• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
درمان سنتی درد لگن - 13 روش درمان خانگی

درمان سنتی درد لگن - 13 روش درمان خانگی

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۳

روش‌های درمانی مختلفی برای درمان سنتی درد لگن و کاهش درد و افزایش توانایی شما در انجام فعالیت‌های روزمره وجود دارند که ما در این مقاله 13 مورد مهم آن را مورد بررسی قرار داده ایم پس با ما همراه باشید...

درد لگن مشکلی است که بیشتر افراد را در دوره‌های مختلف زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد. دلایل زیادی ازجمله اختلالات مفصلی و فعالیت بیش‌ازحد منجر به ایجاد درد لگن می‌شوند. صرف نظر از دلیل ایجاد، درد لگن می‌تواند باعث ناامیدی و ناتوانی بیماران شود. بنابراین بهتر است هر چه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید. درد لگن درمان‌نشده می‌تواند منجر به مشکلات فیزیکی مختلف مانند درد کمر یا پا شود.

روش‌های درمانی مختلفی برای کاهش درد و افزایش توانایی شما در انجام فعالیت‌های روزمره وجود دارند. در برخی از موارد بیمار می‌تواند پیش از مراجعه به پزشک از روش‌های سنتی برای درمان درد لگن استفاده کند. در ادامه این روش‌های سنتی را توضیح می‌دهیم:

جدیدترین روش درمان سنتی درد لگن

ورزش

داشتن یک برنامه ورزشی منظم به‌دلایل زیادی مهم است و باعث کاهش درد لگن می‌شود. اگر در حال حاضر درد ندارید، ورزش می‌تواند به تقویت عضلات و افزایش دامنه حرکتی شما کمک کند و به شما این امکان را می‌دهد که از درد لگن جلوگیری کنید. اگر در حال حاضر مبتلا به درد لگن هستید، باید تمریناتی انجام دهید که استرس کمتری روی مفاصل شما اعمال می‌کنند. این تمرینات شامل راه رفتن روی یک مسیر صاف یا تردمیل و انجام یوگا است که باعث می‌شود فشار کمتری روی مفصل لگن وارد شود. یکی دیگر از راه‌های عالی برای ورزش، پیاده‌روی یا انجام تمرینات هوازی در آب‌های کم‌عمق، مانند استخر است.

 

استراحت

درد لگن علامتی جدی است که درصورت توجه به آن و جلوگیری از تشدید آسیب، می‌توان آن را بسیار راحت‌تر مدیریت کرد. استراحت به این معنا نیست که باید تمام فعالیت‌های خود را متوقف کنید و در رختخواب بمانید، اما باید هر گونه فعالیتی را که شامل حرکت دادن لگن آسیب دیده است و مانع از بهبود آسیب می‌شود، محدود کنید. به‌عنوان مثال، از ورزش‌هایی که لگن را درگیر می‌کند، مانند دویدن، باید اجتناب شود. در مقابل، باید به اندازه کافی حرکت کنید تا لگن شما احساس سفت شدن یا درد ناشی از عدم تحرک نداشته باشد.

 

یخ‌درمانی

یخ‌درمانی می‌تواند التهاب پایانه‌های عصبی را کاهش دهد و درد را کمتر کند. اگر کمپرس یخ ندارید، می‌توانید از اقلام سرد دیگر مانند سبزیجات منجمد استفاده کنید. برای جلوگیری از یخ‌زدگی و سایر تحریکات پوستی، کیسه یخ را داخل پارچه یا حوله بپیچید و سپس به مدت 15 دقیقه بر روی محل درد قرار دهید.

 

استفاده از فشرده‌سازی

فشرده‌سازی یکی از مهم‌ترین مراحل در اکثر آسیب‌های ناشی از فعالیت بیش‌ازحد است. پس از یخ‌درمانی، ناحیه لگن را با استفاده از یک باند فشاری بپیچید. فشرده‌سازی می‌تواند با افزایش گردش خون به بهبود سریع‌تر عضلات آسیب‌دیده کمک کند.

 

بالا بردن پاها

بالا بردن پاها باعث می‌شود خون راحت‌تر بین لگن و قلب شما جریان یابد و می‌تواند تورم را کاهش دهد. اگر نمی‌توانید پاها را بالا ببرید، می‌توانید با دراز کشیدن بر روی سمت مخالف بدن، فشار را از روی لگن خود بردارید. این کار می‌تواند از تشدید آسیب در هنگام خواب جلوگیری کند. به‌طور کلی، از وضعیت بدن خود آگاه باشید و از موقعیت‌هایی که ممکن است مفصل را تحت فشار قرار دهند، اجتناب کنید.

 

گرمادرمانی

اگر درد لگن شما ناشی از آرتریت باشد، گرمادرمانی به کاهش درد کمک می‌کند. اگر درد لگن شما آنقدر شدید است که نمی‌توانید در وان حمام بایستید یا بنشینید و مشکلات مفصلی مزمن دارید، بهتر است از صندلی دوش استفاده کنید. پدهای گرم‌کننده و درمان‌های مشابه نیز می‌توانند به کاهش درد مفاصل ناشی از آرتریت یا آسیب کمک کنند. بااین‌حال، برخی از علل درد لگن ممکن است توسط گرما تحریک شوند. درنتیجه، قبل از استفاده از این روش درمانی باید با پزشک خود صحبت کنید.

 

فعالیت‌های کششی

فعالیت‌های کششی به درمان درد لگن کمک می‌کنند. فیزیوتراپ می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید کدام کشش برای نوع خاص درد شما بهترین است. رایج‌ترین حرکات ملایم برای کشش عضلات لگن بدون تشدید درد، شامل زانو زدن یا خم شدن هستند.

 

کاهش وزن

یکی از شایع‌ترین علل درد لگن اضافه وزن است. اگر درد لگن شما ناشی از آسیب یا مشکلات دیگر نباشد، ممکن است کاهش وزن مفید باشد. یک برنامه غذایی مناسب و ورزش می‌توانند به کاهش وزن کمک کند. از غذاهای سالم مانند سبزیجات و گوشت بدون چربی استفاده کنید و از مصرف قندهای فرآوری‌شده و کربوهیدرات‌ها اجتناب کنید. حتی اگر به‌دلیل درد نمی‌توانید ورزش کنید، باید هر هفته چندین بار فعالیت‌های هوازی سبک، ورزش‌های آبی یا پیاده‌روی انجام دهید. نوشیدن آب بیشتر و نوشیدنی‌های شیرین کمتر نیز می‌توانند به کاهش وزن و کاهش سطح درد کمک کنند.

 

ماساژدرمانی

ماساژدرمانی یکی دیگر از درمان‌های خانگی مؤثر برای تسکین درد لگن است. ماساژ گردش خون را در سراسر بدن افزایش می‌دهد، به کاهش التهاب کمک می‌کند و در عین حال باعث شل شدن عضلات سفت لگن و تسکین ناراحتی ناشی از تنش عضلانی یا اسپاسم در آن نواحی می‌شود.

یک ماساژدرمانگر حرفه‌ای ممکن است بتواند نقاط محرکی را که می‌توانند باعث درد لگن شما شوند، شناسایی کند و همچنین تکنیک‌های خاصی را توصیه می‌کند که درصورت نیاز می‌توانید در خانه از آن‌ها بین جلسات استفاده کنید.

 

طب سوزنی

طب سوزنی روش باستانی و چینی است که شامل فرو کردن سوزن‌های نازک در نقاط خاصی از بدن برای تسکین درد است. طب فشاری روشی مشابه است، اما به‌جای استفاده از سوزن، از فشار انگشتان یا دست‌ها برای تحریک همین نقاط استفاده می‌کند.

هر دو تکنیک را می‌توان برای کمک به کاهش درد لگن با تحریک گردش خون در ناحیه و ترشح اندورفین که مسکن‌های طبیعی درد هستند، استفاده کرد.

 

مکمل‌های گیاهی

مکمل‌های گیاهی مانند زردچوبه، زنجبیل، بوسولیا (کندر هندی)، پنجه شیطان، عصاره پوست درخت بید سفید، عصاره فلفل قرمز، کرم یا پماد کپسایسین نیز ممکن است به کاهش التهاب مرتبط با درد لگن کمک کنند.

این گیاهان دارای خواص ضدالتهابی هستند و می‌توانند به کاهش تورم اطراف مفاصل کمک کنند و در عین حال ناراحتی ناشی از آرتریت یا سایر بیماری‌هایی که بر لگن تأثیر می‌گذارند را تسکین دهند.

 

یوگا

هدف آیورودا آرامش بخشیدن به بدن، ذهن و روح است. یوگا مزایای بی‌شماری دارد. گذراندن 10 تا 15 دقیقه در شاواسانا برای انجام یک آرامش سیستماتیک می‌تواند به‌طور طبیعی به کاهش تنش، کاهش گرفتگی عضلات و آرامش ذهن کمک کند.

یوگا روش کششی کلاسیک است که می‌تواند به انواع مشکلات سلامتی کمک کند. تمرین یوگاسانا نه تنها از سفت شدن ماهیچه‌ها و مفاصل لگن جلوگیری می‌کنند، بلکه می‌توانند به بازگرداندن گردش خون در آن ناحیه نیز کمک کنند.

 

ماساژ با روغن

ماساژ با روغن یا اسنهنا در سنت آیورودا به‌عنوان روشی بسیار کارآمد برای درمان انواع بیماری‌ها است. ماساژ با کاهش سفتی مفاصل و ماهیچه‌ها، بهبود گردش خون، حذف سموم و آرامش بدن، درد را تسکین می‌دهد. ماساژ یک بار در هفته کافی است.

 

چگونه می‌توانم درد لگن را به سرعت تسکین دهم؟

روش‌های سریع کاهش درد لگن شامل موارد زیر هستند:

  • ابتدا به ناحیه آسیب‌دیده استراحت دهید و از هرگونه فعالیتی که باعث ناراحتی یا تشدید بیشتر درد می‌شود خودداری کنید.
  • در مرحله دوم، یک کمپرس سرد یا یک کیسه یخ را به مدت 15 تا 20 دقیقه در طول روز روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید.
  • ثالثاً، داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن را برای کاهش التهاب و تسکین موقت درد مصرف کنید.
  • در نهایت، اگر پس از امتحان این روش‌های خودمراقبتی، علائم شما ادامه پیدا کردند، برای راهنمایی بیشتر درمورد بهترین نحوه مدیریت وضعیت خود با پزشک خود تماس بگیرید.

 

راه‌های کاهش درد لگن هنگام راه رفتن چیست؟

در اینجا چند روش مؤثر برای کاهش درد لگن هنگام راه رفتن آورده شده‌اند:

  • کفش‌های پیاده‌روی با بالشتک اضافی بپوشید که استرس و فشار کمتری به لگن شما وارد کند.
  • تنوع بیشتری به حرکات خود بدهید. به‌عنوان مثال، به‌جای اینکه همیشه در پارک قدم بزنید، بالا رفتن از پله‌ها یا حتی کوهنوردی را در نظر بگیرید.
  • اگر درد غیر قابل کنترل شد، گرمادرمانی یا سرمادرمانی را انتخاب کنید.
  • برای تسکین درد و ناراحتی، از پماد مسکن یا داروهای بدون نسخه استفاده کنید.
  • برای کاهش استرس از ماساژدرمانی استفاده کنید.

 

centerforspineandortho.com

spokanespineteam.com

fixhealth.com


مطالب مشابه

رباط جانبی فیبولار - پارگی و آسیب و علائم و نحوه درمان
رباط جانبی فیبولار - پارگی و آسیب و علائم و نحوه درمان

رباط جانبی فیبولار (LCL) در امتداد بیرونی زانو قرار دارد و در حین حرکت و چرخش، ثبات را فراهم می‌کند. آسیب به رباط جانبی فیبولار، مانند رگ به رگ شدن و پارگی، می‌تواند علائمی مانند ضعف در زانو، درد و تورم ایجاد کند.

عوارض کفش پاشنه بلند - خطرات آن برای پا و سلامتی
عوارض کفش پاشنه بلند - خطرات آن برای پا و سلامتی

بیش از یک‌سوم زنان به‌دلیل پوشیدن طولانی‌مدت کفش‌های پاشنه بلند از مشکلات دائمی رنج می‌برند. عوارض کفش پاشته بلند می‌توانند از سن 20 سالگی شروع شوند.

آرتریت پاتلوفمورال - علت، علائم و نحوه درمان
آرتریت پاتلوفمورال - علت، علائم و نحوه درمان

آرتریت پاتلوفمورال یکی از علل شایع زانودرد به‌ویژه در افراد مسن است. آرتریت پاتلوفمورال زمانی ایجاد می‌شود که غضروف بین کاسه زانو از بین می رود و کشکک (کاسه زانو) با انتهای استخوان ران تماس پیدا می‌کند.

آزمون و پرسشنامه تعویض مفصل لگن
آزمون و پرسشنامه تعویض مفصل لگن

برای کمک به پزشک خود جهت تصمیم گیری در مورد اینکه آیا جراحی تعویض مفصل لگن برای شما لازم است یا خیر، لطفاً به سؤالات زیر پاسخ دهید.

آزمون و پرسشنامه تعویض مفصل زانو
آزمون و پرسشنامه تعویض مفصل زانو

برای کمک به پزشک خود جهت تصمیم گیری در مورد اینکه آیا جراحی تعویض مفصل زانو برای شما لازم است یا خیر، لطفاً به سؤالات زیر پاسخ دهید.

صبحانه مفید برای آرتروز زانو - 9 پیشنهاد عالی
صبحانه مفید برای آرتروز زانو - 9 پیشنهاد عالی

یکی از وعده‌های غذایی مهم در طول روز صبحانه است و شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند برخی غذاها و مواد مغذی می توانند علائم آرتروز را بهبود بخشند. آن‌ها این کار را با مبارزه با التهاب، تأمین مواد مغذی و تقویت عملکرد استخوان، ماهیچه و سیستم ایمنی انجام می‌دهند.

درمان آرتروز زانو با طب سنتی و داروهای گیاهی
درمان آرتروز زانو با طب سنتی و داروهای گیاهی

درمان‌های سنتی و گیاهی قرار نیست به‌طور کامل جایگزین درمان‌های پزشکی شوند، اما ممکن است بتوانند به شما در مدیریت درد آرتروز با عوارض جانبی کمتر کمک کنند

حجامت برای آرتروز زانو - درمان بیماری های زانو
حجامت برای آرتروز زانو - درمان بیماری های زانو

حجامت روشی غیرتهاجمی برای کاهش علائم مرتبط با آرتروز و فیبرومیالژیا و همچنین افزایش سهولت حرکت است. حجامت زانو با توجه به نوع مشکل در نقاط مختلفی از زانو انجام می‌شود.

علت، علائم و درمان درد بالای زانو
علت، علائم و درمان درد بالای زانو

درد بالای زانو مشکلی رایج است که می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. معمولاً در طول راه رفتن، دویدن، زانو زدن،‌ لگد زدن و پریدن نیروی زیادی به زانو اعمال شده و این مسئله باعث درد زانو و لگن می‌شود.

مراقبت‌های بعد از پی‌آرپی زانو - جدول زمانی بهبودی
مراقبت‌های بعد از پی‌آرپی زانو - جدول زمانی بهبودی

درمان PRP در کمتر از دو ساعت انجام می شود اما برای اطمینان از اثربخشی درمان، بیماران باید اقدامات مراقبتی و احتیاطی بعد از پی آر پی را جدی بگیرند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×