• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
درمان سنتی درد لگن - 13 روش درمان خانگی

درمان سنتی درد لگن - 13 روش درمان خانگی

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۳

روش‌های درمانی مختلفی برای درمان سنتی درد لگن و کاهش درد و افزایش توانایی شما در انجام فعالیت‌های روزمره وجود دارند که ما در این مقاله 13 مورد مهم آن را مورد بررسی قرار داده ایم پس با ما همراه باشید...

درد لگن مشکلی است که بیشتر افراد را در دوره‌های مختلف زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد. دلایل زیادی ازجمله اختلالات مفصلی و فعالیت بیش‌ازحد منجر به ایجاد درد لگن می‌شوند. صرف نظر از دلیل ایجاد، درد لگن می‌تواند باعث ناامیدی و ناتوانی بیماران شود. بنابراین بهتر است هر چه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید. درد لگن درمان‌نشده می‌تواند منجر به مشکلات فیزیکی مختلف مانند درد کمر یا پا شود. بنابراین توصیه میکنیم هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

با این حال روش‌های درمانی مختلفی برای کاهش درد و افزایش توانایی شما در انجام فعالیت‌های روزمره وجود دارند. در برخی از موارد بیمار می‌تواند پیش از مراجعه به پزشک از روش‌های سنتی برای درمان درد لگن استفاده کند.

جدیدترین روش درمان سنتی درد لگن

ورزش

داشتن یک برنامه ورزشی منظم به‌دلایل زیادی مهم است و باعث کاهش درد لگن می‌شود. اگر در حال حاضر درد ندارید، ورزش می‌تواند به تقویت عضلات و افزایش دامنه حرکتی شما کمک کند و به شما این امکان را می‌دهد که از درد لگن جلوگیری کنید. اگر در حال حاضر مبتلا به درد لگن هستید، باید تمریناتی انجام دهید که استرس کمتری روی مفاصل شما اعمال می‌کنند. این تمرینات شامل راه رفتن روی یک مسیر صاف یا تردمیل و انجام یوگا است که باعث می‌شود فشار کمتری روی مفصل لگن وارد شود. یکی دیگر از راه‌های عالی برای ورزش، پیاده‌روی یا انجام تمرینات هوازی در آب‌های کم‌عمق، مانند استخر است.

 

استراحت

درد لگن علامتی جدی است که درصورت توجه به آن و جلوگیری از تشدید آسیب، می‌توان آن را بسیار راحت‌تر مدیریت کرد. استراحت به این معنا نیست که باید تمام فعالیت‌های خود را متوقف کنید و در رختخواب بمانید، اما باید هر گونه فعالیتی را که شامل حرکت دادن لگن آسیب دیده است و مانع از بهبود آسیب می‌شود، محدود کنید. به‌عنوان مثال، از ورزش‌هایی که لگن را درگیر می‌کند، مانند دویدن، باید اجتناب شود. در مقابل، باید به اندازه کافی حرکت کنید تا لگن شما احساس سفت شدن یا درد ناشی از عدم تحرک نداشته باشد.

 

یخ‌درمانی

یخ‌درمانی می‌تواند التهاب پایانه‌های عصبی را کاهش دهد و درد را کمتر کند. اگر کمپرس یخ ندارید، می‌توانید از اقلام سرد دیگر مانند سبزیجات منجمد استفاده کنید. برای جلوگیری از یخ‌زدگی و سایر تحریکات پوستی، کیسه یخ را داخل پارچه یا حوله بپیچید و سپس به مدت 15 دقیقه بر روی محل درد قرار دهید.

 

استفاده از فشرده‌سازی

فشرده‌سازی یکی از مهم‌ترین مراحل در اکثر آسیب‌های ناشی از فعالیت بیش‌ازحد است. پس از یخ‌درمانی، ناحیه لگن را با استفاده از یک باند فشاری بپیچید. فشرده‌سازی می‌تواند با افزایش گردش خون به بهبود سریع‌تر عضلات آسیب‌دیده کمک کند.

 

بالا بردن پاها

بالا بردن پاها باعث می‌شود خون راحت‌تر بین لگن و قلب شما جریان یابد و می‌تواند تورم را کاهش دهد. اگر نمی‌توانید پاها را بالا ببرید، می‌توانید با دراز کشیدن بر روی سمت مخالف بدن، فشار را از روی لگن خود بردارید. این کار می‌تواند از تشدید آسیب در هنگام خواب جلوگیری کند. به‌طور کلی، از وضعیت بدن خود آگاه باشید و از موقعیت‌هایی که ممکن است مفصل را تحت فشار قرار دهند، اجتناب کنید.

 

گرمادرمانی

اگر درد شما ناشی از آرتروز لگن باشد، گرمادرمانی به کاهش درد کمک می‌کند. اگر درد لگن شما آنقدر شدید است که نمی‌توانید در وان حمام بایستید یا بنشینید و مشکلات مفصلی مزمن دارید، بهتر است از صندلی دوش استفاده کنید. پدهای گرم‌کننده و درمان‌های مشابه نیز می‌توانند به کاهش درد مفاصل ناشی از آرتروز یا آسیب کمک کنند. بااین‌حال، برخی از علل درد لگن ممکن است توسط گرما تحریک شوند. درنتیجه، قبل از استفاده از این روش درمانی باید با پزشک خود صحبت کنید.

 

فعالیت‌های کششی

فعالیت‌های کششی به درمان درد لگن کمک می‌کنند. فیزیوتراپ می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید کدام کشش برای نوع خاص درد شما بهترین است. رایج‌ترین حرکات ملایم برای کشش عضلات لگن بدون تشدید درد، شامل زانو زدن یا خم شدن هستند.

 

کاهش وزن

یکی از شایع‌ترین علل درد لگن اضافه وزن است. اگر درد لگن شما ناشی از آسیب یا مشکلات دیگر نباشد، ممکن است کاهش وزن مفید باشد. یک برنامه غذایی مناسب و ورزش می‌توانند به کاهش وزن کمک کند. از غذاهای سالم مانند سبزیجات و گوشت بدون چربی استفاده کنید و از مصرف قندهای فرآوری‌شده و کربوهیدرات‌ها اجتناب کنید. حتی اگر به‌دلیل درد نمی‌توانید ورزش کنید، باید هر هفته چندین بار فعالیت‌های هوازی سبک، ورزش‌های آبی یا پیاده‌روی انجام دهید. نوشیدن آب بیشتر و نوشیدنی‌های شیرین کمتر نیز می‌توانند به کاهش وزن و کاهش سطح درد کمک کنند.

 

ماساژدرمانی

ماساژدرمانی یکی دیگر از درمان‌های خانگی مؤثر برای تسکین درد لگن است. ماساژ گردش خون را در سراسر بدن افزایش می‌دهد، به کاهش التهاب کمک می‌کند و در عین حال باعث شل شدن عضلات سفت لگن و تسکین ناراحتی ناشی از تنش عضلانی یا اسپاسم در آن نواحی می‌شود.

یک ماساژدرمانگر حرفه‌ای ممکن است بتواند نقاط محرکی را که می‌توانند باعث درد لگن شما شوند، شناسایی کند و همچنین تکنیک‌های خاصی را توصیه می‌کند که درصورت نیاز می‌توانید در خانه از آن‌ها بین جلسات استفاده کنید.

 

طب سوزنی

طب سوزنی روش باستانی و چینی است که شامل فرو کردن سوزن‌های نازک در نقاط خاصی از بدن برای تسکین درد است. طب فشاری روشی مشابه است، اما به‌جای استفاده از سوزن، از فشار انگشتان یا دست‌ها برای تحریک همین نقاط استفاده می‌کند.

هر دو تکنیک را می‌توان برای کمک به کاهش درد لگن با تحریک گردش خون در ناحیه و ترشح اندورفین که مسکن‌های طبیعی درد هستند، استفاده کرد.

 

مکمل‌های گیاهی

مکمل‌های گیاهی مانند زردچوبه، زنجبیل، بوسولیا (کندر هندی)، پنجه شیطان، عصاره پوست درخت بید سفید، عصاره فلفل قرمز، کرم یا پماد کپسایسین نیز ممکن است به کاهش التهاب مرتبط با درد لگن کمک کنند.

این گیاهان دارای خواص ضدالتهابی هستند و می‌توانند به کاهش تورم اطراف مفاصل کمک کنند و در عین حال ناراحتی ناشی از آرتریت یا سایر بیماری‌هایی که بر لگن تأثیر می‌گذارند را تسکین دهند.

 

یوگا

هدف آیورودا آرامش بخشیدن به بدن، ذهن و روح است. یوگا مزایای بی‌شماری دارد. گذراندن 10 تا 15 دقیقه در شاواسانا برای انجام یک آرامش سیستماتیک می‌تواند به‌طور طبیعی به کاهش تنش، کاهش گرفتگی عضلات و آرامش ذهن کمک کند.

یوگا روش کششی کلاسیک است که می‌تواند به انواع مشکلات سلامتی کمک کند. تمرین یوگاسانا نه تنها از سفت شدن ماهیچه‌ها و مفاصل لگن جلوگیری می‌کنند، بلکه می‌توانند به بازگرداندن گردش خون در آن ناحیه نیز کمک کنند.

 

ماساژ با روغن

ماساژ با روغن یا اسنهنا در سنت آیورودا به‌عنوان روشی بسیار کارآمد برای درمان انواع بیماری‌ها است. ماساژ با کاهش سفتی مفاصل و ماهیچه‌ها، بهبود گردش خون، حذف سموم و آرامش بدن، درد را تسکین می‌دهد. ماساژ یک بار در هفته کافی است.

 

چگونه می‌توانم درد لگن را به سرعت تسکین دهم؟

روش‌های سریع کاهش درد لگن شامل موارد زیر هستند:

  • ابتدا به ناحیه آسیب‌دیده استراحت دهید و از هرگونه فعالیتی که باعث ناراحتی یا تشدید بیشتر درد می‌شود خودداری کنید.
  • در مرحله دوم، یک کمپرس سرد یا یک کیسه یخ را به مدت 15 تا 20 دقیقه در طول روز روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید.
  • ثالثاً، داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن را برای کاهش التهاب و تسکین موقت درد مصرف کنید.
  • در نهایت، اگر پس از امتحان این روش‌های خودمراقبتی، علائم شما ادامه پیدا کردند، برای راهنمایی بیشتر درمورد بهترین نحوه مدیریت وضعیت خود با پزشک خود تماس بگیرید.

 

راه‌های کاهش درد لگن هنگام راه رفتن چیست؟

در اینجا چند روش مؤثر برای کاهش درد لگن هنگام راه رفتن آورده شده‌اند:

  • کفش‌های پیاده‌روی با بالشتک اضافی بپوشید که استرس و فشار کمتری به لگن شما وارد کند.
  • تنوع بیشتری به حرکات خود بدهید. به‌عنوان مثال، به‌جای اینکه همیشه در پارک قدم بزنید، بالا رفتن از پله‌ها یا حتی کوهنوردی را در نظر بگیرید.
  • اگر درد غیر قابل کنترل شد، گرمادرمانی یا سرمادرمانی را انتخاب کنید.
  • برای تسکین درد و ناراحتی، از پماد مسکن یا داروهای بدون نسخه استفاده کنید.
  • برای کاهش استرس از ماساژدرمانی استفاده کنید.

 

centerforspineandortho.com

spokanespineteam.com

fixhealth.com


مطالب مشابه

درمان اختلال کوتاهی پا با روش های جراحی و غیر جراحی
درمان اختلال کوتاهی پا با روش های جراحی و غیر جراحی

در اختلال کوتاهی پا اندازه پاهای بیمار قرینه نیست و مقداری اختلاف در طول پاها وجود دارد. اگر این اختلاف طول کمتر از ۲ سانتی‌متر باشد، به درمان نیاز ندارد اما اگر اختلاف طولی بیشتر از آن باشد، می‌توان با درمان های جراحی این اختلال را مدیریت یا درمان کرد.

نظرات بیماران بعد از عمل تعویض مفصل لگن
نظرات بیماران بعد از عمل تعویض مفصل لگن

تجربه بیمارانی که تعویض مفصل لگن انجام داده اند به شما کمک می کند از واقعیت های زندگی این افراد بعد از عمل و نحوه بازگشت آنها به انجام فعالیت های مورد علاقه شان مطلع شوید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای خود بگیرید.

بهترین سن برای تعویض مفصل زانو چند سالگی است؟
بهترین سن برای تعویض مفصل زانو چند سالگی است؟

میانگین سنی بیماران تعویض مفصل زانو معمولاً بین 50 تا 80 سال است، سن به‌تنهایی معیار تعیین‌کننده برای انجام جراحی تعویض زانو نیست. بسیاری از عوامل دیگر ازجمله وضعیت سلامت ، مزایای بالقوه جراحی و طول عمر پروتز در نظر گرفته می‌شوند.

خطرات مشکلات قلبی در جراحی تعویض مفصل زانو و لگن
خطرات مشکلات قلبی در جراحی تعویض مفصل زانو و لگن

. یکی از مهم‌ترین خطرات، افزایش احتمال بروز مشکلات قلبی، به‌ویژه در 90 روز اول پس از جراحی است. مشکلات قلبی که ممکن است پس از جراحی تعویض مفصل رخ دهند شامل حمله قلبی، ایست قلبی و آریتمی یا ضربان قلب نامنظم هستند.

جراحی تعویض مفصل زانو و لگن در بیماران مبتلا به پوکی استخوان
جراحی تعویض مفصل زانو و لگن در بیماران مبتلا به پوکی استخوان

اگر بیمار مبتلا به پوکی استخوان پس از جراحی تعویض مفصل زانو یا مفصل لگن- حتی سال‌ها بعد از عمل - زمین بخورد، استخوان‌های ضعیف اطراف ایمپلنت ممکن است به راحتی دچار شکستگی شوند.

تاثیر سیگار بر عوارض تعویض مفصل زانو - آیل باید قبل عمل سیگار را ترک کرد؟
تاثیر سیگار بر عوارض تعویض مفصل زانو - آیل باید قبل عمل سیگار را ترک کرد؟

بیمارانی که قبل و بعد از تعویض مفصل سیگار می کشند، 10 برابر بیشتر از غیرسیگاری‌ها نیاز به جراحی مجدد دارند. همچنین، احتمال بروز عوارضی مانند لخته شدن خون، ضربان قلب نامنظم و نارسایی کلیه در آن‌ها بیشتر است.

درمان خانگی پارگی مینیسک زانو
درمان خانگی پارگی مینیسک زانو

درمانی خانگی مینیسک زانو به کاهش درد ناشی از پارگی مینیسک زانو کمک می‌کنند. اما برای درمان قطعی به مراجعه به پزشک و استفاده از روش‌های درمانی اصولی‌تر ازجمله دارودرمانی و گاهاً عمل جراحی نیاز است.

کندروپلاستی یا دبريدمان توسط آرتروسکوپی
کندروپلاستی یا دبريدمان توسط آرتروسکوپی

کندروپلاستی یا دبریدمان توسط آرتروسکوپی عمل جراحی‌ای است که برای صاف کردن غضروف آسیب‌دیده در زانو استفاده می‌شود. این روش کم تهاجمی از دوربین کوچکی به نام آرتروسکوپ برای بررسی داخل و از ابزارهای کوچک برای ترمیم زانو استفاده می‌کند.

سندرم باند ایلیوتیبیال چیست؟ علت، علائم و روش های درمان
سندرم باند ایلیوتیبیال چیست؟ علت، علائم و روش های درمان

سندرم باند ایلیوتیبیال (ITBS) یک آسیب شایع جانبی زانو است. استفاده بیش‌ازحد و خمیدگی و کشیدگی مکرر زانو معمولاً باعث این نوع آسیب می‌شود. زمانی این آسیب رخ می‌دهد که باند IT سفت، تحریک یا ملتهب شود.

پارگی رباط صلیبی قدامی ACL
پارگی رباط صلیبی قدامی ACL

آسیب‌های ورزشی معمولاً باعث پارگی رباط صلیبی قدامی می‌شوند و احتمالاً برای ترمیم آن به جراحی نیاز خواهید داشت. اکثر افراد بهبودی کامل پیدا می‌کنند و ورزش را بدون عواقب طولانی‌مدت از سر می‌گیرند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×