرترین آنها می توان به:

حرکت کششی عضله همسترینگ

پشت یک صندلی به صورت ایستاده قرار بگیرید؛ دستاهایتان را بر روی صندلی بگذارید و هر بار یکی از پاهایتان را بلند کنید.

بالا آوردن مستقیم پا

بر روی زمین یا هر سطح صاف دیگری به پشت دراز بکشید. یکی از زانوها را خم کنید و کف پا را بر روی زمین قرار دهید. پای دیگر را صاف نگه دارید و آن را به اندازه‌ی ارتفاع زانوی دیگرتان، از زمین بلند کنید. این حرکت را در 3 مجموعه‌ی 10 تا 15 تایی انجام دهید.

چمباتمه زدن در کنار دیوار

برای انجام این حرکت در حالی که پاهایتان بر روی زمین قرار دارد پاها را به اندازه عرض شانه از یکدیگر باز کنید و سپس به حالتی که به کمک کمرتان به دیوار تکیه داده اید به آرامی زانوهایتان را خم کنید. بین 5تا10ثانیه در همین وضعیت بمانید.

بلند شدن بر روی پنجه پا

بر روی یک پله قرار بگیرید و دست هایتان را بر روی نرده بگذارید و سپس پاشنه پایتان را بر روی به پله بلند کنید. تا جایی که می توانید پاشنه ها را بلند کنید سپس پایین بیاورید. این حرکت را در سه مجموعه‌ی 10 تا 15 تایی انجام دهید.

بلند کردن پاها از پهلو

در حالی که پاهای‌تان بر روی هم قرار دارند، بر یک پهلو دراز بکشید. پای زیرین را برای پشتیبانی از پای دیگر خم کنید. پای بالایی را صاف کنید و آن را تا 45 درجه بلند کنید و 5 ثانیه نگه دارید. سپس پا را پایین آورده و کمی استراحت کنید و دوباره حرکت را تکرار کنید

 زانو درد در جوانی بعد از ورزش

علائم و نشانه های درد زانو در جوانی

درمان با جراحی

جراحی تعویض زانو، آرتروسکوپی از شایع ترین روش های جراحی هستند که برای درمان درد های حاد و زخیم زانو تجویز می شوند.

البته فقط تعداد کمی از جوانانی که با روش های درمان بدون جراحی زانو دردشان بهبود نیافته اند، نیاز به جراحی پیدا می کنند. زیرا اکثر مبتلایان به مشکلات زانو با روش های درمان بدون جراحی موفق به کنترل درد و ناراحتی خود می شوند.

توصیه های مهم برای پیشگیری از زانو درد در جوانی

متاسفانه امروزه به دلیل بی تحرکی جوانان، زانو درد در جوانی به یک معضل جدی تبدیل شده است و تقریبا از هر سه نفر یک نفر به چنین دردهایی دچار است. از این رو از همین دوران جوانانی باید از ابتلا به این عارضه پیشگیری کرد.

عادت چهار زانو و دو زانو نشستن خود را ترک کنید.

وزن بدن خود را در حالت متعادل نگه دارید. زیرا اضافه وزن فشار زیادی را به مفصل زانو وارد می کند. از بی تحرکی بپزهیزد و حداقل روزی نیم ساعت پیاده روی را در برنامه زندگی خود بگنجانید. ورزش به زانو قدرت میدهد و از درد جلوگیری می کند. تمرینات زانو را با کمک مربی ورزش انجام دهید تا در آینده از زانو درد پیشگیری کنید.

تمام سعی خود را بکنید روی زمین ننشینید و بیشتر برای نشستن از صندلی استفاده کنید.

برای جلوگیری از درد زانو باید یک رژیم غذایی غنی از کلسیم بخورید. ما به خانمها توصیه می کنیم که تخم مرغ ، ماهی ، پنیر و ماست بخورند که استخوانهایشان قوی شود و از زانو درد پیش گیری کنند.

در هنگام خواب  اگر به پهلو می خوابید یک بالش بین دو زانو خود بگذارید  و اگر به صورت طاق باز می خوابید از بالش زیر زانو استفاده کنید.


دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر سید علیرضا امین جواهری
    شماره تماس