• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
تمرینات ورزشی بعد از عمل رباط صلیبی قدامی (ACL)

تمرینات ورزشی بعد از عمل رباط صلیبی قدامی (ACL)

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۲

تمرینات ورزشی بعد از اصلاح و بازسازی پارگی ACL باید به نحوی باشد که رباط جراحی شده متحمل آسیب و فشار نشود. ورزش مناسب علاوه بر کاهش درد به افزایش سلامتی و بهبود وضعیتی شما نیز کمک زیادی می کند. البته انجام این تمرینات حتما باید زیر نظر پزشک انجام شود.

پس از اینکه تشخیص پارگی رباط صلیبی به طور کامل انجام گرفت. حالا جراح یا متخصص ارتوپد بسته به شرایط بدنی و نوع علائم بوجود آماده، بهترین روش های درمانی را برای شما لحاظ می کند. در ابتدا ممکن است برای بهبود وضعیت شما روش های خانگی همچون استراحت دادن به زانو، قرار دادن یخ بر روی ناحیه متورم شده، قرار دادن زانو بالاتر از سطح بدن را پیشنهاد دهد.

 مطالعه بیشتر: پارگی رباط صلیبی زانو در فوتبال

فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

جراح ارتوپد پس از تجویز یکسری داروها و بریس های مخصوص، برای اینکه سریعتر به بهبودی دست یابد، ممکن است از شما بخواهد که یک دوره برنامه توانبخشی را شروع کنید. در این صورت برای آغاز تمرینات توانبخشی شما را به یک متخصص ارتوپد شما را به یک متخصص فیزیوتراپ ارجاع داده می شوید.

مراجعه بیمار به متخصص فیزیوتراپ و درمان پارگی رباط صلیبی با فیزیوتراپی یکی از بهترین روش ها برای اجتناب از انجام عمل جراحی است.

زمانی که شما برای درمان پارگی رباط صلیبی به متخصص فیزیوتراپی مراجعه نماید این متخصصین از چنین روش هایی برای درمان مشکل شما استفاده می کند. از جمله روش های درمان پارگی رباط صلیبی با فیزیوتراپی شامل موارد زیر می‌شود:

  • آموزش ورزش ها و حرکات ورزشی به منظور افزایش انعطاف پذیری و استقامت زانو
  • استفاده از ماساژ و آموزش نحوه صحیح راه رفتن به منظور بهبود حرکت مفصل زانو
  • بستن عضو آسیب دیده با بریس به منظور افزایش پایداری و حفظ عملکرد مفصل
  • تحریک الکتریکی ( الکتروتراپی یا تحریک الکتریکی یکی از روش های موثر در درمان پارگی رباط صلیبی با فیزیوتراپی است که در آن جریان الکتریکی به طور مستقیم به عضله یا بافت اعمال می شود)
  • مگنت تراپی (مگنت تراپی با بهبود گردش خون به درمان این عارضه کمک می‌کند. ایجاد جریان خون نرمال به دریافت اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز برای فرآیند بهبودی کمک می‌کند.)
  • اولتراسوند ( اولتراسوند اغلب برای ارائه گرمایش عمیق به ساختارهای بافت نرم بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. )

درمان پارگی رباط صلیبی با فیزیوتراپی

 

حتما بخوانید: عمل رباط صلیبی قدامی چگونه انجام می‌شود؟ 

2 هفته بعد از جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی

انجام فیزیوتراپی بعد ازاصلاح و بازسازی پارگی رباط صلیبی زانو، باید به نحوی باشد که رباط جراحی شده متحمل آسیب و فشار نشود. بطور مثال می توانید تمرین هایی را در طی این دوره در منزل انجام دهید. این تمارین عبارتند از:

 

  • مفصل زانو را در حالت صاف قرار دهید. پایی که جراحی شده است، را صاف کنید و زیر پاشنه ی پای خود یک حوله ی کوچک گذاشته و اجازه دهید زانوی شما در حالت کاملا صاف و راحت قرار گیرد. این نرمش را در طول روز 3 مرتبه و به مدت 10 دقیقه انجام دهید.
  • تقویت عضلات کوادریسپس. دراز بکشید و پای خود را در حالت صاف قرار دهید. سپس عضلات جلوی ران(کوادریسپس) را بدون اینکه پاشنه ی خود را از زمین بلند کنید، تا جایی که می توانید منقبض کنید و قسمت پشتی مفصل زانوی خود را به سمت زمین فشار دهید.

این انقباض را به مدت 10 ثانیه ادامه دهید و سپس عضله ی خود را آزاد کنید و به مدت 10 ثانیه استراحت دهید. این نرمش را 3 مرتبه در طول روز و حتی المقدور 3 نوبت 10 تایی تکرار کنید.

  • خم کردن مفصل زانو. در این نرمش نیز مانند نرمش شماره ی دو، دراز بکشید و زانوی خود را در حالت صاف قرار دهید. این بار پاشنه ی پای جراحی شده ی خود را به آرامی به سمت باسن (بدون اینکه از روی زمین بلند شود) سر دهید و زانوی خود را تا حد امکان خم نمایید.

در هنگام خم کردن باید کمی فشار در داخل زانو احساس کنید و 10 ثانیه این فشار خفیف را حفظ نمایید. سپس به آرامی زانو را به حالت اولیه و صاف خود برگردانید.

توصیه می شود این نرمش را 10 مرتبه در طول روز انجام دهید و در هر مرتبه چندین نوبت تکرار کنید. (یعنی در هر مرتبه چندین نوبت زانوی خود را خم کنید و 10 ثانیه نگه دارید و دوباره زانوی خود را صاف نمایید و بعد از گذشت حدود 10 ثانیه ، مجدد نرمش را تکرار کنید.)

  • تقویت عضلات همسترینگ (پشت ران)

در این حالت برخلاف دو مورد فوق الذکر به سمت شکم دراز بکشید. بصورتی که ران و زانوی شما با زمین مماس باشند. پای سالم خود را به سمت پای جراحی شده ی خود ببرید و زیر آن قرار دهید.

سپس به کمک پای سالم خود، پای جراحی شده را به سمت باسن خود به آرامی بالا بیاورید. توجه داشته باشید که این حرکت را به آرامی انجام دهید و از خم شدن سریع و بیش از اندازه ی زانو خودداری کنید.

در حین بالا آوردن پا زمانی که احساس فشار خفیف در زانوی خود پیدا کردید حالت مذکور را به مدت 10 ثانیه حفظ کنید.

سپس با کمک پای سالم خود سعی کنید پای جراحی شده ی خود را روی زمین و در حالت صاف قرار دهید. این نرمش را 3 مرتبه و در 1 تا 3 نوبت  (توصیه می شود در هر نوبت 10 بار این نرمش تکرار شود.) در طول روز انجام دهید.

 

هفته ی چهارم تا ششم بعد از بازسازی رباط صلیبی

بعد از انجام جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی، فرد باید توانایی لازم برای انجام امور و فعالیت های روزانه ی خود اعم از: رانندگی و ... را بدست آورد.

به همین منظور نیاز است تا از طریق انجام تمرینات و نرمش های فیزیوتراپی بعد از جراحی پارگی رباط صلیبی، مربوطه دامنه ی حرکتی زانو تکمیل شود و ابزار کمکی در هنگام راه رفتن مثل واکر و عصا و ...، کنار گذاشته شوند.

در زیر به توضیح پاره ای از این تمرینات می پردازیم:

 

تقویت کوادریسپس

انجام حرکت اسکات دو پا: در این تمرین بین زانوهای خود یک توپ کوچک قرار دهید و سعی کنید تا زاوه ی 45 درجه زانوهای خود را خم و به مدت 5 ثانیه حالت مذکور را حفظ کنید و سپس بلند شوید به حالت اولیه ی خود بازگردید.

  • انجام تمرین پله. درهنگام بالا رفتن از پله ابتدا پای سالم خود را روی پله گذاشته و وزن خود را روی پای سالم منتقل کنید و سپس پای جراحی شده ی خود را روی پله بگذارید. بالعکس در هنگام پایین آمدن از پله ابتدا پای جراحی شده ی خود و سپس پای سالم را روی پله قرار دهید. در مرحله ی بعدی و انجام این تمرین به مدت کافی، این بار هنگام بالا رفتن از پله ابتدا پای جراحی شده و هنگام پایین آمدن از پله ابتدا پای سالم خود را روی پله قرار دهید.

 

انجام تمرین پله

 

  • دوچرخه ثابت.  این تمرین تاثیر بسیار خوبی در روان شدن دامنه ی حرکتی مفصل زانو و همچنین تقویت عضلات پیرامون زانو و باسن دارد. در مراحل ابتدای این تمرین را به مدت 5 دقیقه با مقاومت کم انجام دهید، سپس به تدریج به مقاومت بیافزاید.

 

دوچرخه ثابت

 

تقویت عضلات همسترینگ

مقابل دیواری بایستید و یک دست خود را برای حفظ تعادل روی آن قرار دهید. زانوی جراحی شده ی خود را به سمت عقب خم کنید و از پشت بالا بیاورید.

در مراحل ابتدایی زانوی خود را به اندازه ی 30 درجه خم کنید و در مراحل بعدی سعی کنید زانو را به آرامی و بدون تحمیل فشار زیاد تا 90 یا 140 درجه نیز خم کنید.

 

تقویت عضلات همسترینگ

 

روی شکم خود بخوابید و پاشنه ی پای جراحی شده ی خود را به سمت باسن حرکت دهید و زانوی خود را خم کنید و چند ثانیه نگه دارید. سپس زانوی خود را به سمت زمین حرکت دهید و صاف کنید.

 

تقویت عضلات همسترینگ (پشت ران)

 

تقویت عضلات پشت ساق

مقابل دیواری بایستید و دو دست خود را روی دیوار قرار دهید. سعی کنید روی پنجه های خود بلند شوید و چند ثانیه در این حالت بمانید. توصیه می شود این تمرین را 1 تا 3 نوبت در طول روز و در هر نوبت 20 بار تکرار کنید.

 

تقویت عضلات پشت ساق

 


مطالب مشابه

عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی
عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی

از مهم ترین روش‌های تشخیص آرتروز استفاده از تصاویر اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی تی اسکن است. تشخیص به‌موقع این اختلال باعث می‌شود درمان هرچه سریع‌تر آغاز شود و فرسایش و سائیدگی کمتری در استخوان و غضروف اتفاق بیفتد.

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×