• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
انواع دارو و قرص برای رهایی از درد استخوان لگن

انواع دارو و قرص برای رهایی از درد استخوان لگن

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

درمان درد استخوان لگن با کمک تشخیص علت درد انجام می‌شود. یکی از روش‌های درمانی سریع مصرف دارو است. داروها به‌صورت موقتی به کاهش التهاب و درد بیمار کمک می‌کنند و فرصت کافی برای مراجعه به پزشک، تشخیص علت درد و روش درمانی مناسب را فراهم می‌نمایند.

درمان درد استخوان لگن با کمک تشخیص علت درد انجام می‌شود. یکی از روش‌های درمانی سریع مصرف دارو است. داروها به‌صورت موقتی به کاهش التهاب و درد بیمار کمک می‌کنند و فرصت کافی برای مراجعه به پزشک، تشخیص علت درد و روش درمانی مناسب را فراهم می‌نمایند. در این مطلب به معرفی قرص‌های مناسب برای کاهش درد استخوان لگن می‌پردازیم:

انواع قرص ها و داروهای درمان درد لگن

داروهای ضدالتهاب

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی یا NSAIDها مانند ایبوپروفن (ادویل، نوپرین و موترین IB) به کاهش تورم و التهاب کمک می‌کنند و می‌توانند برای پارگی رباط بسیار مفید باشند. ایبوپروفن همچنین به کاهش درد آسیب‌دیدگی لگن کمک می‌کند.

فقط به یاد داشته باشید که هنگام استفاده از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی باید اقدامات احتیاطی لازم را برای التیام درد خود انجام دهید. توجه داشته باشید مصرف منظم این داروها در مدت زمان طولانی می‌تواند باعث ایجاد زخم یا سایر مشکلات گوارشی شود. مهارکننده های COX-2 مانند سلبرکس (Celebrex) می‌توانند به کاهش سفتی ناشی از درد آرتریت کمک کنند. وایوکس (Vioxx) می‌تواند به مدیریت درد هر دو بیماری استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید کمک کند. درحالی‌که این داروها می‌توانند به کاهش درد کمک کنند، ممکن است بهبود زخم‌ها را برای بدن دشوار کنند. بنابراین حتماً پیش از مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این درمان برای شما مناسب است.

یکی دیگر از ضدالتهاب‌هایی که می‌توانند مفید باشند آنزیم‌ها هستند. FDA آن‌ها را GRAS  (یا‌ به‌طور کلی بی‌خطر) نامگذاری کرده است، به این معنی که می‌توان از آن‌ها برای درمان درد لگن بدون عوارض جانبی استفاده کرد.

 

بیس فسفونات‌ها

بیس فسفونات‌ها برای درمان بیماری پاژه استخوان و پوکی استخوان استفاده می‌شوند. آن‌ها با کند کردن تحلیل استخوان، خطر شکستگی لگن را کاهش می‌دهند. بیس فسفونات‌ها داروهایی مانند آلندرونات، ریزدرونات، ایباندرونات و زولدرونیک اسید هستند و می‌توانند استخوان‌های ضعیف‌شده در اثر پوکی استخوان را تقویت کرده و از درد و آسیب بیشتر جلوگیری کنند.

 

تزریق استروئید

اگر درد شما ناشی از بورسیت یا التهاب در داخل یا اطراف لگن شما باشد، تزریق استروئید می‌تواند کمک‌کننده باشد.

استروئیدها اغلب با بی‌حس‌کننده‌ای موضعی تجویز می‌شوند که برای کاهش درد تزریق، ناحیه را بی‌حس می‌کنند. آن‌ها معمولاً در درمان بیماری‌هایی که ناحیه تروکانتریک در قسمت خارجی لگن را تحت تأثیر قرار می‌دهند، بسیار مفید هستند. گاهی‌اوقات استروئیدها را برای درمان تاندونیت استفاده می‌کنند.

 

 تزریق کورتیزون با هدایت اولتراسوند با استفاده از تجهیزات اختصاصی اولتراسوند با وضوح بالا بسیار دقیق است و به رادیولوژیست اجازه می‌دهد تا تزریقات را مستقیماً در منطقه هدف انجام دهد و نتایج درمانی را به حداکثر برساند. برخی از بیماران ظرف دو تا پنج روز پس از تزریق بهبود می‌یابند. اگر بیمار ظرف ده روز پس از تزریق احساس آرامش نکند، بعید است که بیمار بهبود بیشتری کسب کند و ممکن است برای شناسایی گزینه‌های دیگر برای تسکین به آزمایش‌های تشخیصی بیشتری نیاز باشد.

 تزریق کوتیزون (استروئید) به زانو

 

داروهای ضدروماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری (DMARDs)

داروهایی مانند ترکسال (Trexall) و هیدروکسی کلروکین (Plaquenil) اغلب برای درمان روماتیسم روماتوئید استفاده می شوند. آن‌ها مانع از حمله سیستم ایمنی به مفاصل می‌شوند.

 

داروهای اصلاح‌کننده پاسخ بیولوژیکی

داروهایی مانند انبرل (Enbrel) و رمیکید (Remicade) نیز می‌توانند پاسخ ایمنی را متوقف یا کند کنند.

 

هورمون‌درمانی

گاهی‌اوقات از هورمون‌ها برای درمان پوکی استخوان در زنان استفاده می‌شود.

 

ویتامین‌ها و مکمل‌ها

ویتامین‌ها و مکمل‌های مورداستفاده برای درمان درد استخوان لگن عبارت‌اند از:

 

گلوکزامین و کندروایتین سولفات

تحقیقات نشان می‌دهند که گلوکزامین و کندروایتین که به‌صورت خوراکی مصرف می‌شوند، به غضروف مفصلی راه پیدا می‌کنند و باعث بهبود ساختاری در غضروف آسیب‌دیده می‌شوند. بیمارانی که از درد آرتریت رنج می‌برند می‌توانند این امر را به‌ویژه دلگرم‌کننده بدانند. این ترکیبات مانند یک بالشتک در انتهای استخوان‌ها عمل کرده و از غضروف محافظت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند ازنظر ساختاری غضروف آسیب‌دیده را بهبود بخشند.

گلوکزامین با فراهم کردن عناصری که مفاصل برای ترمیم آسیب‌های ناشی از آسیب یا آرتریت به آن نیاز دارند، قادر به ترمیم مفاصل است. غضروف مفصل گلوکزامین را جذب کرده و با پوشاندن انتهای استخوان‌ها به تشکیل غضروف کمک می‌کند. گلوکزامین همچنین مکانیسم‌هایی را که غضروف را ساخته و تخریب می‌کنند متعادل نگه می‌دارد و در نتیجه از کاهش بافت غیرضروری جلوگیری می‌کند. کندروایتین از کاهش آنزیم‌های لگن در غضروف جلوگیری کرده و به سایر آنزیم‌ها در حرکت جریان مواد مغذی به غضروف در لگن کمک می‌کند.

 

داروی MSM

متیل سولفونیل متان (MSM) سولفیدی است که بدن به‌طور طبیعی تولید می‌کند. کسانی که از درد لگن رنج می‌برند ممکن است متوجه شوند که این دارو به کاهش درد آن‌ها کمک می‌کند. متیل سولفونیل متان باعث خروج مواد مضر از سلول‌ها می‌شود و از ایجاد فشار در سلول‌ها که باعث التهاب در مفاصل می‌شود، جلوگیری می‌کند. این دارو بیشتر به‌عنوان یک ضدالتهاب برای درد مفصل لگن مرتبط با آرتریت استفاده می‌شود.

 

داروی شارک کارتیلیج

تحقیقات نشان می‌دهند داروی شارک کارتیلیج درد و سفتی لگن را کاهش می‌دهد؛ زیرا این دارو حاوی موکوپلی ساکاریدها، مولکول‌های ضدالتهابی، قوی است. این دارو مکملی غیرسمی و طبیعی است که حاوی کلسیم، فسفر و کربوهیدرات‌های پیچیده است. کلسیم و فسفر به راحتی در بدن جذب می‌شوند و کربوهیدرات‌های پیچیده التهاب را کاهش می‌دهند.

 

ژلاتین

مطالعات اخیر نشان می‌دهند کپسول‌های ژلاتین به کاهش درد و سفتی در ورزشکاران کمک می‌کنند. این مکمل توسط سازمان غذا و دارو به‌عنوان GRAS  (یا به‌طور کلی ایمن) طبقه‌بندی می‌شود.

 

مواد معدنی

مواد معدنی مانند بور، مس، منگنز، سیلیکون و روی نه تنها می‌توانند به درمان آرتروز کمک کنند، بلکه می‌توانند به‌طور کلی برای سلامتی شما نیز مفید باشند. اگرچه بسیاری از غذاهایی که می‌خوریم حاوی این مواد معدنی هستند، اما می‌توان آن‌ها را به‌عنوان مکمل نیز مصرف کرد. برخی از این مواد معدنی به‌عنوان ضدالتهاب و برخی دیگر به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند.

 

ویتامین‌ها

ویتامین‌ها می‌توانند در کاهش دردهای مرتبط با آرتریت روماتوئید، اختلال خودایمنی که به بافت‌های بدن حمله می‌کند، مفید باشند. تخریب بافت، باعث درد در مفاصل می‌شود. ویتامین‌ها می‌توانند به سیستم ایمنی کمک کنند تا این سموم را در بدن دفع کرده و از تجزیه سریع غضروف‌ها جلوگیری کند.

 

گیاهان

گیاهان خاصی مانند شیرین بیان، جینسنگ، پنجه گربه و اکیناسه می‌توانند با کاهش التهاب به سیستم ایمنی بدن کمک کنند؛ زیرا غشای سلولی را تقویت می‌کنند. سایر گیاهانی که می‌توانند به کاهش دردهای مرتبط با استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید کمک کنند شامل جمجمه چینی، پنجه شیطان، کورکومین، یوکا، زنجبیل و فندق افسونگر هستند.

 

 

جمع‌بندی

یکی از روش‌های درمان درد استخوان لگن دارودرمانی است که در کوتاه‌مدت و به‌صورت موقتی به کاهش التهاب و درد بیمار کمک می‌کند. بسیاری از داروها بدون نسخه پزشک در دسترس هستند. در برخی از موارد مصرف داروها به تسکین درد بیمار کمک نمی‌کند و تنها راه درمان انجام عمل جراحی است. درصورت نیاز به عمل جراحی پیشنهاد می‌دهیم به دکتر علیرضا جواهری مراجعه کنید و از تجربه و مهارت او درزمینه درمان مشکلات مفصلی و استخوانی بهره‌مند شوید.

 

مطالب مشابه

درمان اختلال کوتاهی پا با روش های جراحی و غیر جراحی
درمان اختلال کوتاهی پا با روش های جراحی و غیر جراحی

در اختلال کوتاهی پا اندازه پاهای بیمار قرینه نیست و مقداری اختلاف در طول پاها وجود دارد. اگر این اختلاف طول کمتر از ۲ سانتی‌متر باشد، به درمان نیاز ندارد اما اگر اختلاف طولی بیشتر از آن باشد، می‌توان با درمان های جراحی این اختلال را مدیریت یا درمان کرد.

نظرات بیماران بعد از عمل تعویض مفصل لگن
نظرات بیماران بعد از عمل تعویض مفصل لگن

تجربه بیمارانی که تعویض مفصل لگن انجام داده اند به شما کمک می کند از واقعیت های زندگی این افراد بعد از عمل و نحوه بازگشت آنها به انجام فعالیت های مورد علاقه شان مطلع شوید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای خود بگیرید.

بهترین سن برای تعویض مفصل زانو چند سالگی است؟
بهترین سن برای تعویض مفصل زانو چند سالگی است؟

میانگین سنی بیماران تعویض مفصل زانو معمولاً بین 50 تا 80 سال است، سن به‌تنهایی معیار تعیین‌کننده برای انجام جراحی تعویض زانو نیست. بسیاری از عوامل دیگر ازجمله وضعیت سلامت ، مزایای بالقوه جراحی و طول عمر پروتز در نظر گرفته می‌شوند.

خطرات مشکلات قلبی در جراحی تعویض مفصل زانو و لگن
خطرات مشکلات قلبی در جراحی تعویض مفصل زانو و لگن

. یکی از مهم‌ترین خطرات، افزایش احتمال بروز مشکلات قلبی، به‌ویژه در 90 روز اول پس از جراحی است. مشکلات قلبی که ممکن است پس از جراحی تعویض مفصل رخ دهند شامل حمله قلبی، ایست قلبی و آریتمی یا ضربان قلب نامنظم هستند.

جراحی تعویض مفصل زانو و لگن در بیماران مبتلا به پوکی استخوان
جراحی تعویض مفصل زانو و لگن در بیماران مبتلا به پوکی استخوان

اگر بیمار مبتلا به پوکی استخوان پس از جراحی تعویض مفصل زانو یا مفصل لگن- حتی سال‌ها بعد از عمل - زمین بخورد، استخوان‌های ضعیف اطراف ایمپلنت ممکن است به راحتی دچار شکستگی شوند.

تاثیر سیگار بر عوارض تعویض مفصل زانو - آیل باید قبل عمل سیگار را ترک کرد؟
تاثیر سیگار بر عوارض تعویض مفصل زانو - آیل باید قبل عمل سیگار را ترک کرد؟

بیمارانی که قبل و بعد از تعویض مفصل سیگار می کشند، 10 برابر بیشتر از غیرسیگاری‌ها نیاز به جراحی مجدد دارند. همچنین، احتمال بروز عوارضی مانند لخته شدن خون، ضربان قلب نامنظم و نارسایی کلیه در آن‌ها بیشتر است.

درمان خانگی پارگی مینیسک زانو
درمان خانگی پارگی مینیسک زانو

درمانی خانگی مینیسک زانو به کاهش درد ناشی از پارگی مینیسک زانو کمک می‌کنند. اما برای درمان قطعی به مراجعه به پزشک و استفاده از روش‌های درمانی اصولی‌تر ازجمله دارودرمانی و گاهاً عمل جراحی نیاز است.

کندروپلاستی یا دبريدمان توسط آرتروسکوپی
کندروپلاستی یا دبريدمان توسط آرتروسکوپی

کندروپلاستی یا دبریدمان توسط آرتروسکوپی عمل جراحی‌ای است که برای صاف کردن غضروف آسیب‌دیده در زانو استفاده می‌شود. این روش کم تهاجمی از دوربین کوچکی به نام آرتروسکوپ برای بررسی داخل و از ابزارهای کوچک برای ترمیم زانو استفاده می‌کند.

سندرم باند ایلیوتیبیال چیست؟ علت، علائم و روش های درمان
سندرم باند ایلیوتیبیال چیست؟ علت، علائم و روش های درمان

سندرم باند ایلیوتیبیال (ITBS) یک آسیب شایع جانبی زانو است. استفاده بیش‌ازحد و خمیدگی و کشیدگی مکرر زانو معمولاً باعث این نوع آسیب می‌شود. زمانی این آسیب رخ می‌دهد که باند IT سفت، تحریک یا ملتهب شود.

پارگی رباط صلیبی قدامی ACL
پارگی رباط صلیبی قدامی ACL

آسیب‌های ورزشی معمولاً باعث پارگی رباط صلیبی قدامی می‌شوند و احتمالاً برای ترمیم آن به جراحی نیاز خواهید داشت. اکثر افراد بهبودی کامل پیدا می‌کنند و ورزش را بدون عواقب طولانی‌مدت از سر می‌گیرند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×