• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
آب درمانی و آرتروز لگن

آب درمانی و آرتروز لگن

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
بروز رسانی : ۳۰ دی ۱۴۰۲

آب درمانی برای بیماران مبتلا به آرتروز لگن، آرتروز زانو و آرتروز ستون فقرات به دلیل کاهش فشار وارده به مفاصل، گزینه بسیار مناسبی است. در آرتروز لگن آب درمانی باعث کاهش برخی نشانه های بیماری و بهبود بیمار میشود.

ورزش بخشی جدایی ناپذیر از رویه‌ی درمان آرتروز است، زیرا به تقویت و تثبیت مفاصل کمک می کند و از آسیب بیشتر جلوگیری می کند. برای بیمارانی که از آرتروز لگن رنج می برند درد ناشی از ورزش منظم می تواند غیرقابل تحمل باشد. از این رو، آب درمانی برای بیماران مبتلا به آرتروز زانو ، آرتروز لگن و آرتروز ستون فقرات به دلیل کاهش فشار وارده به مفاصل، گزینه بسیار مناسبی است .

آرتروز یک بیماری فرسایشی یا دژنراتیو است که باعث  تجزیه غضروف انتهای مفاصل و در نتیجه دشوار کردن حرکت صاف از بین بردن سطح ضربه گیر بین مفاصل می‌شود. هنگامی که غضروف وجود ندارد، انتهای ناهموار استخوان های مجاور به هم ساییده می شود و باعث ایجاد درد، سفتی و تورم در مفصل می شود. به دلیل، فعالیت‌های ورزشی نسبتاً زیادی، مانند پیاده‌روی، دویدن یا سایر اشکال ورزش هوازی، به نظر می‌رسد که این علائم را بدتر می‌کنند.

 

آب درمانی چیست؟

آب درمانی شامل تمرینات خاصی است در یک استخر آب گرم انجام داده‌ می‌شود. دمای آب معمولاً 33 تا 36 درجه سانتیگراد است که گرمتر از یک استخر معمولی است.

آب درمانی

آب درمانی می تواند مفید باشد فارغ از اینکه چه تعداد از مفاصل شما درگیر شده اند. گاهی اوقات اگر جراحی تعویض مفصل انجام داده اید یا اگر کمردرد، اسپوندیلیت آنکیلوزان، آرتریت پسوریاتیک و یا آرتروز دارید استفاده می شود، اما می تواند برای انواع دیگر آرتریت نیز استفاده شود.

آب درمانی محیطی ایده آل را برای ورزش بیماران فراهم می کند زیرا نیروی شناور آب با کشش گرانش رو به پایین مقابله می کند و در نتیجه وزن وارد شده بر روی مفاصل را کاهش می دهد. مطالعات نشان داده اند که تا 50 درصد وزن بدن در آب تا کمر و 90 درصد وزن در آب تا عمق گردن پشتیبانی می شود.

بیمارانی که از آرتروز رنج می برند به دلیل افزایش درد ناشی از ضربه، اغلب قادر به انجام تمرینات سنتی زمینی نیستند و این درحالیست که در یک محیط حمایتی مانند آب، می توانند تمرینات تقویتی یا استقامتی مشابهی را با بهره مندی از مقاومت ملایم و همچنین درد کمتر انجام دهند.

آب درمانی با ایروبیک آبی متفاوت است، که می تواند بسیار سخت باشد، زیرا به طور کلی بیشتر بر روی حرکات آهسته و کنترل شده و آرامش تمرکز دارد.

ورزش‌های ایروبیک اغلب شبیه تمرین‌هایی هستند که در فیزیوتراپی و برنامه‌های ورزشی سنتی مبتنی بر زمین انجام می‌شوند. نمونه هایی از تمرینات معمولی عبارتند از:

ورزش های ایروبیک

  • کشش عضلات همسترینگ، کمر، قسمت بالایی پشت و گردن.
  • تمرینات تقویتی مانند استفاده از هالترهای فومی که در برابر مقاومت آب عمل می کنند.
  • دوچرخه از جمله ورزش های دوچرخه در آب یک تمرین هوازی آسان و موثر در آب است که می توانید آن را امتحان کنید. برای انجام این تمرین، باید تکیه گاه دیوار استخر را پیدا کنید و سپس بازوی خود را روی آن قرار دهید. مطمئن شوید که می توانید از آن دیوار آویزان شوید، بدون اینکه به پایین سر بخورید. این فعالیت با استفاده از تیوپ شنا نیز قابل انجام است به شکلی که از آن به عنوان تکیه گاه استفاده شود. حرکت دوچرخه را حدود 20 دقیقه ادامه دهید و مدت زمان را به تدریج افزایش دهید.
  • پیاده روی: بدن خود را غوطه ور کنید و اجازه دهید ماهیچه هایتان شل شوند، سپس به مدت پنج دقیقه در آب راه بروید تا گردش خون شما جریان یابد. راه رفتن ساده در آب تا کمر می تواند مزایایی برای در آرتروز لگن و آرتروز زانو داشته باشد. شناور بودن در آب برخلاف راه رفتن یا دویدن روی زمین سفت، از زانوها  و لگن در برابر ضربه های زیاد محافظت می‌کند.
  • آی چی: شکل ترکیبی تای چی که از حرکات آهسته و ملایم و تمرکز بر آرامش و تنفس کنترل شده برای ایجاد تعادل، قدرت و انعطاف پذیری مفاصل استفاده می کند.
  • چمباتمه زدن در زیر آب: چهارزانو نشستن در داخل آب، ورزشی سینماتیک با زنجیره بسته عالی برای تقویت عضلات چهارسر ران و لگن است.

آب درمانی علاوه بر کاهش علائم، اثرات مهمی بر سیستم قلبی عروقی نیز دارد. بیماران بهبود عملکرد قلب و بهبود گردش خون در عضلات و مفاصل خود را تایید کرده اند همین مورد به تنهایی به تقویت قدرت و تسهیل هر گونه فرآیند بهبودی کمک می‌کند.

حتما مطالعه کنید: علائم آرتروز لگن

آب درمانی چگونه کمک می کند؟

آب درمانی می تواند به طرق مختلف به شما کمک کند:

  • گرمای آب به ماهیچه های شما اجازه می دهد تا آرام شود و درد مفاصل را کاهش دهد و به شما کمک کند به راحتی ورزش کنید.
  • آب وزن شما را کاهش می‌دهد  که به تسکین درد و افزایش دامنه حرکت در مفاصل شما کمک می کند.
  • از آب می توان برای ایجاد مقاومت در برابر حرکت مفاصل استفاده کرد. با فشار دادن دست ها و پاهای خود به سطح آب، می‌توانید قدرت عضلانی خود را نیز بهبود بخشید.

 

منابع:

arthritis-health.com

physiotherapy-treatment

versusarthritis.org


مطالب مشابه

علت درد کمر و لگن چیست و چطور درمان می شود؟
علت درد کمر و لگن چیست و چطور درمان می شود؟

درد کمر و لگن اغلب با هم بروز می‌کنند. بیماری‌ها یا فعالیت‌های مختلف ازجمله آرتریت، فشار بیش‌از‌حد و آسیب‌هایی که بر اعصاب کمر و لگن تأثیر می‌گذارند، می‌توانند منجر به درد کمر و لگن شوند.

عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی
عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی

از مهم ترین روش‌های تشخیص آرتروز استفاده از تصاویر اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی تی اسکن است. تشخیص به‌موقع این اختلال باعث می‌شود درمان هرچه سریع‌تر آغاز شود و فرسایش و سائیدگی کمتری در استخوان و غضروف اتفاق بیفتد.

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×