• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
به تعویق انداختن جراحی تعویض مفصل لگن خطرناک است

به تعویق انداختن جراحی تعویض مفصل لگن خطرناک است

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۲

به تعویق انداختن عمل تعویض مفصل لگن عواقب خطرناک زیادی به همراه دارد و باعث گسترش درد به نواحی اطراف لگن و اعمال فشار اضافی بر آن‌ها می‌شود. این عمل در شرایطی انجام می‌شود که سایر روش‌های درمانی باعث تسکین درد و التهاب بیمار نشوند.

عمل جراحی تعویض مفصل لگن نوعی جراحی است که در آن مفصل لگن آسیب‌دیده با مفصل مصنوعی جایگزین می‌شود. مهم‌ترین دلیل این عمل، درد و التهاب ناشی از آرتروز است و به تعویق انداختن آن خطرات زیادی دارد که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

عمل جراحی تعویض مفصل لگن چه زمانی توصیه می‌شود؟

جراحی تعویض مفصل لگن روشی است که در آن قسمت‌های آسیب‌دیده مفصل لگن برداشته شده و با ایمپلنت‌ها یا مفصل‌های مصنوعی جدید جایگزین می‌شوند.
چند دلیل برای لزوم انجام عمل جراحی تعویض مفصل ران وجود دارند. شایع‌ترین این دلایل آرتروز است. آرتروز بیماری‌ای تحلیل‌برنده است که باعث می‌شود غضروف مفصل ران به‌مرور زمان تجزیه شود. این اختلال می‌تواند منجر به التهاب، درد و از دست دادن تحرک شود. از دیگر دلایل جراحی تعویض مفصل ران می‌توان به آرتریت روماتوئید یا شکستگی اشاره کرد.
پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند پیش از اقدام برای انجام عمل جراحی به مدیریت علائم آرتروز بپردازند. اقدامات لازم برای مدیریت بیماری عبارت‌اند از:

  • کاهش وزن (درصورت لزوم)
  • مصرف داروهای بدون نسخه برای التهاب و درد
  • انجام فعالیت‌های ورزشی
  • فیزیوتراپی
  • تزریق استروئید

 

زمان عمل تعویض مفصل لگن 

 

خطرات به تعویق انداختن جراحی تعویض مفصل لگن چیست؟

هدف از تعویض کامل مفصل ران تسکین درد، بازگرداندن عملکرد و کمک به شما برای بازگشت به فعالیت‌های موردعلاقه‌تان است. خطرات به تعویق انداختن جراحی تعویض مفصل لگن شامل موارد زیر هستند:

 

خطرات به تعویق انداختن جراحی تعویض مفصل لگن چیست؟

 

  • پیشرفت آرتریت: آرتریت اختلالی دژنراتیو است که به‌مرور زمان بدتر می‌شود. به تعویق انداختن جراحی می‌تواند به آرتریت زمان بیشتری برای آسیب رساندن به بدن بدهد.
  • سبک زندگی بی‌تحرک‌تر: درد مفاصل ناشی از آرتریت می‌تواند فعال ماندن و انجام فعالیت‌های ورزشی را چالش‌برانگیز کند و منجر به افزایش وزن، ضعف عضلانی و کاهش تناسب اندام کلی ‌شود.
  • زمان بهبودی طولانی‌تر: کاهش توده عضلانی و قدرت می‌توانند روند بهبودی پس از جراحی را تحت تأثیر قرار دهند. هر چه زودتر وارد عمل شوید، بدن قوی‌تر است و در روز اول بهبودی قدرت بدنی بیشتری‌ خواهید داشت.
  • گسترش درد به نواحی دیگر بدن: بدن در حال تلاش برای جبران درد و فشار وارده بر لگن است. اگر عمل تعویض مفصل را به تعویق بیندازید،‌ بدن برای تسکین درد لگن به قسمت‌های دیگر تکیه می‌کند و این مسئله منجر به گسترش درد به نواحی دیگر می‌شود.
  • افزایش خطر سقوط و صدمات: هنگامی که مفاصل در اثر آرتریت آسیب می‌بینند، قادر نیستند به‌درستی عمل ‌کنند. این مسئله باعث می‌شود حفظ تعادل و هماهنگی دشوارتر شوند و خطر افتادن و تحمل آسیب افزایش می‌یابند.
  • کاهش کیفیت زندگی: درد مزمن ناشی از آرتریت می‌تواند لذت بردن از فعالیت‌های روزمره مانند گذراندن وقت با خانواده و دوستان، رفتن به محل کار یا شرکت در فعالیت‌های کوهستانی موردعلاقه‌تان را سخت کند.
  • افزایش خطر عوارض عمل جراحی: اگر جراحی تعویض مفصل ران را به تعویق بیندازید، به احتمال زیاد آسیب به مفصل شما بدتر خواهد شد. این مسئله می‌تواند جراحی نهایی را دشوارتر کند و خطر عوارض را افزایش دهد.

زمان مناسب برای جراحی تعویض مفصل لگن چه زمانی است؟

به‌عنوان قانونی کلی، اگر مفصل باعث درد و بی‌حرکتی شما ‌شود و بر کار، تفریح، سبک زندگی، خواب و رفاه شما تأثیر بگذارد، باید عمل جراحی تعویض مفصل لگن را انجام دهید.
در ادامه چند نکته دیگر وجود دارند که نشان می‌دهند زمان جراحی تعویض مفصل ران فرا رسیده است:

  • درد لگن شما را در طول شب بیدار نگه می‌دارد.
  • شما روش‌های درمانی دیگر را طی چند ماه اخیر امتحان کرده‌اید و هنوز درد و بی‌حرکتی مداوم را تجربه می‌کنید.
  • درد لگن، شما را از انجام کارهایی که دوست دارید باز می‌دارد و بر کیفیت زندگی شما تأثیر می‌گذارد.
  • درد، توانایی شما را برای نشستن روی صندلی، بالا رفتن از پله‌ها یا رانندگی با ماشین محدود می‌کند.

میانگین سنی برای تعویض مفصل لگن چقدر است؟

ازآنجایی‌که پوکی استخوان و سایر اشکال آرتریت در افراد مسن شایع‌تر هستند، این افراد بیشتر به جراحی تعویض جزئی یا کامل مفصل ران نیاز دارند. در برخی موارد این عمل جراحی در افراد جوان‌تر نیز انجام می‌شود. اما به‌طور کلی بیشتر عمل‌های جراحی تعویض مفصل ران روی بیماران 60 تا 80 ساله انجام می‌شوند.

در چه سنی تعویض مفصل لگن توصیه نمی‌شود؟

اساساً، هر چه سن شما بالاتر می‌رود، واجد شرایط بودن شما برای تعویض مفصل ران نسبت به سطح تناسب اندام و سلامت عمومی شما کاهش می‌یابد. هر گونه بیماری قبلی که خطر عوارض در طول جراحی را افزایش می‌دهد نیز می‌تواند در این مسئله نقش داشته باشد. پزشک یا جراح شما مزایا و خطرات را به‌دقت می‌سنجد و درخصوص لزوم انجام عمل با شما صحبت می‌کند.

جراحی تعویض مفصل لگن برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

اگر بیمار یکی از شرایط زیر را داشته باشد انجام عمل جراحی تعویض مفصل لگن به او توصیه نمی‌شود:

  • اضافه‌وزن یا چاقی
  • حساسیت به مواد ایمپلنت
  • بیماری زمینه‌ای
  • احتمال ایجاد مشکل در روند بهبودی

حتما بخوانید: آمادگی قبل از جراحی تعویض مفصل لگن و ران

کلام آخر

عمل تعویض مفصل لگن در شرایطی انجام می‌شود که سایر روش‌های درمانی باعث تسکین درد و التهاب بیمار نشوند. درواقع درد شدید باعث می‌شود بیمار قادر به انجام فعالیت‌های روزمره نباشد و به‌تدریج استخوان‌های او ضعیف می‌شوند و احتمال شکستگی آن‌ها در اثر ضربات ملایم وجود دارد. به تعویق انداختن این عمل عواقب زیادی به همراه دارد و باعث گسترش درد به نواحی اطراف لگن و اعمال فشار اضافی بر آن‌ها می‌شود. دکتر جواهری یکی از جراحان و متخصصان باتجربه درزمینه انجام عمل جراحی تعویض مفصل لگن است و به خدمت‌رسانی به شما بیماران عزیز می‌پردازد. بنابراین در صورتی که نیاز به تعویض مفصل لگن دارید با ما تماس بگیرید و از خدمات ما بهره‌مند شوید.

منابع

nathancafferkymd.com

drstuartmackenzie.com.au

practiceplusgroup.com

 

مطالب مشابه

عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی
عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی

از مهم ترین روش‌های تشخیص آرتروز استفاده از تصاویر اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی تی اسکن است. تشخیص به‌موقع این اختلال باعث می‌شود درمان هرچه سریع‌تر آغاز شود و فرسایش و سائیدگی کمتری در استخوان و غضروف اتفاق بیفتد.

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×