• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
نکاتی برای کاهش وزن و درمان آرتروز زانو

نکاتی برای کاهش وزن و درمان آرتروز زانو

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
بروز رسانی : ۲۷ دی ۱۴۰۲

تغییر عادات بد غذایی و ترکیب ورزش می تواند به موفقیت در دستیابی و حفظ کاهش وزن کمک کند این موارد می تواند به درمان درد زانو شما کمک کند پس برای آشنایی با 10 نکته کلیدی در این مقاله با ما همراه باشید.

کاهش وزن یک درمان اثبات شده برای درد آرتروز زانو است، اما افراد کمی از آن استفاده می کنند. از دست دادن وزن اضافی با وجود داشتن زانو درد می تواند یک چالش بزرگ به نظر برسد. در زیر چند ایده برای دستیابی به وزن مورد نظر و حفظ آن آورده شده است. گنجاندن تنها یک یا دو مورد از این ایده ها در برنامه روزانه تان ممکن است باعث کاهش وزن قابل توجهی شود.

 حتما بخوانید: آرتروز زانو چیست؟

کاهش وزن برای درمان زانو درد
 

1. یک عادت بد را حذف کنید

حذف یک ماده چاق کننده یا شیرین از رژیم غذایی روزانه می تواند تفاوت زیادی در طول زمان ایجاد کند. به عنوان مثال، فردی می تواند یک کلوچه صبحگاهی را با یک تکه میوه جایگزین کند یا نوشیدنی های شیرین را با آب عوض کند.
 

2. غذا را از ابتدا درست کنید

با درست کردن وعده‌های غذایی از ابتدا، افراد می‌توانند از بیشتر چربی‌های ترانس و همچنین قند، افزودنی‌ها و نگهدارنده‌های غیرضروری که بسیاری از غذاهای فرآوری‌شده حاوی آن‌ها هستند، اجتناب کنند. تحقیقات نشان می دهد که افزودنی ها و نگهدارنده ها با تورم و چاقی مرتبط هستند.

بیشتر بخوانید: علت زانو درد در زنان و راههای پیشگیری از آن

3. هر روز فیبر بیشتری بخورید

افزایش مصرف فیبر اغلب برای کاهش وزن توصیه می شود. خوردن غذاهای پر فیبر باعث می شود فرد احساس سیری کند و در نتیجه میل او به غذاهای پرکالری کاهش پیدا کند. چرا؟

غذاهای فیبردار با کالری کمتر فضای بیشتری را اشغال می کنند. یک آب نبات یا گرانولای قندی می تواند 180 تا 300 کالری داشته باشد. یک فنجان برگ سبز نپخته کمتر از 10 کالری دارد. یک سالاد سبزیجات بزرگ می تواند پر کننده باشد و کمتر از 100 کالری داشته باشد. (به خاطر داشته باشید که اضافه کردن تکه های بیکن، کروتون، مغزهای شیرین شده و سس های سنگین می تواند تا چند صد کالری اضافه کند.)
هضم غذاهای فیبری بیشتر طول می کشد. زمان هضم از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما به طور کلی، غذاهای فیبری مانند میوه ها و سبزیجات زمان بیشتری برای تجزیه شدن در معده و روده بزرگ نیاز دارند و باعث می شوند افراد مدت ها پس از صرف غذا احساس سیری کنند. آب نبات و محصولات پخته شده مانند کراکر و کلوچه به سرعت هضم می شوند، بنابراین افراد زودتر احساس گرسنگی می کنند.
سبزیجات برگدار تنها غذاهای پر فیبر نیستند. سایر سبزیجات، میوه ها، حبوبات، جو دوسر و بسیاری از غذاهای دیگر سرشار از فیبر هستند.
 

4. هر روز چند کالری بیشتر بسوزانید

در حالی که کاهش کالری دریافتی مطمئن ترین راه برای کاهش وزن است، سوزاندن کالری نیز می تواند به کاهش وزن کمک کند. رفتن به باشگاه، شنا، و انجام ایروبیک در آب روش های آزمایش شده و واقعی برای سوزاندن کالری هستند، اما راه‌های دیگری نیز برای صرف انرژی وجود دارد. پیاده روی روزانه، باغبانی، یا انجام یوگای ملایم و حرکات کششی روی کف اتاق نشیمن، کالری بیشتری نسبت به یک جا نشستن می سوزاند.
 

5. قبل از خواب غذا نخورید

پایان دادن به میان وعده های بعد از شام و عادات غذایی اواخر شب راهی آسان برای کاهش وزن است. این رویکرد نه تنها کالری های غیر ضروری را کاهش می دهد، بلکه به بدن در هضم و متابولیسم غذا کمک می کند. در نتیجه سیستم گوارشی و متابولیک بدن در طول روز به بهترین شکل کار می کند.
 

6. نوشیدن الکل را متوقف کنید.

انواع نوشیدنی های حاوی کالری مایع که در حال حاضر مصرف می کنید را کنار بگذارید تا کالری دریافتی خود را کاهش دهید. به جای آن آب را انتخاب کنید، زیرا نه تنها کالری ندارد، بلکه به آبرسانی بدن نیز کمک می کند. همراه غذا یک لیوان بخورید تا شکمتان پر شود.

بیشتر بخوانید: جدیدترین روش های درمان قطعی زانو درد

7. در طول روز از میان وعده های سالم استفاده کنید

تا متابولیسم خود را بالا نگه دارید و گرسنگی خود را برطرف کنید. میوه‌های تازه را برای میان‌وعده‌های سریع با خود همراه داشته باشید، یا یک بار گرانولا با فیبر بالا را در کیف خود قرار دهید.

8. برای سوزاندن چربی و تسریع کاهش کالری خود، با یک دستگاه اسکی فضایی تمرین کنید.

کار کردن با دستگاه اسکی فضایی در مقایسه با دویدن روی تردمیل، فشار کمتری بر روی زانو، ران و کمر شما وارد می کند. روی پدال ها قدم بگذارید، میله ها را با دستان خود بگیرید و دست ها و پاهای خود را به جلو و عقب حرکت دهید. 30 دقیقه تمرین را در زمانی که برای اولین بار شروع می کنید، هدف قرار دهید و زمانی که ظرفیت هوازی شما بهبود یافت به تدریج آن را به 60 دقیقه افزایش دهید. چهار یا پنج روز در هفته ورزش کنید.

با دستگاه های بدنسازی مانند پرس سینه، پرس شانه، قایقی، اکستنشن عضله سه سر و .... تمرین کنید تا بدون اینکه به زانوهای خود فشار وارد کنید حداکثر عضله را بسازید. 10 تا 12 تکرار را هدف گذاری کرده، چهار یا پنج ست انجام دهید و دو یا سه روز در هفته ورزش کنید. برای بالا نگه داشتن ضربان قلب در بین ست ها استراحت کوتاهی داشته باشید.

با توجه به تحقیقات علمی، هر نیم کیلوگرم ماهیچه ای که به بدن خود اضافه می کنید، روزانه 30 تا 50 کالری اضافی می سوزاند. یک پزشک یا متخصص تغذیه می تواند به بیماران کمک کند تا در مورد ایده های بالا برای کاهش وزن و همچنین ایده های دیگر آنها را راهنمایی کند.

 

منبع:

arthritis-health.com


مطالب مشابه

رباط جانبی فیبولار - پارگی و آسیب و علائم و نحوه درمان
رباط جانبی فیبولار - پارگی و آسیب و علائم و نحوه درمان

رباط جانبی فیبولار (LCL) در امتداد بیرونی زانو قرار دارد و در حین حرکت و چرخش، ثبات را فراهم می‌کند. آسیب به رباط جانبی فیبولار، مانند رگ به رگ شدن و پارگی، می‌تواند علائمی مانند ضعف در زانو، درد و تورم ایجاد کند.

عوارض کفش پاشنه بلند - خطرات آن برای پا و سلامتی
عوارض کفش پاشنه بلند - خطرات آن برای پا و سلامتی

بیش از یک‌سوم زنان به‌دلیل پوشیدن طولانی‌مدت کفش‌های پاشنه بلند از مشکلات دائمی رنج می‌برند. عوارض کفش پاشته بلند می‌توانند از سن 20 سالگی شروع شوند.

آرتریت پاتلوفمورال - علت، علائم و نحوه درمان
آرتریت پاتلوفمورال - علت، علائم و نحوه درمان

آرتریت پاتلوفمورال یکی از علل شایع زانودرد به‌ویژه در افراد مسن است. آرتریت پاتلوفمورال زمانی ایجاد می‌شود که غضروف بین کاسه زانو از بین می رود و کشکک (کاسه زانو) با انتهای استخوان ران تماس پیدا می‌کند.

آزمون و پرسشنامه تعویض مفصل لگن
آزمون و پرسشنامه تعویض مفصل لگن

برای کمک به پزشک خود جهت تصمیم گیری در مورد اینکه آیا جراحی تعویض مفصل لگن برای شما لازم است یا خیر، لطفاً به سؤالات زیر پاسخ دهید.

آزمون و پرسشنامه تعویض مفصل زانو
آزمون و پرسشنامه تعویض مفصل زانو

برای کمک به پزشک خود جهت تصمیم گیری در مورد اینکه آیا جراحی تعویض مفصل زانو برای شما لازم است یا خیر، لطفاً به سؤالات زیر پاسخ دهید.

صبحانه مفید برای آرتروز زانو - 9 پیشنهاد عالی
صبحانه مفید برای آرتروز زانو - 9 پیشنهاد عالی

یکی از وعده‌های غذایی مهم در طول روز صبحانه است و شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند برخی غذاها و مواد مغذی می توانند علائم آرتروز را بهبود بخشند. آن‌ها این کار را با مبارزه با التهاب، تأمین مواد مغذی و تقویت عملکرد استخوان، ماهیچه و سیستم ایمنی انجام می‌دهند.

درمان آرتروز زانو با طب سنتی و داروهای گیاهی
درمان آرتروز زانو با طب سنتی و داروهای گیاهی

درمان‌های سنتی و گیاهی قرار نیست به‌طور کامل جایگزین درمان‌های پزشکی شوند، اما ممکن است بتوانند به شما در مدیریت درد آرتروز با عوارض جانبی کمتر کمک کنند

حجامت برای آرتروز زانو - درمان بیماری های زانو
حجامت برای آرتروز زانو - درمان بیماری های زانو

حجامت روشی غیرتهاجمی برای کاهش علائم مرتبط با آرتروز و فیبرومیالژیا و همچنین افزایش سهولت حرکت است. حجامت زانو با توجه به نوع مشکل در نقاط مختلفی از زانو انجام می‌شود.

علت، علائم و درمان درد بالای زانو
علت، علائم و درمان درد بالای زانو

درد بالای زانو مشکلی رایج است که می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. معمولاً در طول راه رفتن، دویدن، زانو زدن،‌ لگد زدن و پریدن نیروی زیادی به زانو اعمال شده و این مسئله باعث درد زانو و لگن می‌شود.

مراقبت‌های بعد از پی‌آرپی زانو - جدول زمانی بهبودی
مراقبت‌های بعد از پی‌آرپی زانو - جدول زمانی بهبودی

درمان PRP در کمتر از دو ساعت انجام می شود اما برای اطمینان از اثربخشی درمان، بیماران باید اقدامات مراقبتی و احتیاطی بعد از پی آر پی را جدی بگیرند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×