• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
بهترین دارو و قرص برای درمان آرتروز

بهترین دارو و قرص برای درمان آرتروز

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
بروز رسانی : ۳۰ دی ۱۴۰۲

داروهای آرتروز به طور کلی در کمک به افراد مبتلا به آرتروز برای مدیریت درد مفاصل و سایر علائم بسیار موثر هستند. درد آرتروز زانو غالبا با مسکن های ضد التهابی قابل درمان و کنترل می‌باشد.

آرتروز و داروهای مسکن تاثیرگذار در کاهش درد ناشی از آن

آرتروز زانو می تواند علائم و مشکلات مفصلی بسیاری از جمله التهاب، تورم، سفتی و مطمئناً درد مفاصل را ایجاد کند. اما داروهای آرتروز برای کمک به کاهش تقریباً همه انواع دردهای آرتروز در دسترس هستند.

داروهای آرتروز به طور کلی در کمک به افراد مبتلا به آرتروز برای مدیریت درد مفاصل و سایر علائم بسیار موثر هستند. با ما در ادامه مطلب همراه شوید تا بدانید که چه نوع داروهای آرتروزی در دسترس هستند و چگونه می توانند به آرتروز شما کمک کنند.

درد آرتروز زانو غالبا با مسکن های ضد التهابی قابل درمان و کنترل می‌باشد. اما بدلیل عوارض احتمالی ناشی از استفاده مداوم از آنها توصیه می‌شود فقط درصورت نیاز مبرم از این دارو ها استفاده شود و درمورد دوز مصرفی دارو ها دقت شود.

مسکن های التهاب

اگر به فکر مصرف داروهای مسکن درست قبل از ورزش هستید، بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

حتما مطالعه کنید: کرم های موضعی درمان آرتروز

 

قرص استامینوفن

استامینوفن که بدون نسخه با نام تجاری تیلنول و غیره به فروش می رسد، اغلب یکی از اولین داروهایی است که برای کنترل درد، از جمله درد مفاصل ناشی از آرتروز توصیه می شود. اگر استامینوفن به درستی مصرف شود، عوارض جانبی ندارد. با این حال، مصرف بیش از حد می تواند منجر به آسیب کبدی شود، بنابراین هرگز بیش از مقدار تجویز شده مصرف نکنید و فقط در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

 

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی یا NSAIDs برای آرتروز

موثرترین داروهای خوراکی برای آرتروز هستند. این داروها با مسدود کردن آنزیم هایی که باعث درد و تورم می شوند اثر می گذارند. این داروهای استروئیدی علیه سیستم ایمنی بدن برای کمک به کاهش التهاب عمل می کنند و برای شرایط آرتروز خود ایمنی مانند آرتروز روماتوئید توصیه می شوند. این داروها همچنین به صورت تزریقی در یک مفصل خاص تجویز می شوند. کورتیکواستروئیدها را می توان به شکل قرص نیز مصرف کرد که بدون نسخه در دسترس نیستند.

این داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی در درمان آرتروز موثر هستند که به اختصار NSAID نامیده می‌شوند و باعث کاهش درد می‌شوند.

انواع NSAID

انواع NSAIDها عبارتند از: 

  • دیکلوفناک
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن

برخی از NSAID ها را می توان بدون نسخه در داروخانه ها خریداری کرد. با این حال، اغلب به دوزهای بالاتر نیاز است که توسط پزشک تجویز شود.

 

کوکسیب ها

دو مسکن ضد التهابی دیگر با اثرات مشابه که کوکسیب نامبده می‌شوند عبارتند از:

  • سلکوکسیب
  • اتوریکوکسیب

کوکسیب ها معمولا به دو صورت قرص و یا ژل قابل استفاده هستند.

NSAID ها و کوکسیب ها می توانند درد را به طور موثری تسکین دهند، اما در عین حال عوارض جانبی نیز داشته باشند. 

این عوارض جانبی به سن و سایر شرایط پزشکی شما بستگی دارد. مسکن های ضد التهابی برای همه مناسب نیستند. افرادی که بیماری‌هایی از قبیل مشکلات کلیوی یا زخم معده داشته‌اند، ممکن است از استفاده مداوم از این داروها منع شوند یا دائما معاینه شوند. اما در بیشتر موارد کاهش دوز دارو ها میتواند از این آسیب های احتمالی جلوگیری کند.

عوارض جانبی بالقوه عبارتند از:

  • خونریزی در دستگاه گوارش
  • افزایش خطر سکته مغزی
  • افزایش خطر حمله قلبی
  • آسیب کلیه
  • زخم در معده

 

مسکن های اپیوئیدی

اوپیوئیدها مسکن هایی هستند که در مراقبت های اورژانسی و ویژه برای بیهوشی و درمان دردهای شدید استفاده می شوند. این دارو ها معمولا به داروهای افیونی یا مخدر معروف هستند. مورفین شناخته شده ترین داروی مخدر است.

اوپیوئید ها عبارتند از: 

اوپیوئید ها

 

با این حال، هنگامی که صحبت از درد آرتروز به میان می آید، اوپیوئید ها نباید به طور معمول یا برای دوره های زمانی طولانی استفاده شوند. آنها می توانند عوارض جانبی مانند یبوست، حالت تهوع، کاهش میل جنسی، سرگیجه و خستگی ایجاد کنند و همچنین بر توانایی شما در رانندگی تأثیر بگذارند. همچنین مصرف بیش از حد از این دارو ها از عوامل تهدید کننده زندگی است که با اعتیاد به این مواد شروع می‌شود. بنابراین این دارو ها باید طبق دستورالعمل‌های پزشک در مورد نحوه مصرف باشد و بدون مشورت با پزشک خود، دوز را افزایش ندهید. همین امر در مورد چسب های پوستی اپیوئیدی (پچ های فنتانیل) نیز وجود دارد که باعث ایجاد مشکلات فراوانی در روند طبیعی زندگی می‌شود.

مطالعه بیشتر: درمان قطعی آرتروز زانو چیست؟

 بنابراین بنا به توصیه‌ی پزشکان، از مصرف بیش از مدت  یک تا سه ماه از اوپیوئید ها اجتناب کنید، زیرا می‌توانند از نظر فیزیکی اعتیادآور باشند. بر اساس برآوردهای انجام شده از مطالعات، حدود 6 درصد از افراد پس از استفاده طولانی تر از آنها معتاد می شوند.

 

منابع:

arthritis.org

everydayhealth.com

ncbi.nlm.nih.gov


مطالب مشابه

عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی
عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی

از مهم ترین روش‌های تشخیص آرتروز استفاده از تصاویر اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی تی اسکن است. تشخیص به‌موقع این اختلال باعث می‌شود درمان هرچه سریع‌تر آغاز شود و فرسایش و سائیدگی کمتری در استخوان و غضروف اتفاق بیفتد.

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×