• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۲۱ فروردین ۱۴۰۳

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

نورونتین (گاباپنتین) دارویی است که برای درمان درد عصبی استفاده می‌شود. دردهای عصبی معمولاً با استفاده از مسکن‌های دیگر مانند داروهای ضدالتهاب قابل تسکین نیستند. بنابراین در برخی موارد از گاباپنتین همراه با سایر داروها برای کنترل درد استفاده می‌شود. گاباپنتین برای کنترل تشنج‌های جزئی در افراد مبتلا به صرع نیز تجویز می‌شود. این دارو به درمان بیماران صرع کمک نمی‌کند اما در هنگام مصرف باعث کاهش تعداد تشنج‌ها می‌شود. گاباپنتین همچنین برای درمان بیماری‌هایی مانند اضطراب، فیبرومیالژی (سندرم درد اسکلتی‌عضلانی مزمن) و میگرن تجویز می‌شود.

 

گاپانتین برای درمان آرتروز

 

درحالی‌که گاباپنتین به‌طور کلی برای درمان آرتریت تجویز نمی‌شود، اما طبق تحقیقات انجام‌شده به مدیریت اثرات آرتروز شدید زانو کمک می‌کند.

در این مطلب به بررسی فواید گاباپنتین برای آرتروز، عوارض جانبی آن و ... می‌پردازیم.

 

مصرف گاباپنتین برای درمان آرتروز

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

مطالعه‌ای در سال 2019 اثربخشی گاباپنتین و سیمبالتا (دولوکستین) را در افراد مبتلا به آرتروز متوسط تا شدید زانو ارزیابی کرد. 150 شرکت‌کننده مطالعه به‌طور تصادفی 30 میلی‌گرم دولوکستین، 300 میلی‌گرم گاباپنتین یا 1000 میلی‌گرم استامینوفن، دو بار در روز به مدت 12 هفته دریافت کردند. هم گاباپنتین و هم دولوکستین باعث بهبود درد و عملکرد شدند. اثرات گاباپنتین به تدریج شروع شد و شرکت‌کنندگان در مطالعه بیشترین بهبود را در ماه سوم تجربه کردند.

 

گاباپنتین چه تاثیری  در درمان آرتروز دارد؟

گاباپنتین با تأثیر بر فعالیت برخی مواد شیمیایی در مغز و نخاع که در انتقال سیگنال‌های درد نقش دارند، عمل می‌کند. گاباپنتین می‌تواند شدت و دفعات درد را به‌ویژه آن‌هایی که در اثر آسیب عصبی یا التهاب ایجاد می‌شوند، کاهش دهد.

گاباپنتین توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان آرتروز تأیید نشده است، اما گاهی‌اوقات توسط پزشکان برای این منظور تجویز می‌شود.

گاباپنتین عمدتاً برای درمان دردهای عصبی مرتبط با بیماری‌هایی مانند زونا، دیابت، آسیب نخاعی یا سرطان استفاده می‌شود. با این حال، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که گاباپنتین ممکن است به درد ناشی از آرتروز نیز کمک کند.

به‌عنوان مثال، مطالعه‌ای در سال 2014 روی 222 بیمار مبتلا به آرتروز لگن نشان داد که گاباپنتین درد و عملکرد را در مقایسه با دارونما بهبود می‌بخشد. مطالعه‌ای دیگر در سال 2017 روی 150 بیمار مبتلا به آرتروز نشان داد گاباپنتین باعث کاهش درد و بهبود کیفیت خواب در مقایسه با دارونما می‌شود.

بااین‌حال، این مطالعات دارای محدودیت‌هایی مانند حجم نمونه کوچک، مدت زمان کوتاه یا عدم مقایسه با سایر درمان‌ها هستند. بنابراین، تحقیقات بیشتری برای تأیید اثربخشی و ایمنی گاباپنتین برای آرتروز موردنیاز است.

 

فواید و خطرات مصرف گاباپنتین برای آرتروز چیست؟

مزایای مصرف گاباپنتین برای آرتروز شامل موارد زیر هستند:

 

مزایای مصرف گاباپنتین برای آرتروز

 

  • تسکین درد. گاباپنتین ممکن است با تأثیر بر انتقال‌دهنده‌های عصبی خاص در مغز و نخاع به کاهش درد مرتبط با آرتروز کمک کند. اعتقاد بر این است که این دارو آزاد شدن انتقال‌دهنده‌های عصبی ایجاد‌کننده درد را کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث تسکین درد می‌شود.
  • تسکین درد مرتبط با اعصاب. نورونتین به‌ویژه در درمان دردهای عصبی، که می‌تواند در برخی موارد آرتروز رخ دهد، مؤثر است. این نوع درد از آسیب یا اختلال در سیستم عصبی ناشی شده و با احساس سوزش مشخص می‌شود.
  • بهبود خواب. شرایط درد مزمن مانند آرتروز می‌تواند الگوهای خواب را مختل کند. اثرات آرام‌بخش گاباپنتین ممکن است باعث بهبود کیفیت خواب شده و منجر به بهبود سلامت کلی شوند.
  • عوارض جانبی کمتر نسبت به داروهای مسکن سنتی. عوارض جانبی گاباپنتین در مقایسه با مواد افیونی یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) که معمولاً برای مدیریت درد آرتروز استفاده می‌شوند، خفیف‌تر است.
  • قیمت پایین و در دسترس بودن

توجه به این نکته مهم است که اثربخشی نورونتین می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است تسکین درد قابل توجهی را تجربه کنند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است آن را مفید ندانند. همیشه توصیه می‌شود با متخصص مشورت کنید تا درمورد مناسب بودن نورونتین برای شرایط خاص و بررسی سایر گزینه‌های درمانی برای درد آرتروز شما را راهنمایی کند.

خطرات مصرف گاباپنتین برای آرتروز ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • داشتن عوارض جانبی مانند خواب آلودگی، سرگیجه، حالت تهوع، سردرد، افزایش وزن یا تورم
  • ایجاد وابستگی به دارو، یعنی نیاز به دوزهای بالاتر برای رسیدن به همان اثر یا داشتن علائم ترک در هنگام قطع دارو
  • داشتن تداخلات با سایر داروها یا مکمل‌ها، مانند آنتی اسیدها، مواد افیونی یا الکل
  • داشتن واکنش‌های آلرژیک جدی یا عوارض نادر اما شدید مانند افکار یا رفتار خودکشی

 

نکات مهم در هنگام مصرف گاباپنتین برای آرتروز

اگر برای ورم مفاصل برای شما گاباپنتین تجویز شده است، باید دستورالعمل‌های پزشک خود را به دقت دنبال کنید. دوز و تعداد دفعات مصرف گاباپنتین ممکن است بسته به وضعیت، وزن، سن، عملکرد کلیه و پاسخ به درمان متفاوت باشند. محدوده دوز معمول از 1200 تا 3600 میلی‌گرم در روز در دو یا سه دوز تقسیم می‌شود.

برای جلوگیری از ناراحتی معده باید گاباپنتین را با غذا یا آب مصرف کنید. دقت کنید نباید ظرف دو ساعت پس از مصرف گاباپنتین آنتی اسید مصرف کنید؛ زیرا می‌تواند جذب این دارو را کاهش دهد. همچنین از خرد کردن، جویدن یا شکستن قرص‌ها یا کپسول‌ها بپرهیزید؛ زیرا می‌تواند بر عملکرد آن‌ها تأثیر بگذارد.

به هیچ عنوان مصرف دارو را به‌طور ناگهانی قطع نکنید؛ زیرا می‌تواند باعث علائم ترک مانند اضطراب، بی‌خوابی، حالت تهوع یا تشنج شود. قطع دارو باید تحت نظر پزشک و به تدریج انجام شود.

همچنین باید پزشک خود را درمورد سایر داروها یا مکمل‌هایی که مصرف می کنید مطلع کنید؛ زیرا ممکن است با گاباپنتین تداخل داشته باشند. هنگام مصرف گاباپنتین باید از نوشیدن الکل خودداری کنید؛ زیرا می‌تواند عوارض جانبی آن را افزایش دهد.

همچنین باید علائم و عوارض جانبی خود را در حین مصرف گاباپنتین تحت نظر داشته باشید و هرگونه تغییر را به پزشک خود گزارش دهید. همچنین باید آزمایش خون منظم برای بررسی عملکرد کلیه و سایر پارامترها انجام دهید.

 

جمع‌بندی

گاباپنتین برای کنترل تشنج‌های جزئی در افراد مبتلا به صرع و درمان دردهای عصبی استفاده می‌شود و تحقیقات محدودی درمورد فواید آن برای آرتروز وجود دارند. تحقیقات نشان می‌دهند این قرصد می‌تواند درد و عملکرد را در افراد مبتلا به آرتروز شدید زانو بهبود بخشد. بااین‌حال این دارو دارای عوارض جانبی خفیفی نیز می‌باشد. بنابراین بهتر است پیش از مصرف به‌ گزینه‌های درمانی دیگر رجوع کنید. به‌علاوه مصرف همزمان گاباپنتین با برخی از داروهای دیگر باعث ایجاد واکنش‌های نامطلوب می‌شود. بنابراین برای مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

 

منابع 

medium.com

quora.com

verywellhealth.com

 

سوالات متداول

چه مدت می‌توانید به مصرف گاباپنتین بپردازید؟

اگر گاباپنتین برای تشنج تجویز شده باشد، احتمالاً برای سالیان متمادی می‌توانید آن را مصرف کنید. اما اگر پزشک گاباپنتین را برای درد عصبی تجویز کرده باشد، برای جلوگیری از عود، باید مدتی پس از برطرف شدن درد عصبی آن را مصرف کنید.

آیا گاباپنتین مسکن است یا ضد‌التهاب؟

مطالب مشابه

عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی
عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی

از مهم ترین روش‌های تشخیص آرتروز استفاده از تصاویر اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی تی اسکن است. تشخیص به‌موقع این اختلال باعث می‌شود درمان هرچه سریع‌تر آغاز شود و فرسایش و سائیدگی کمتری در استخوان و غضروف اتفاق بیفتد.

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×