• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
مراقبت‌های بعد از پی آر پی زانو - جدول زمانی بهبودی

مراقبت‌های بعد از پی آر پی زانو - جدول زمانی بهبودی

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۳

درمان PRP در کمتر از دو ساعت انجام می شود اما برای اطمینان از اثربخشی درمان، بیماران باید اقدامات مراقبتی و احتیاطی بعد از پی آر پی را جدی بگیرند.

پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی درمانی سرپایی و نوآورانه است که باعث بهبود و رشد مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و عضلات آسیب‌دیده می‌شود. درمان با استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت را می‌توان در کمتر از دو ساعت انجام داد اما اقدامات مراقبتی و احتیاطی زیادی وجود دارند که بعد از PRP  بیماران باید برای اطمینان از اثربخشی درمان در نظر داشته باشند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

تزریق PRP چطور انجام می شود؟

جدول زمانی بهبودی پس از پی آر پی

ممکن است بتوانید بلافاصله پس از تزریق پی‌آرپی زانو از خانه خارج شوید، اما این بدان معنا نیست که می‌توانید بلافاصله به فعالیت‌های معمول خود بازگردید. در ادامه طرحی کلی از کارهایی می‌توانید پس از درمان پلاسمای غنی از پلاکت انجام دهید آورده شده است.

 

مرحله اول (0-3 روز پس از تزریق)

نکاتی که باید در مرحله اول رعایت کنید شامل موارد زیر می‌باشند:

  • به همه بیماران توصیه می‌شود در روز عمل خود استراحت کامل داشته باشند. سپس استفاده محدود از ناحیه تحت درمان برای دو روز آینده توصیه می‌شود تا مفصل بتواند پلاکت‌ها را به خوبی جذب کند.
  • در طول این مرحله، ممکن است نیاز به پوشیدن وسایل بی‌حرکتی نیز داشته باشید. چکمه‌های پیاده‌روی به محافظت از مفصل آسیب‌دیده زانو کمک می‌کنند و در عین حال حرکت در ناحیه زانو را به حداقل می‌رسانند.
  • در 72 ساعت اول پس از تزریق، یخ را روی محل تزریق قرار ندهید.
  • درد خفیف تا متوسط بعد از تزریق ممکن است در ناحیه تزریق‌شده رخ دهد. درد قابل توجه بعد از عمل معمولاً در چند روز اول پس از عمل برطرف می‌شود. اگر بعد از عمل درد دارید، می‌توانید طبق توصیه‌های پزشک، تیلنول را درصورت نیاز مصرف کنید.
  • 3 تا 4 روز پس از عمل از گیاهان، مکمل‌ها یا ویتامین‌های رقیق‌کننده خون استفاده نکنید.
  • در چند روز اول بعد از عمل از حمام آب گرم یا رفتن به سونا خودداری کنید.
  • تا 24 ساعت بعد از عمل از دوش گرفتن خودداری کنید.
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید. سیگار بهبودی را به تأخیر می‌اندازد و می‌تواند خطر عوارض را افزایش دهد.
  • روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید تا به بهبودی شما کمک کند.

 

مرحله دوم (3-14 روز پس از تزریق)

نکاتی که باید در مرحله دوم رعایت کنید شامل موارد زیر می‌باشند:

  • پس از سه روز اول و تا هفته دوم، رژیم‌های تمرینی معمولاً به تمرینات اولیه محدود می‌شوند. ممکن است پزشک ارتوپد به شما اجازه دهد تا با انجام تمرینات سبک مانند یوگا و تمرینات تحمل وزن پیش بروید.
  • یخ را می‌توان به مدت 15 تا 20 دقیقه، 3 تا 4 بار در روز، درصورت نیاز روی ناحیه تزریق قرار داد.
  • بااین‌حال، از هر گونه فعالیتی که مفصل تزریق‌شده را فشرده و تحت فشار قرار دهد، باید در این مدت اجتناب شود.
  • اگر همچنان درد دارید، می‌توانید درصورت نیاز از تیلنول استفاده کنید.
  • در 7 روز اول پس از عمل از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید.
  • از مصرف استروئیدهای سیستمیک پردنیزون، هیدروکورتیزون و غیره حداقل به مدت 2 هفته پس از عمل خودداری کنید.
  • از مصرف داروهای ضدالتهابی ادویل، موترین، ایبوپروفن، آلو، ناپروکسن، ملوکسیکام، حداقل تا 2 هفته پس از عمل خودداری کنید.

 جدول زمان بهبودی بعد از PRP

مرحله سوم (14 روز تا 6-9 هفته پس از تزریق)

این دوره معمولاً زمانی است که شروع تمرینات بلند کردن، کششی، کاردیو و سایر تمرینات مشابه برای شما بی‌خطر است. پزشک شما همچنین ممکن است شما را ازطریق تمرینات درمانی راهنمایی کند تا به شما در دستیابی به دامنه کامل حرکت و بازیابی قدرت و تعادل کمک کند.

بااین‌حال، توجه به بدن و اجتناب از فعالیت‌هایی که باعث درد می‌شوند در این مرحله بسیار مهم هستند. افزایش دقیق شدت روتین تمرینی به شما کمک می‌کند تا عملکرد خود را دوباره به دست آورید. همچنین به‌طور مداوم به پلاسما اجازه می‌دهید تا شگفتی‌های خود را در بدن شما انجام دهد.

 

مرحله چهارم (تقریباً 6-8 هفته پس از تزریق)

ممکن است دو ماه پس از تزریق به شما اجازه داده شود به فعالیت‌های معمول خود بازگردید. درحالی‌که درد در مفصل زانو هنوز می‌تواند در این مدت اتفاق بیفتد، معمولاً در عرض 24 ساعت از بین می‌رود.

انجام ورزش‌ها و تمرین‌های منظم در این مرحله برای شما ایمن‌تر است، اما انجام آن‌ها به آرامی و پرهیز از فعالیت بیش‌ازحد همچنان ضروری است.

 

جمع‌بندی

پلاسمای غنی از پلاکت یا درمان‌های پی آر پی راهی سریع و در عین حال مؤثر برای رسیدگی به مشکلات رایج ارتوپدی مانند آسیب‌های حاد زانو و آرتروز است. درحالی‌که می‌توانید بلافاصله پس از عمل به خانه بروید، اما همچنان مهم است که در چند روز اول از فعالیت‌های فیزیکی شدید اجتناب کنید. استراحت دادن به زانو باعث می‌شود پلاسما به درستی به بافت‌های آسیب‌دیده بچسبد و آن‌ها را سریع‌تر بازسازی کند.

مهم‌تر از آن، به یاد داشته باشید که روند بهبودی به زمان نیاز دارد. صبور بودن و پیروی از جدول زمانی توصیه‌شده برای ورزش پس از تزریق پی آر پی مطمئناً به شما کمک می‌کند که بیشترین بهره را از درمان ببرید. جهت مشورت با پزشک متخصص و بررسی نیاز به تزریق  PRP می توانید با شماره های مطب دکتر امین جواهری تماس حاصل نمایید.

 

منابع

chicagostemcells.com

sportdoctorlondon.com

nkjinstitute.com

 

 

سوالات متداول

چقدر طول می‌کشد تا تزریق پی‌آرپی اثر کند؟

پی‌آرپی توسط پلاکت‌ها عمل کرده و فاکتورهای رشد و مواد ضدالتهابی را آزاد می‌کند. این مواد شیمیایی دیگر مواد و سلول‌های ترمیمی را به ناحیه آسیب‌دیده جذب می‌کنند و باعث واکنش التهابی می‌شوند. به همین دلیل است که ما بعد از عمل احساس درد می‌کنیم. پس از پاسخ التهابی، صدای ناحیه آسیب‌دیده را می‌شنویم. بنابراین، پس از تزریق پی‌آرپی، اغلب تا چند هفته قبل از اینکه ناحیه آسیب‌دیده احساس بهتری پیدا کند، احساس بدتری داریم. برای مفاصل بعد از چهار هفته شاهد تأثیر مثبت هستیم. اثربخشی آسیب‌های تاندون کمی بیشتر و حدود 6-8 هفته طول می‌کشد.

آیا داروهای تجویزی خاصی وجود دارند که بر پی‌آرپی تأثیر بگذارند؟
چرا بعد از تزریق پی‌آرپی نمی‌توانم الکل مصرف کنم؟
آیا می‌توانم بعد از تزریق پی‌آرپی رانندگی کنم؟
چرا برای بازگشت به ورزش اینقدر زمان نیاز دارم؟
چه مدت بعد از تزریق پی‌آرپی می‌توانم بدوم؟
آیا می‌توانم بعد از تزریق پی‌آرپی راه بروم؟
چه مدت بعد از تزریق پی‌آرپی می‌توانم ورزش کنم؟
آیا می‌توان بعد از تزریق پی‌آرپی ورزش کرد؟

مطالب مشابه

نظرات بیماران بعد از عمل تعویض مفصل لگن
نظرات بیماران بعد از عمل تعویض مفصل لگن

تجربه بیمارانی که تعویض مفصل لگن انجام داده اند به شما کمک می کند از واقعیت های زندگی این افراد بعد از عمل و نحوه بازگشت آنها به انجام فعالیت های مورد علاقه شان مطلع شوید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای خود بگیرید.

بهترین سن برای تعویض مفصل زانو چند سالگی است؟
بهترین سن برای تعویض مفصل زانو چند سالگی است؟

میانگین سنی بیماران تعویض مفصل زانو معمولاً بین 50 تا 80 سال است، سن به‌تنهایی معیار تعیین‌کننده برای انجام جراحی تعویض زانو نیست. بسیاری از عوامل دیگر ازجمله وضعیت سلامت ، مزایای بالقوه جراحی و طول عمر پروتز در نظر گرفته می‌شوند.

خطرات مشکلات قلبی در جراحی تعویض مفصل زانو و لگن
خطرات مشکلات قلبی در جراحی تعویض مفصل زانو و لگن

. یکی از مهم‌ترین خطرات، افزایش احتمال بروز مشکلات قلبی، به‌ویژه در 90 روز اول پس از جراحی است. مشکلات قلبی که ممکن است پس از جراحی تعویض مفصل رخ دهند شامل حمله قلبی، ایست قلبی و آریتمی یا ضربان قلب نامنظم هستند.

جراحی تعویض مفصل زانو و لگن در بیماران مبتلا به پوکی استخوان
جراحی تعویض مفصل زانو و لگن در بیماران مبتلا به پوکی استخوان

اگر بیمار مبتلا به پوکی استخوان پس از جراحی تعویض مفصل زانو یا مفصل لگن- حتی سال‌ها بعد از عمل - زمین بخورد، استخوان‌های ضعیف اطراف ایمپلنت ممکن است به راحتی دچار شکستگی شوند.

تاثیر سیگار بر عوارض تعویض مفصل زانو - آیل باید قبل عمل سیگار را ترک کرد؟
تاثیر سیگار بر عوارض تعویض مفصل زانو - آیل باید قبل عمل سیگار را ترک کرد؟

بیمارانی که قبل و بعد از تعویض مفصل سیگار می کشند، 10 برابر بیشتر از غیرسیگاری‌ها نیاز به جراحی مجدد دارند. همچنین، احتمال بروز عوارضی مانند لخته شدن خون، ضربان قلب نامنظم و نارسایی کلیه در آن‌ها بیشتر است.

درمان خانگی پارگی مینیسک زانو
درمان خانگی پارگی مینیسک زانو

درمانی خانگی مینیسک زانو به کاهش درد ناشی از پارگی مینیسک زانو کمک می‌کنند. اما برای درمان قطعی به مراجعه به پزشک و استفاده از روش‌های درمانی اصولی‌تر ازجمله دارودرمانی و گاهاً عمل جراحی نیاز است.

کندروپلاستی یا دبريدمان توسط آرتروسکوپی
کندروپلاستی یا دبريدمان توسط آرتروسکوپی

کندروپلاستی یا دبریدمان توسط آرتروسکوپی عمل جراحی‌ای است که برای صاف کردن غضروف آسیب‌دیده در زانو استفاده می‌شود. این روش کم تهاجمی از دوربین کوچکی به نام آرتروسکوپ برای بررسی داخل و از ابزارهای کوچک برای ترمیم زانو استفاده می‌کند.

سندرم باند ایلیوتیبیال چیست؟ علت، علائم و روش های درمان
سندرم باند ایلیوتیبیال چیست؟ علت، علائم و روش های درمان

سندرم باند ایلیوتیبیال (ITBS) یک آسیب شایع جانبی زانو است. استفاده بیش‌ازحد و خمیدگی و کشیدگی مکرر زانو معمولاً باعث این نوع آسیب می‌شود. زمانی این آسیب رخ می‌دهد که باند IT سفت، تحریک یا ملتهب شود.

پارگی رباط صلیبی قدامی ACL
پارگی رباط صلیبی قدامی ACL

آسیب‌های ورزشی معمولاً باعث پارگی رباط صلیبی قدامی می‌شوند و احتمالاً برای ترمیم آن به جراحی نیاز خواهید داشت. اکثر افراد بهبودی کامل پیدا می‌کنند و ورزش را بدون عواقب طولانی‌مدت از سر می‌گیرند.

کیست منیسک چیست؟ علت، علائم و نحوه تشخیص و درمان
کیست منیسک چیست؟ علت، علائم و نحوه تشخیص و درمان

کیست منیسک مجموعه‌ای از مایع مفصلی (مایع سینوویال) است که هنگام پارگی غضروف مینیسک، معمولاً به‌دلیل آسیب زانو تشکیل می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×