• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
علت درد لگن بعد از عمل دیسک کمر و راه های درمان آن

علت درد لگن بعد از عمل دیسک کمر و راه های درمان آن

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۳

درد لگن بعد از عمل دیسک کمر عارضه‌ای رایج است که برخی از بیماران تجربه می‌کنند. در طول عمل دیسک (دیسککتومی) کمر، جراح قسمت فتق دیسک را برمی‌دارد و فشار روی اعصاب مجاور را کاهش می‌دهد.

درد لگن بعد از عمل دیسک کمر عارضه‌ای رایج است که برخی از بیماران تجربه می‌کنند. در طول عمل دیسک (دیسککتومی) کمر، جراح قسمت فتق دیسک را برمی‌دارد و فشار روی اعصاب مجاور را کاهش می‌دهد. این روش اغلب با حداقل تهاجم انجام می‌شود. بیایید ببینیم علل درد لگن بعد از عمل دیسک کمر چیست.

 

ارتباط بین ستون فقرات و لگن

از سر شما تا انگشتان پا، استخوان‌ها و عضلاتتان به هم متصل هستند تا به حرکت شما کمک کنند.

 

به طور خاص، بالاتنه شما از طریق لگن و ستون فقرات به پایین تنه شما متصل است. این دو از طریق مفصل ساکروایلیاک (SI) به هم متصل می شوند، که هر طرف ساکروم (پایین ستون فقرات شما) را به سطح داخلی ایلیوم (استخوان پروانه ای شکل لگن) متصل می کند.

 

لگن شما همچنین از ناحیه استابولوم به استخوان فمور (استخوان ران) متصل می شود.

از آنجایی که لگن و ستون فقرات شما نقش اصلی را در حرکت ایفا می کنند و ارتباط نزدیکی با هم دارند، مسائل مربوط به یک ناحیه می تواند ناحیه دیگر را تحت تاثیر قرار دهد.

 

علل بالقوه درد

پس از جراحی فیوژن ستون فقرات، برای بهبودی نیاز به زمان دارید، که احتمالاً به این معنی است که فعالیت کمتری خواهید داشت. برای محافظت از خود در حین بهبودی، عضلات شما ممکن است سفت شوند و عملکرد متفاوتی نسبت به معمول داشته باشند.

 

به عنوان مثال، خم کننده های لگن شما ممکن است سفت شوند، که می تواند فشار بیشتری بر روی لگن شما وارد کند و باعث درد بیشتر شود.

از آنجایی که ستون فقرات - به ویژه ستون فقرات کمری - و لگن به طور نزدیکی به هم متصل هستند، کاهش تحرک ستون فقرات کمری ممکن است برای حفظ وضعیت بدن و حمایت از حرکت، اتکا و فشار بیشتری بر روی لگن و ران  ایجاد کند.

 

در واقع، همجوشی ستون فقرات باعث ایجاد تغییراتی در وضعیت ایستادن و حرکت (راه رفتن و تعادل) می شود و می تواند باعث فشار بیش از حد بر روی لگن و ران ها شود که منجر به درد یا ناراحتی می شود. همچنین ممکن است فشار بیشتری بر روی مفصل ساکروایلیاک وارد شود که در نتیجه درد بیشتر می شود.
علل بالقوه زیادی برای درد لگن پس از فیوژن ستون فقرات وجود دارد. دلایل اصلی عبارتند از:

 

تحریک عضله پیریفورمیس

عضله پیریفورمیس نزدیک اعصاب سیاتیک است و به‌وسیله فتق دیسک تحریک می‌شود. در برخی موارد این عضله در طول جراحی دیسککتومی تحریک می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است دچار دردی شوید که تا ناحیه لگن گسترش یابد و تا زمانی که عضله آرامش نشود، از بین نرود. پزشک پس از عمل جراحی دیسک کمر از ام‌آرآی برای بررسی عضله پیریفرومیس استفاده می‌کند.

 

تحریک طولانی‌مدت عصب سیاتیک

گاهی پس از عمل جراحی دیسک کمر، عصب سیاتیک علائم طولانی‌مدتی را تجربه می‌کند که باعث تحریک آن می‌شود. ازآنجایی‌که این عصب از پایه ستون فقرات شروع می‌شود و به سمت پایین حرکت می‌کند، ناراحتی می‌تواند به هر نقطه از مسیر عصب گسترش یابد و باعث ایجاد درد در لگن شود. در این مورد، علائم احتمالاً شامل بی‌حسی و احساس سوزن سوزن شدن تا لگن هستند.

 

ضعیف شدن عضلات در حین جراحی

در برخی موارد عضلات پشتیبان لگن و ستون فقرات در حین جراحی یا بلافاصله بعد از آن ضعیف می‌شوند. این اتفاق در صورتی مشاهده می‌شود که بیمار بعد از عمل جراحی فعالیت کافی نداشته باشد. در این راستا فیزیوتراپ می‌تواند به بیمار کمک کرده و از تمرینات تقویتی عضلات ستون فقرات و لگن برای درمان بیمار استفاده کند.

 

استراحت بیش‌ازحد

استراحت بیش‌ازحد پس از عمل جراحی دیسک کمر باعث تضعیف عضلات نزدیک یا اطراف لگن می‌شود. در این صورت فعالیت داشتن و انجام حرکات ورزشی تحت نظر فیزیوتراپ به شما کمک می‌کند.

 

میزان شیوع درد پس از فیوژن ستون فقرات

درد لگن پس از جراحی فیوژن ستون فقرات نسبتاً شایع است و تخمین زده می‌شود 32 تا 42٪ بیماران را تحت تأثیر قرار دهد.

 

گرچه این آمار همچنین شامل بیمارانی می شود که ممکن است قبل از جراحی هم درد داشته باشند. تحقیقات نشان داده که درد جدید SI پس از همجوشی ستون فقرات کمری در حدود 12.6٪ از بیماران رخ داده است.

 

درمان درد لگن بعد از عمل دیسک کمر

اگر بعد از جراحی دیسککتومی دچار ناراحتی غیرعادی شدید، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید. ناراحتی غیرعادی شامل هر گونه دردی است که ممکن است به لگن شما کشیده شود. به این ترتیب، پزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا منشاء آن علائم اشتباه تشخیص داده شده است یا خیر. بسته به منبع ناراحتی شما، درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • فیزیوتراپی برای تقویت عضلات لگن و بهبود انعطاف‌پذیری و کاهش درد
  • کشش ملایم که ممکن است شامل کشش همسترینگ منظم یا نشسته باشد
  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن برای کاهش ناراحتی و درد ناشی از التهاب
  • توصیه‌های بهبود وضعیت بدن برای کاهش استرس بر روی گروه‌های عضلانی آسیب‌دیده
  • تزریق استروئید یا بی‌حسی برای تسکین درد
  • انجام عمل جراحی در موارد نادر برای ترمیم آسیب عصبی یا برداشتن لخته خون

درمان درد لگن بعد از جراحی دیسک کمر

پیشگیری از درد لگن بعد از عمل دیسک کمر

توجه به نکات زیر به جلوگیری از ایجاد درد لگن بعد از عمل دیسک کمر کمک می‌کند:

  • از دستورات پزشک به دقت پیروی کنید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید.
  • از خم شدن و چرخاندن کمر بپرهیزید.
  • به‌صورت منظم پیاده‌روی کنید.
  • وزن خود را در حد سالم حفظ کنید.
  • از انجام فعالیت‌های ورزشی‌ای که به کمر فشار وارد می‌کنند، بپرهیزید.

 

 

جمع‌بندی

درد لگن بعد از عمل دیسک کمر به دلایل مختلفی اتفاق میفتد. در برخی موارد این دردها طبیعی هستند و بعد از اتمام دوره نقاهت برطرف می‌شوند. ولی در برخی موارد درد لگن به‌خاطر تحریک عضلات، اعصاب و استراحت بیش‌ازحد اتفاق میفتد و به راحتی از بین نمی‌رود. در این صورت باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و به‌دنبال درمان آن باشید.

 

منابع

nuffieldhealth.com

blog.barricaid.com


مطالب مشابه

درمان خانگی پارگی مینیسک زانو
درمان خانگی پارگی مینیسک زانو

درمانی خانگی مینیسک زانو به کاهش درد ناشی از پارگی مینیسک زانو کمک می‌کنند. اما برای درمان قطعی به مراجعه به پزشک و استفاده از روش‌های درمانی اصولی‌تر ازجمله دارودرمانی و گاهاً عمل جراحی نیاز است.

کندروپلاستی یا دبريدمان توسط آرتروسکوپی
کندروپلاستی یا دبريدمان توسط آرتروسکوپی

کندروپلاستی یا دبریدمان توسط آرتروسکوپی عمل جراحی‌ای است که برای صاف کردن غضروف آسیب‌دیده در زانو استفاده می‌شود. این روش کم تهاجمی از دوربین کوچکی به نام آرتروسکوپ برای بررسی داخل و از ابزارهای کوچک برای ترمیم زانو استفاده می‌کند.

سندرم باند ایلیوتیبیال چیست؟ علت، علائم و روش های درمان
سندرم باند ایلیوتیبیال چیست؟ علت، علائم و روش های درمان

سندرم باند ایلیوتیبیال (ITBS) یک آسیب شایع جانبی زانو است. استفاده بیش‌ازحد و خمیدگی و کشیدگی مکرر زانو معمولاً باعث این نوع آسیب می‌شود. زمانی این آسیب رخ می‌دهد که باند IT سفت، تحریک یا ملتهب شود.

پارگی رباط صلیبی قدامی ACL
پارگی رباط صلیبی قدامی ACL

آسیب‌های ورزشی معمولاً باعث پارگی رباط صلیبی قدامی می‌شوند و احتمالاً برای ترمیم آن به جراحی نیاز خواهید داشت. اکثر افراد بهبودی کامل پیدا می‌کنند و ورزش را بدون عواقب طولانی‌مدت از سر می‌گیرند.

کیست منیسک چیست؟ علت، علائم و نحوه تشخیص و درمان
کیست منیسک چیست؟ علت، علائم و نحوه تشخیص و درمان

کیست منیسک مجموعه‌ای از مایع مفصلی (مایع سینوویال) است که هنگام پارگی غضروف مینیسک، معمولاً به‌دلیل آسیب زانو تشکیل می‌شود.

منیسک داخلی - آناتومی کامل
منیسک داخلی - آناتومی کامل

منیسک داخلی تقریباً شکلی نیم‌دایره‌ای را تشکیل می‌دهد و مانند یک فنجان مکنده عمل می‌کند و استخوان درشت‌نی و ران را در کنار هم در مفصل نگه می دارد.

کلاب فوت یا پاچنبری | علت، علائم، پیشگیری و درمان
کلاب فوت یا پاچنبری | علت، علائم، پیشگیری و درمان

کلاب فوت (پاچنبری) اختلالی مادرزادی است که در آن پای کودک پیچ خورده است و با خم شدن انگشتان پا در زاویه‌ای خاص به طرفین خم می‌شود.

چرخش ران به سمت داخل یا آنته ورژن هیپ، علائم و درمان
چرخش ران به سمت داخل یا آنته ورژن هیپ، علائم و درمان

آنته ورژن فمورال پیچ‌خوردگی استخوان ران به سمت داخل است که به نام چرخش ران به داخل نیز شناخته می‌شود. آنته ورژن فمورال باعث می‌شود که زانوها و پاهای کودک به سمت داخل بچرخند یا ظاهری به نام «پنجه کبوتری» ایجاد شود.

چرخش ران به خارج یا رترو ورژن فمورال - علائم و درمان
چرخش ران به خارج یا رترو ورژن فمورال - علائم و درمان

چرخش ران به خارج (فمورال رترو ورژن) یک تغییر شکل چرخشی یا پیچشی است که در آن استخوان ران نسبت به زانو به سمت خارج می‌پیچد. معمولاً خودبخود خوب می شود. در موارد شدید، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

علت درد لگن بعد از عمل دیسک کمر و راه های درمان آن
علت درد لگن بعد از عمل دیسک کمر و راه های درمان آن

درد لگن بعد از عمل دیسک کمر عارضه‌ای رایج است که برخی از بیماران تجربه می‌کنند. در طول عمل دیسک (دیسککتومی) کمر، جراح قسمت فتق دیسک را برمی‌دارد و فشار روی اعصاب مجاور را کاهش می‌دهد.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×