• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
پارگی رباط صليبی خلفی PCL و درمان آن

پارگی رباط صليبی خلفی PCL و درمان آن

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶

پارگی رباط صلیبی خلفی یا PCL یکی از آسیب های ورزشی است که ورزشکاران درگیر آن هستند.پارگی رباط صلیبی خلفی می تواند عوارض های نامطلوبی را بر زانوی آن ها داشته باشد، این آسیب دیدگی با جراحی و روش های غیر جراحی درمان می‌شود.

یکی از آسیب های ورزشی ، پارگی رباط صلیبی خلفی می باشد که می تواند عوارض های نامطلوبی را بر زانو وارد آورد.

در این مقاله به پارگی رباط صلیبی خلفی ، عوارض ناشی از آن و راه های درمان این عارضه ، می پردازیم.

نقش رباط صلیبی خلفی (PCL) ، برقراری اتصال استخوان فمور ( ران) با استخوان تیبیا (ساق پا)، می باشد. رباط صلیبی خلفی از رباط ACL مستحکم تر و بزرگتر می باشد اما با این حال احتمال آسیب دیدن این رباط و پاره شدن آن، نیز وجود دارد. 

دكتر سيد عليرضا امين جواهري ، جراح و متخصص ارتوپد و فوق تخصص جراحي زانو و لگن از سوئیس هستند و مي توانند با استفاده از دانش و تجربيات خود در زمينه ، پارگی رباط صلیبی خلفی ،  به شما كمك كنند.شما عزیزان می توانید ، براي كسب اطلاعات بيشتر و معاينه حضوري ، از راه های زیر اقدام کنید:

شماره تماس:  ٠٢١٧٠٦٢٤٠٠    و  کانال  اینستاگرام

 

پارگی رباط صلیبی خلفی

رباط PCL نسبت به رباط متقاطع ناحیه ی جلویی پا ، قدرت بیشتری دارد اما لازم به ذکر است که فیبرهای موجود در رباط متقاطع جلویی، مایل تر می باشند.

مهم ترین وظیفه و عملکرد رباط متقاطع ناحیه ی پشتی، مانع شدن از در رفتگی تیبیا ( استخوان درشت نی) می باشد. نحوه ی عمل رباط صلیبی خلفی PCL به این گونه است که مانع از حرکت استخوان درشت نی به سمت عقب ، در مفصل زانو می شود. ازنقش های مهم رباط صلیبی PCL می توان به کمک به پایداری زانو در حرکت به صورت چرخشی ، نیز اشاره کرد. پارگی رباط صلیبی خلفی نسبت به پارگی رباط صلیبی ACL ، نادر تر می باشد. 

 

علل آسیب رباط صلیبی خلفی PCL

  1.  آسیب های رباط صلیبی خلفی معمولا با وارد آمدن ضربه ی مستقیم به زانویی که به حالت خم شده  ( flexion ) قرار دارد، ایجاد می شوند.  به طور مثال: آسیب ایجاد شده در زانوی سرنشین جلوی اتومبیل به دلیل برخورد به داشبورد، در تصادف ( یکی از شایع ترین علل آسیب دیدن رباط صلیبی خلفی )
  2.  آسیب دیدن در ورزش هایی مانند فوتبال ، اسکی و ... ( افتادن روی زانوی خم شده)
  3.  در آسیب دیدگی رباط صلیبی خلفی ، علائمی همچون تق تق کردن زانو حس نمی شود ، اما اختلال در راه رفتن بیمار و محدود شدن حرکت زانو ، در فرد ایجاد می گردد.

درمان غیرجراحی پارگی رباط صلیبی خلفی 

در کشیدگی و یا پارگی های خفیف و جزئی رباط صلیبی PCL ، اگر سایر لیگامنت های زانو مختل نشده باشند ، از درمان غیرجراحی یا محافظه کارانه ( conservative ) بهره گرفته می شود.
این تکنیک های درمانی مشتمل بر کنترل کردن درد و تورم های اولیه می باشد که به دنبال آن توانایی رباط صلیبی ریکاوری شود.

 

فیزیوتراپی 

انجام تمرینات فیزیوتراپی به منظور تقویت کردن عضلات جلوی ران (چهارسر یا quadriceps) ، سبب می شود تا عملکرد زانو و پایداری آن جبران شود. همچنین با انجام فیزیوتراپی ، دامنه ی حرکت زانو تقویت می شود و به حالت اولیه برمی گردد. با انجام نرمش های خاصی می توان توان عضلات ران مخصوصا عضله ی چهار سر ران را ، بالا برد و قوی ساخت.

در مراحل ابتدایی درمان ، با تجویز پزشک ؛ امکان استفاده از زانو بند به منظور جلوگیری از تشدید آسیب دیدگی، وجود دارد. در این مدت استفاده از عصا، سبب می شود تا نیروی وزن زیادی به اندام وارد نشود و میزان آسیب افزایش نیابد.

درمان جراحي پارگی رباط صلیبی خلفی

در شرایطی که علاوه بر رباط صلیبی خلفی ، اجزا و رباط های دیگر مفصل زانو نیز، دچار آسیب شده باشند از جراحی به منظور درمان عوارض موجود استفاده می شود. همچنین اگر پارگی رباط صلیبی توام با شکستگی و یا کنده شدن، تکه ای از استخوان تیبیا باشد نیز، از جراحی به منظور درمان، بهره گرفته می شود.

معمولا در جراحی پارگی رباط صلیبی خلفی ، جراح ارتوپد تاندونی از سایر قسمت های بدن به منطقه ی مربوطه انتقال می دهد تا جایگزین بافت تحلیل رفته و از دست داده شده، شود. به دنبال این امر داربستی به منظور ترمیم شدن رباط پاره شده ایجاد می گردد. بافت انتقالی را بافت گرافت می نامند.

 

آناتومی رباط صلیبی

 

بافت های گرافت در جراحی پارگی رباط صلیبی PCL

انواع متفاوتی از بافت گرافت در جراحی های ترمیمی رباط صلیبی خلفی PCL مورد استفاده قرار می گیرند. که عبارتند از:

  1.  اتوگرافت
  2.  اتوآلوگرافت
  3.  تاندون آشیل
  4.  تاندون پاتلا

امروزه با پیشرفت فناوری و علم پزشکی، از آرتروسکوپی زانو به منظور ترمیم رباط صلیبی خلفی ، بهره گرفته می شود.

انجام فعالیت های روزمره ی بیمار بعد از مراحل درمان ، بستگی به میزان شدت وآسیب وارد شده به رباط ها و لیگامان های دیگر مفصل زانو دارد. در این حالت توصیه می شود با انجام معاینات لازم طبق دستور متخصص ارتوپد عمل کنید.

انجام فیزیوتراپی در درمان پارگی رباط متقاطع خلفی زانو ( از هر تکنیک درمانی ای که استفاده شده باشد اعم از جراحی و یا راه های درمانی دیگر) ، امری مهم و ضروری می باشد. در مراحل ابتدایی فیزیوتراپی ، بازگشت توانایی حرکات کامل مفصل زانو ، مورد توجه می باشد.

در مرحله ی بعدی ، عضلات اطراف مفصل زانو، تقویت می گردند و به دنبال سایر مراحل فیزیوتراپی ، به انجام حرکات هماهنگ و درست اندام های تحتانی توسط ورزشکار ، کمک می شود. 


مطالب مشابه

عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی
عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی

از مهم ترین روش‌های تشخیص آرتروز استفاده از تصاویر اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی تی اسکن است. تشخیص به‌موقع این اختلال باعث می‌شود درمان هرچه سریع‌تر آغاز شود و فرسایش و سائیدگی کمتری در استخوان و غضروف اتفاق بیفتد.

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×