• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
پارگی مجدد رباط صلیبی قدامی - روش‌های کاهش احتمال پارگی

پارگی مجدد رباط صلیبی قدامی - روش‌های کاهش احتمال پارگی

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۲

احتمال پارگی مجدد رباط صلیبی قدامی پس از جراحی وجود دارد اما اکثر افراد عادی که جراحی ACL انجام می‌دهند، چنین مشکلی را تجربه نمی‌کنند. اگر فکر می‌کنید ممکن است ACL شما دوباره پاره شده باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان پارگی ACL و احتمال پارگی ACL بعد‌از جراحی، به خواندن مطلب ادامه دهید.

احتمال پارگی  مجدد رباط صلیبی قدامی پس از جراحی وجود دارد اما اکثر افراد عادی که جراحی ACL انجام می‌دهند، چنین مشکلی را تجربه نمی‌کنند. با این حال، اگر رباط صلیبی قدامی شما پاره شده‌است، مهم است که فوراً به دنبال درمان آن باشید. بدون درمان، پارگی ACL می تواند منجر به عوارضی جدی مانند بی‌ثباتی مفصل و افزایش احتمالا ابتلا به آرتروز درد شود.  جراحی بازسازی رباط صلیبی اغلب موفقیت‌آمیز است و با فرض انجام توانبخشی مناسب پس از جراحی، بیشتر ورزشکاران می‌توانند ورزش خود را ادامه دهند. بااین‌حال، عوارض احتمالی جراحی ازجمله پارگی مجدد رباط جدید وجود دارند. 

تحقیقات نشان می دهد که درصد بالایی از ورزشکاران با پارگی ACL به پارگی مجدد در همان زانو یا آسیب به ACL زانوی دیگر دچار می‌شوند. میزان پارگی مجدد ACL تقریباً 20-25٪ است و این بدان معناست که از هر چهار تا پنج ورزشکار یک نفر دچار پارگی دوم ACL می شود.

و تقریباً 30 درصد از ورزشکاران جوانی که پس از عمل بازسازی ACL به ورزش هایی که مانورهای برشی و چرخشی (مانند فوتبال و بسکتبال و …) بازگشتند، طی دو ماه بعد از عمل دچار آسیب دیدگی دوم ACL شدند.

 

پارگی مجدد رباط صلیبی قدامی 


اگر فکر می‌کنید ممکن است ACL شما دوباره پاره شده باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان پارگی ACL و احتمال پارگی ACL بعد‌از جراحی، به خواندن مطلب ادامه دهید.

علائم پارگی مجدد رباط صلیبی قدامی

برخی از علائم رایج پارگی مجدد رباط صلیبی قدامی شامل موارد زیر هستند:

  • اگر بعد از عمل جراحی مجدداً دچار پارگی رباط صلیبی قدامی شوید، درد خفیف یا شدیدی را تجربه می‌کنید.
  • همچنین تورم و حساسیت پس از آسیب به رباط و قرمزی اطراف زانو نیز جزو علائم شایع هستند.
  • صدای ترک خوردن استخوان‌ها یکی دیگر از علائم پارگی مجدد رباط صلیبی قدامی است.
  • اگر نمی‌توانید زانوی خود را حرکت دهید یا دراز کنید، قطعاً دچار آسیب مجدد شده‌اید.


در این صورت فوراً به پزشک مراجعه کنید. پزشک در طول معاینه، زانوی شما را بررسی می‌کند و اگر نیاز به جراحی مجدد باشد، به شما اطلاع می‌دهد.

دلایل پارگی مجدد رباط صلیبی قدامی

دلایل مختلفی وجود دارند که رباط صلیبی قدامی می‌تواند پس از جراحی مجدداً پاره شود. برخی از این دلایل مربوط به جراحی، برخی مربوط به بهبودی و برخی مربوط به بیمار هستند.

عوامل مربوط به جراحی

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های موفقیت جراحی رباط صلیبی قدامی، چگونگی قرارگیری پیوند در داخل مفصل زانو است. هر روش جراحی با دقت یکسانی انجام نمی‌شود و اگر رباط جدید به‌درستی در داخل مفصل قرار نگیرد می‌تواند منجر به مشکلاتی شود. پیوند باید عملکرد رباط طبیعی را بازیابی کند، بنابراین باید به روشی مشابه با رباط طبیعی انجام شود. موقعیت نادرست پیوند می‌تواند منجر به مکانیک غیرطبیعی مفصل و افزایش احتمال آسیب مجدد شود. پیدا کردن جراحی باتجربه که به‌طور منظم جراحی رباط صلیبی قدامی را انجام ‌دهد نیز مفید است.

یکی دیگر از عوامل مهم در طول جراحی، اندازه واقعی پیوند مورداستفاده برای ایجاد رباط صلیبی قدامی جدید است. در برخی از مطالعات نشان داده شده است که پیوندهای کوچک‌تر دوام کمتری نسبت به پیوندهای بزرگ‌تر دارند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهند پیوندهای اهدایی نسبت به بافت خود بیمار، بیشتر درمعرض خطر پارگی مجدد قرار دارند. بنابراین بیشتر جراحان ترجیح می‌دهند از بافت خود بیمار به‌جای بافت اهدایی استفاده کنند.

عوامل مربوط به بهبودی بعد از جراحی

توانبخشی مناسب پس از جراحی رباط صلیبی قدامی برای موفقیت جراحی ترمیمی بسیار مهم است. پیوند جدید نه تنها باید به بخشی از زانوی شما تبدیل شود، بلکه باید قدرت عضلانی طبیعی را بازیابی کند.

زمان ادغام پیوند متفاوت است. اما اکثر جراحان توصیه می‌کنند برای جراحی با استفاده از بافت خود بیمار (اتوگرافت) حداقل شش ماه و برای جراحی با استفاده از بافت اهدایی (آلوگرافت) حداقل نه ماه پس از جراحی از زانو محافظت شود.

هنگامی که رباط صلیبی قدامی جدید در مفصل زانو قرار می‌گیرد، معمولاً با ایمپلنت در جای خود نگه داشته می‌شود. این ایمپلنت‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارند و برخی از فلز ساخته شده‌اند و برخی دیگر جذب می‌شوند. بااین‌حال، همه این ایمپلنت‌ها فقط پیوند را نگه می‌دارند، درحالی‌که بدن شما بافت را در خود جای داده است تا تبدیل به رباط صلیبی قدامی جدید شود. این فرایند زمان می‌برد و انجام فعالیت بیش‌ازحد و زودهنگام در دوره توانبخشی، می‌توانند منجر به آسیب یا پارگی مجدد پیوند شوند.

عامل مهم دیگر پس از جراحی، بازیابی عملکرد طبیعی ماهیچه‌های کل اندام‌ها است. همان‌طور که می‌دانید بسیاری از پارگی‌های رباط صلیبی قدامی به‌خاطر کنترل ضعیف عصبی‌عضلانی اندام‌ها هستند. برخی از ورزشکاران کنترل عصبی‌عضلانی بسیار خوبی دارند و بدن آن‌ها بدون توجه به حرکتی که انجام می‌دهند همیشه در موقعیتی قوی و پایدار قرار دارد. سایر ورزشکاران کنترل عصبی‌عضلانی ضعیفی دارند و بدن آن‌ها در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرد که احتمال آسیب‌هایی مانند پارگی رباط صلیبی قدامی را افزایش می‌دهد. بخشی از بهبودی پس از جراحی، اصلاح مشکلات ضعف عصبی‌عضلانی است که می‌تواند منجر به آسیب اولیه رباط صلیبی قدامی شود.

عوامل مربوط به بیمار

درخصوص برخی از دلایل پارگی مجدد رباط صلیبی قدامی نمی‌توانید کار زیادی انجام دهید. به‌عنوان مثال، افراد جوان و کسانی که به ورزش‌های پرخطر مشغول هستند، بیشتر درمعرض پارگی مجدد رباط صلیبی قدامی پس از جراحی قرار دارند. تحقیقات نشان می‌دهند احتمال پارگی مجدد رباط صلیبی قدامی در ورزشکاران زیر 25 سال که پس از عمل مجدداً شروع به ورزش می‌کنند، بیشتر است. همچنین طبق مطالعات انجام‌شده میزان پارگی رباط صلیبی قدامی در بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، در مقایسه با بیماران سالم 5-6 برابر بیشتر است. علاوه بر این، احتمال پارگی رباط صلیبی قدامی در زانوی مقابل و پارگی مجدد در زانوی عمل‌شده در زنان بیشتر از سایرین است.

یکی دیگر از دلایل پارگی مجدد رباط صلیبی قدامی بیومکانیک ضعیف است. این به معنای زوایای غیرطبیعی لگن یا زانو، ضعف نامتقارن در گروه‌های عضلانی یا نشستن در موقعیت نامناسب روی زانو است. زنان درمعرض خطر بیشتری برای برخی از این عوامل هستند؛ زیرا آن‌ها باسن پهن‌تری نسبت به مردها دارند و این مسئله باعث افزایش زاویه لگن به زانو می‌شود. وقتی زنان یا مردانی که عضلات بیرونی باسن ضعیف‌تری دارند، می‌نشینند، زانو تمایل دارد به سمت داخل بچرخد و فشار بیشتری بر رباط صلیبی قدامی وارد می‌کند. برای اصلاح این موارد، هر کسی پس از آسیب رباط صلیبی باید فیزیوتراپی گسترده‌ای انجام دهد تا نه تنها آن را تقویت کرده، بلکه بر روی تقارن، تکنیک نشستن و کاهش استرس روی زانوها کار کند. درواقع، ورزشکاران باید با مربی یا فیزیوتراپ کار کرده تا مشکلات بیومکانیکی خود را برطرف کنند و از آسیب رباط صلیبی قدامی جلوگیری به عمل آورند.

همان‌طور که گفته شد، شما نمی‌توانید درمورد عواملی مانند سن یا ورزش خود کار زیادی انجام دهید، اما جراح و درمانگر با آگاهی از شرایط شما می‌تواند توانبخشی را متناسب با آن تنظیم کند.

حتما بخوانید: عوارض تاخیر در درمان رباط صلیبی قدامی

روش‌های کاهش احتمال پارگی مجدد رباط صلیبی قدامی

کارهایی که می‌توانید بعد از عمل بازسازی رباط صلیبی قدامی انجام دهید تا احتمال پارگی مجدد رباط کاهش یابد عبارت‌اند از:

 

روش‌های کاهش احتمال پارگی مجدد رباط صلیبی قدامی

 

  • رعایت توصیه‌های جراح و پروتکل توانبخشی: توجه به توصیه‌های پزشک و فیزیوتراپ و رعایت آن‌ها تضمین می‌کنند زانوی شما به‌درستی بهبود پیدا کند و عضلات اطراف قوی‌تر ‌شوند.
  • اجتناب از فعالیت‌های پرتحرک: فعالیت‌هایی که فشار زیادی بر زانو اعمال می‌کنند و پرتحرک هستند، باعث پارگی مجدد رباط می‌شوند.
  • مشورت با پزشک برای استفاده از زانوبند: هنگام انجام فعالیت‌هایی که شما را درمعرض خطر پارگی مجدد رباط صلیبی قدامی قرار می‌دهند، باید با پزشک درمورد استفاده از زانوبند مشورت کنید.
  • انجام تمرینات سبک پس از عمل جراحی رباط صلیبی قدامی: پس از عمل جراحی تا مدتی از انجام ورزش‌ها و تمرین‌های چالش‌برانگیز اجتناب کنید. تقویت عضلات چهار سر ران، همسترینگ و باسن که اطراف زانو را احاطه کرده‌اند، ضروری است. این کار به حمایت از زانو کمک می‌کند و احتمال آسیب مجدد را کاهش می‌دهد.

نحوه درمان پارگی مجدد رباط صلیبی قدامی

درمان پارگی مجدد رباط صلیبی قدامی مشابه درمان آسیب اول است.

در درمان اول پارگی رباط صلیبی قدامی، بیشتر بازسازی با استفاده از آرتروسکوپی زانو انجام می‌شود. در این روش غیرتهاجمی، جراح چندین برش کوچک در اطراف مفصل زانو ایجاد کرده و فیبر نوری‌ باریکی (به نام آرتروسکوپ) را برای بررسی وضعیت زانو وارد می‌کند.

در طول عمل از ابزارهای کوچک برای برداشتن رباط آسیب‌دیده و جایگزینی آن با پیوند استفاده می‌شود. تونل‌هایی در استخوان ران و درشت‌نی (استخوان ساق پا) ایجاد می‌شوند تا پیوند را به‌طور دقیق در جای خود قرار دهند، که سپس با پیچ‌ها یا سایر دستگاه‌های تثبیت‌کننده متصل می‌شوند.

جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی از اتوگرافت (بافتی از بدن بیمار) یا آلوگرافت (بافت اهدایی) برای جایگزینی رباط استفاده می‌کند. روش اتوگرافت معمولاً در بیمارانی که می‌خواهند به سبک زندگی فعال‌تری (ورزش و فعالیت‌های سنگین) برگردند، بیشترین موفقیت را دارد. با افزایش سن بیماران و کاهش تقاضا، موفقیت روش آلوگرافت افزایش می‌یابد.

اگر بیمار به جراحی دوم نیاز داشته باشد، احتمالاً عمل بزرگ‌تری خواهد بود؛ زیرا استخوان‌ها قبلاً سوراخ شده‌اند. همچنین اغلب از پیوند اهدایی استفاده می‌شود که در مقایسه با اتوگرافت (پیوندی از بدن خود بیمار) از استحکام کمتری برخوردار است. گاهی‌اوقات، اگر بیمار بتواند فیزیوتراپی کافی برای تقویت زانو انجام دهد و روی بیومکانیک کار کند، می‌تواند یاد بگیرد که با رباط کاملاً پاره‌شده زندگی کند. اما به احتمال زیاد باید از انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های خاصی اجتناب کند.

پارگی مجدد رباط صلیبی قدامی یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که در ورزشکاران دیده می‌شود. این مسئله باعث می‌شود ورزشکار قادر به انجام فعالیت‌های حرفه‌ای و ورزش‌های سنگین نباشد. یکی از دلایل پارگی مجدد رباط، جراحی نامناسب است. بنابراین مراجعه به پزشکی باتجربه از اهمیت زیادی برخوردار است. دکتر جواهری،‌ جراح ارتوپد و فوق‌تخصص درزمینه زانو و لگن است. او به‌‌صورت تخصصی به انجام عمل‌های مربوط به زانو می‌پردازد و به‌خاطر تجربه و مهارت بالا، جراحی‌های موفقیت‌آمیزی انجام می‌دهد. بنابراین اگر دچار پارگی مجدد رباط صلیبی قدامی شده‌اید و قصد دارید جراحی انجام دهید، به مرکز ما مراجعه کنید و از خدمات ما بهره‌مند شوید.

 

منابع

verywellhealth.com

pobar.org
oip.com
centenoschultz.com
orthovirginia.com


مطالب مشابه

عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی
عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی

از مهم ترین روش‌های تشخیص آرتروز استفاده از تصاویر اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی تی اسکن است. تشخیص به‌موقع این اختلال باعث می‌شود درمان هرچه سریع‌تر آغاز شود و فرسایش و سائیدگی کمتری در استخوان و غضروف اتفاق بیفتد.

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×