• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
تاثیر آب درمانی بر بیماران دارای آرتروز زانو

تاثیر آب درمانی بر بیماران دارای آرتروز زانو

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
بروز رسانی : ۲۷ دی ۱۴۰۲

تاثیر آب درمانی بر آرتروز بسیار زیاد است و علاوه بر کاهش علائم آرتروز، اثرات مهمی بر سیستم قلبی عروقی نیز دارد. بهبود عملکرد قلب و بهبود گردش خون در عضلات و مفاصل بیماران گزارش شده است.

چه بر روی زمین و چه در آب، ورزش استقامتی می تواند به افراد مبتلا به آرتروز کمک کند تا قدرت خود را افزایش دهند و تحرک خود را بهبود بخشند.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که هم برنامه‌های ورزشی مبتنی بر آب (آب درمانی) و هم برنامه‌های ورزشی سنتی باشگاهی می‌توانند قدرت عضلانی فرد را افزایش داده و به افراد مبتلا به آرتروز زانو یا لگن کمک کنند تا سریع‌تر و طولانی‌تر راه بروند و با این کار خطر افتادن و ناتوانی در آنها کاهش می یابد.

آب درمانی برای کاهش درد آرتروز زانو

ورزش بخشی جدایی ناپذیر از هر برنامه درمانی آرتریت است، زیرا به تقویت و تثبیت مفاصل کمک می کند و از آسیب بیشتر به آنها جلوگیری می کند. برای بیمارانی که از استئوآرتریت یا آرتروز زانو که یک مشکل تخریب کننده مفاصل است رنج می برند ، درد ناشی از ورزش معمولی می تواند غیرقابل تحمل باشد. آب درمانی به دلیل کاهش فشار وارد شده به مفاصل، برای بیماران مبتلا به آرتروز زانو، آرتروز مفصل ران و آرتروز ستون فقرات گزینه بسیار خوبی است.

حتما مطالعه کنید : علائم آرتروز زانو در زنان بهتر بشناسید

آرتروز زانو یک بیماری دژنراتیو است که در نتیجه تجزیه غضروفی که انتهای مفاصل را می پوشاند به وجود می آید. وظیفه این غضروف ایجاد یک سطح ضربه گیر و تسهیل کردن حرکت نرم مفصل است. هنگامی که دیگر غضروفی وجود نداشه باشد، انتهای ناهموار استخوان های مجاور به هم ساییده می شوند و باعث ایجاد درد، سفتی و تورم در محل مفصل می شود. به دلیل از دست رفتن قابلیت جذب ضربه، به نظر می‌رسد فعالیت‌های پر فشار، مانند پیاده‌روی، دویدن یا سایر اشکال ورزش هوازی، فقط علائم این بیماری را بدتر می‌کند.

آب درمانی که استخر درمانی یا گاهی اوقات آکوا تراپی یا هیدروتراپی نیز نامیده می شود، محیط ایده آلی را برای ورزش بیماران فراهم می کند زیرا نیروی شناور آب با کشش گرانش رو به پایین مقابله می کند و در نتیجه نیروی وزن وارد شده بر روی مفاصل کاهش پیدا می کند. مطالعات نشان داده اند که در سطح آب تا کمر، حدود 50 درصد وزن بدن و در سطح آب تا گردن فرد 90 درصد وزن او حمایت می شود.

 

آب درمانی برای کاهش درد آرتروز زانو

 

بیمارانی که از آرتروز رنج می برند به دلیل افزایش درد ناشی از فشار و ضربه، اغلب قادر به انجام تمرینات سنتی بر روی زمین نیستند. در یک محیط حمایتی مانند آب، بیماران می توانند تمرینات قدرتی یا استقامتی مشابهی را با بهره مندی از مقاومت ملایم و همچنین کاهش درد انجام دهند.

تمرین ها اغلب مشابه همان هایی هستند که در فیزیوتراپی و برنامه‌های ورزشی سنتی بر روی زمین انجام می‌شوند. نمونه هایی از تمرینات معمولی عبارتند از:

  • کشش همسترینگ، کمر، قسمت بالایی پشت و گردن.
  • تمرینات قدرتی، مانند استفاده از هالترهای فومی که در برابر مقاومت آب عمل می کنند.
  • ایروبیک، مانند پیاده‌روی در آب، اسکی صحرا نوردی، یا آهسته دویدن برای شل کردن کمر و باسن.
  • آی چی، فرم ترکیبی تای چی است که از حرکات آهسته و ملایم و نیز تمرکز بر آرامش و تنفس کنترل شده برای ایجاد تعادل، قدرت و انعطاف پذیری مفاصل استفاده می کند.

حتما مطالعه کنید : آشنایی کامل با درمان قطعی آرتروز زانو

آب درمانی علاوه بر کاهش علائم، اثرات مهمی بر سیستم قلبی عروقی نیز دارد. بهبود عملکرد قلب و بهبود گردش خون در عضلات و مفاصل بیماران گزارش شده است که به تقویت قدرت و تسهیل هر گونه فرآیند بهبودی کمک می‌کند. تناسب اندام قلبی عروقی به افراد مبتلا به آرتروز اجازه می دهد تا با شدت بیشتری ورزش کنند و آسیب های ناشی از ورزش باشگاهی نیز متوجه آنها نشود. این مورد می تواند به ویژه برای افرادی که اشکال شدید این بیماری را دارند مهم باشد.

محققان همچنین می گویند که شدت، حجم و تعداد دفعات ورزش در برخی مطالعات به طور قابل توجهی بالاتر از موارد توصیه شده برای تمرینات قدرتی در افراد مبتلا به آرتروز بوده است. این یافته ها نشان می دهد که ورزش با شدت بالاتر را می توان با خیال راحت برای افراد مبتلا به این بیماری ناتوان کننده بالقوه تجویز کرد.


منبع محتوا : arthritis-health.com

مطالب مشابه

عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی
عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی

از مهم ترین روش‌های تشخیص آرتروز استفاده از تصاویر اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی تی اسکن است. تشخیص به‌موقع این اختلال باعث می‌شود درمان هرچه سریع‌تر آغاز شود و فرسایش و سائیدگی کمتری در استخوان و غضروف اتفاق بیفتد.

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×