• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
ديسپلازی مفصل ران

ديسپلازی مفصل ران

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
بروز رسانی : ۲۰ دی ۱۴۰۲

در دیسپلازی مفصل ران یا دررفتگی هیپ، سوکت لگن به طور کامل بخش توپی بالای استخوان ران را پوشش نمیدهد. دیسپلازی مفصل ران در دختران بیشتر از پسران اتفاق می افتد.

دیسپلازی مفصل ران چیست؟ 

در این مقاله به بررسی دیسپلازی مفصل ران و علائم و راه های درمانی این عارضه می پردازیم.

محل اتصال مفصلی سر استخوان ران (فمور) با لگن را مفصل هیپ يا لگن می گویند. این مفصل از دو بخش تشکیل شده است. انتهای بالایی فمور که شبیه یک گوی است درون سوکتی (بخش حفره مانند) در لگن به نام استابولوم قرار می گیرد. این مفصل گوی و کاسه ای به ما اجازه می دهد تا پای خود را در جهات مختلفی در ارتباط با بدن حرکت دهیم . تماس و فشار متناسب بین سطوح این دو بخش ، باعث رشد طبیعی مفصل هیپ یا همان لگن می شود.

اگر سوکت هیپ به طور کامل بخش توپی بالای استخوان ران را پوشش ندهد به آن دیسپلازی هیپ یا دررفتگی مفصل ران می‌گویند. اصلی‌ترین علت این بیماری  کم عمق بودن سوکت هیپ است.

آناتومی مفصل ران

آناتومی مفصل ران

شیوع  ديسپلازی مفصل ران ، در دختران ، بیشتر از پسران است؛ که ممکن است به دلایل هورمونی باشد. بررسی نشان داده اند که هورمون های استروژن و رلاکسین رحم باعث سستی و شلی لیگامان ها می شوند. همچنین در این بیمای احتمال درگیری پای چپ ، بیشتر از پای راست است.

 

علائم و نشانه های دیسپلازی مفصل ران

  1. درد کشاله ران و یا یک سمت ران
  2. بروز حساسیت به هنگام انجام برخی از فعالیت ها
  3. تشدید درد هنگام نشستن، راه رفتن و یا دویدن
  4. لنگش

 

تشخيص ديسپلازی مفصل ران

لنگیدن یا صدای تق مانند در پاها ، از علائمی هستند که؛ گاهی اوقات به تشخیص دیسپلازی ران منجر می‌شوند.

جهت تشخیص دیسپلازی مفصل ران، بررسی سوابق پزشکی و معاینات فیزیکی توسط متخصص ارتوپد بسیار حائز اهمیت می باشد.

دكتر سید علیرضا امین جواهری ، جراح و متخصص ارتوپدی در تهران  و فوق تخصص جراحی زانو و لگن از سوئیس هستند . شما عزیزان می توانید، برای كسب اطلاعات بیشتر و معاینه حضوری با دکتر ، از راه های زیر اقدام کنید:

شماره تماس:  71062400     -      09334131004   

صفحه اینستاگرام دکتر علیرضا امین جواهری

 دیسپلازی مفصل ران در تصویربرداری رادیولوژی با اشعه ایکس نیز قابل رؤیت است. در تصویربرداری اشعه ایکس می‌توان ، شدت دررفتگی هیپ را نیز تعیین کرد. این امر به تصمیم‌گیری برای جراحی کمک  شایانی می‌کند. همچنين تصویربرداری MRI نیز می‌تواند به تشخیص دیسپلازی مفصل ران كمك كند.

تشخیص زودهنگام در نوزاد و شیرخوار برای جلوگیری از مشکلات بعدی بسیار با اهمیت است. معاینه و ارزیابی کلینيكی اطفال در تشخیص این بیماری ؛ نقش به سزایی دارد.

لذا بهتر است،  نوزادان و شیرخواران در اسرع وقت غربال شوند. آزمون های ارتولانی و بارلو، برای تشخیص این بیماری طراحی شده اند تا جابجایی هيپ به داخل یا خارج استابولوم بررسی شود.

 
 

درمان ديسپلازی مفصل ران

هدف از درمان در این بیماری ، نگه داشتن تماس سر فمور با استابولوم است. چرا که تنها در این وضعيت است که حفره و سر گرد فمور شکل طبیعی خود را پیدا و حفظ می کنند.

علائم دیسپلازی هیپ در غربالگری نوزاد بررسی می‌شوند. تشخیص به موقع این بیماری، و با استفاده از بریس‌ می‌توان در اوایل دوران نوزادی ، این بیماری را درمان کرد.

درمان در بزرگسالان با تشخيص ديسپلازی مفصل ران ، معمولا درمان ارجح جراحي می باشد. هم چنين می توان از درمان های غير عمل جراحی  مثل استفاده از عصا و کاهش وزن به منظور کاهش فشار، روی مفصل هیپ اشاره کرد. کاهش وزن اندک  در این مورد، باعث ایجاد تغییرات بزرگ می‌شود.

 

درمان ديسپلازی مفصل ران

  

در صورتی که دررفتگی شدید مفصل هیپ داشته باشیم ، انجام جراحی پیشگیری کننده مفید است و يكي از مهم ترين علت ها برای انجام جراحی، كاهش درد در بيماران است که اگر دیسپلازی شدید باشد ، موقعیت حفره ران ، می تواند اصلاح شود.

استئوتومی ؛ نوعی عمل جراحی است که در آن ، استخوان بیمار توسط جراح ارتوپد و با ابزار تخصصی خاصی برش داده و شکسته می شود.  از این عمل برای اصلاح طول استخوان و یا برای تصحیح امتداد استخوان،  استفاده می شود.

در غیر این صورت آرتروز در انتظار بیمار خواهد بود. زمانی که فرد به استئوآرتریت  (آرتروز مفصل ران) مبتلا شده باشد ، دیگر جراحی مفید نخواهد بود و تعویض مفصل ران ، به عنوان درمان ارجح برای بيمار در نظر گرفته می شود.

هدف از انجام عمل جراحی تعویض مفصل ران ، از بین بردن درد بیمار است. البته جراحی تعویض مفصل لگن می تواند تا حدودی کوتاهی اندام تحتانی را که در دیسپلازی بوجود آمده است را جبران کند.


مطالب مشابه

چرخش لگن - علائم ، تشخیص  و نحوه درمان
چرخش لگن - علائم ، تشخیص و نحوه درمان

چرخش یا کج شدن لگن وضعیتی است که زمانی ایجاد می‌شود که استخوان‌های لگن از حالت هم‌ راستایی خارج شوند. این بیماری اغلب ناشی از عدم تعادل عضلانی است و می‌تواند منجر به کمردرد مزمن و سایر بیماری‌ها شود.

آیا تردمیل باعث زانو درد می شود؟ 6 نکته جهت پیگشری و درمان
آیا تردمیل باعث زانو درد می شود؟ 6 نکته جهت پیگشری و درمان

در برخی مواقع، زانودرد ناشی از دویدن روی تردمیل به‌دلیل بیماری‌ای زمینه‌ای است، در حالی که در موارد دیگر، به‌دلیل دویدن ضعیف، انجام تمرینات شدید یا پوشیدن کفش‌های نامناسب ایجاد می‌شود.

رباط جانبی فیبولار - پارگی و آسیب و علائم و نحوه درمان
رباط جانبی فیبولار - پارگی و آسیب و علائم و نحوه درمان

رباط جانبی فیبولار (LCL) در امتداد بیرونی زانو قرار دارد و در حین حرکت و چرخش، ثبات را فراهم می‌کند. آسیب به رباط جانبی فیبولار، مانند رگ به رگ شدن و پارگی، می‌تواند علائمی مانند ضعف در زانو، درد و تورم ایجاد کند.

عوارض کفش پاشنه بلند - خطرات آن برای پا و سلامتی
عوارض کفش پاشنه بلند - خطرات آن برای پا و سلامتی

بیش از یک‌سوم زنان به‌دلیل پوشیدن طولانی‌مدت کفش‌های پاشنه بلند از مشکلات دائمی رنج می‌برند. عوارض کفش پاشته بلند می‌توانند از سن 20 سالگی شروع شوند.

آرتریت پاتلوفمورال - علت، علائم و نحوه درمان
آرتریت پاتلوفمورال - علت، علائم و نحوه درمان

آرتریت پاتلوفمورال یکی از علل شایع زانودرد به‌ویژه در افراد مسن است. آرتریت پاتلوفمورال زمانی ایجاد می‌شود که غضروف بین کاسه زانو از بین می رود و کشکک (کاسه زانو) با انتهای استخوان ران تماس پیدا می‌کند.

آزمون و پرسشنامه تعویض مفصل لگن
آزمون و پرسشنامه تعویض مفصل لگن

برای کمک به پزشک خود جهت تصمیم گیری در مورد اینکه آیا جراحی تعویض مفصل لگن برای شما لازم است یا خیر، لطفاً به سؤالات زیر پاسخ دهید.

آزمون و پرسشنامه تعویض مفصل زانو
آزمون و پرسشنامه تعویض مفصل زانو

برای کمک به پزشک خود جهت تصمیم گیری در مورد اینکه آیا جراحی تعویض مفصل زانو برای شما لازم است یا خیر، لطفاً به سؤالات زیر پاسخ دهید.

صبحانه مفید برای آرتروز زانو - 9 پیشنهاد عالی
صبحانه مفید برای آرتروز زانو - 9 پیشنهاد عالی

یکی از وعده‌های غذایی مهم در طول روز صبحانه است و شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند برخی غذاها و مواد مغذی می توانند علائم آرتروز را بهبود بخشند. آن‌ها این کار را با مبارزه با التهاب، تأمین مواد مغذی و تقویت عملکرد استخوان، ماهیچه و سیستم ایمنی انجام می‌دهند.

درمان آرتروز زانو با طب سنتی و داروهای گیاهی
درمان آرتروز زانو با طب سنتی و داروهای گیاهی

درمان‌های سنتی و گیاهی قرار نیست به‌طور کامل جایگزین درمان‌های پزشکی شوند، اما ممکن است بتوانند به شما در مدیریت درد آرتروز با عوارض جانبی کمتر کمک کنند

حجامت برای آرتروز زانو - درمان بیماری های زانو
حجامت برای آرتروز زانو - درمان بیماری های زانو

حجامت روشی غیرتهاجمی برای کاهش علائم مرتبط با آرتروز و فیبرومیالژیا و همچنین افزایش سهولت حرکت است. حجامت زانو با توجه به نوع مشکل در نقاط مختلفی از زانو انجام می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×