• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
نظرات بیماران بعد از عمل تعویض مفصل لگن

نظرات بیماران بعد از عمل تعویض مفصل لگن

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۳

تجربه بیمارانی که تعویض مفصل لگن انجام داده اند به شما کمک می کند از واقعیت های زندگی این افراد بعد از عمل و نحوه بازگشت آنها به انجام فعالیت های مورد علاقه شان مطلع شوید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای خود بگیرید.

عمل تعویض مفصل لگن یکی از عمل‌های جراحی‌ای است در طی آن پزشک مفصل لگن آسیب‌دیده را خارج می‌کند و سپس مفصلی مصنوعی از جنس آهن، پلاستیک یا سرامیک به‌جای آن قرار می‌دهد. این جراحی اغلب زمانی انجام می‌شود که سایر روش‌های درمانی در کاهش درد و بهبود عملکرد لگن تأثیر چندانی نداشته‌اند. در ادامه با هم نظر بیمارانی را میبینیم که تجربه تعویض مفصل لگن خود و اینکه چگونه به انجام فعالیت های مورد علاقه خود بازگشته اند را به اشتراک گذاشته اند .

 

تجربه بیمار اول

من پس از سه سال تحمل درد شدید و ناتوان‌کننده تصمیم گرفتم عمل تعویض مفصل لگن انجام دهم. دو سال بعد از عمل با کمک فیزیوتراپی و جلسات توانبخشی توانستم فعالیت‌هایی مانند راه‌ رفتن، دوچرخه‌سواری، شنا کردن، مسافرت و ... را انجام دهم. بعد از انجام عمل سه روز در بیمارستان بستری بودم و چهار روز پس از جراحی به تنهایی از رختخواب بلند شدم و دست و صورتم را شستم. پیش از انجام عمل تعویض مفصل لگن از روش‌های درمانی مختلف برای تسکین درد استفاده کردم. به‌عنوان مثال مدتی از طب سوزنی استفاده کردم ولی به اندازه کافی به کاهش درد من کمک نکرد. عمل تعویض مفصل لگن بهترین روش برای کمک به من برای بازگشت به فعالیت‌های موردعلاقه‌ام بود.

 

تجربه بیمار دوم

من مهندس نفت هستم و معمولاً در دفتر کارم مشغول به فعالیت هستم. ناراحتی و درد مفصل لگن بر تمام ابعاد زندگی من تأثیر گذاشت به‌طوری که حتی قادر به بلند شدن و نشستن بر روی صندلی کارم یا سوار و پیاده شدن از ماشین نبودم و درد زیادی به سراغم می‌آمد. پیش از این ماجرا به مدت 35 سال باشگاه می‌رفتم، تنیس بازی می‌کردم، همراه با دوستانم در برنامه‌های شکار و ماهیگیری شرکت می‌کردم اما پس از درد لگن حتی قادر به راه رفتن نبودم. این مسئله باعث افزایش وزن و چاقی من شد. بنابراین تصمیم گرفتم به‌دنبال راهی برای درمان باشم. حدود یک سال به تحقیق درخصوص پزشکان متخصص پرداختم تا اینکه با دکتر علیرضا جواهری آشنا شدم و عمل جراحی تعویض مفصل لگن را انجام دادم. بلافاصله بعد از عمل از روی تخت بلند شدم و به ‌تنهایی به دستشویی رفتم و کمی پیاده‌روی کردم. احساس خیلی خوشایندی داشتم؛ زیرا چندین سال بود که قادر به پیاده‌روی نبودم. بعد از عمل جراحی به انجام تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی تحت نظر فیزیوتراپ پرداختم. بلافاصله بعد از مرخص شدن از بیمارستان به محل کارم بازگشتم و مشغول به کار شدم. اکنون به راحتی از روی صندلی بلند می‌شوم، ورزش می‌کنم، می‌رقصم، قایق‌سواری می‌کنم و از تفریحات مختلف لذت می‌برم. عمل جراحی تعویض مفصل لگن زندگی را به من بازگرداند.

 

تجربه بیمار سوم

شغل من مربوط به ساخت‌و‌ساز است و در پنج سال گذشته کاری که برای امرار معاش انجام می‌دادم بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود. درد مفصل لگن در طول دو سال گذشته حتی با مصرف داروهای مسکن نیز برایم غیرقابل تحمل بود. نمی‌توانستم پیاده‌روی و کوهنوردی کنم، حتی کار کردن برایم سخت شده بود و از هیچ بخشی از زندگی‌ام لذت نمی‌بردم. راه رفتن با لنگی شدید من را خسته، ناامید و عصبانی کرده بود. نمی‌توانستم به یاد بیاورم که داشتن شبی آرام چه حسی دارد. من سال‌ها ورزش می‌کردم و بیماری آرتروز باعث ایجاد آسیب در مفصل لگنم شد. در نهایت تصمیم گرفتم عمل کنم. پس از مشورت با دوستان ‌و آشنایان با دکتر علیرضا جواهری تماس گرفتم و برای عمل جراحی آماده شدم.

بعد از دوران نقاهت عمل جراحی درد از بین رفت. با کمک همسرم بلند شدم و با واکر شروع به راه رفتن کردم. دو روز اول بعد از جراحی سخت بود اما کم‌کم حالم رو به بهبودی رفت و می‌توانستم به راحتی با واکر راه بروم. سه هفته پس از جراحی شروع به دوچرخه‌سواری کردم. پنج هفته بعد از جراحی نیز شروع به کار کردم. در حال حاضر هیچ دردی ندارم و به راحتی به انجام فعالیت‌های روزمره خود می‌پردازم.

 

تجربه بیمار چهارم

درد مفصل لگن باعث شد قادر به انجام هیچ فعالیتی نباشم. پیاده‌روی برای من دشوار شده‌ بود و هنگام خواب درد زیادی احساس می‌کردم. آشپزی کردن و ایستادن طولانی‌مدت باعث ایجاد درد می‌شد و کم‌کم شروع به مصرف مسکن‌های مختلف برای کاهش درد کردم. درد لگن منجر به لنگی من شد و مجبور بودم در مکان‌های عمومی از عصا و در خانه از واکر استفاده کنم. هنگامی که دیگر توانایی انجام هیچ کاری نداشتم به پزشک عمومی مراجعه کردم. او تصاویر ام‌آرآی من را بررسی کرد و پیشنهاد داد برای انجام عمل جراحی تعویض مفصل لگن به دکتر جواهری مراجعه کنم. بعد از انجام عمل، درد از بین رفت. مدتی به توصیه‌های فیزیوتراپ برای ورزش، استراحت و انجام فعالیت‌های توانبخشی عمل کردم. دیگری نیازی به مصرف قرص نداشتم،‌ می‌توانستم به راحتی پیاده‌روی کنم، شنا کنم، به خرید بروم، غذا بپزم و ... . عمل جراحی تعویض مفصل لگن زندگی عادی را به من هدیه داد.

 

تجربه بیمار پنجم

من در سن 54 سالگی دچار درد مفصل لگن شدم و حدود پنج سال با این درد زندگی کردم. درد در بیشتر مواقع قابل تحمل بود اما چند روز در ماه شدید و غیرقابل تحمل می‌شد. اما کم‌کم درد افزایش یافت و نیمی از ماه آزارم می‌داد. آنجا بود که تصمیم گرفتم عمل جراحی تعویض مفصل لگن انجام دهم. ابتدا به پزشک عمومی مراجعه کردم و به درد شدیدی که در ساق پای چپم احساس می‌کردم اشاره کردم. پزشک سونوگرافی انجام داد و لخته خونی در پای چپم مشاهده کرد. حدود یک سال دارو مصرف کردم تا لخته خون را کنترل کنم و هنگامی که لخته خون برطرف شد و دارو را قطع کردم،‌ برای انجام جراحی اقدام کردم. حدود دو سال پس از مراجعه اولیه به پزشک عمومی، عمل جراحی تعویض مفصل لگن انجام دادم. پزشک من را برای جراحی به دکتر جواهری ارجاع داد. در طول یک سال پیش از عمل هر روز درد داشتم و به سختی راه می‌رفتم. در محل کار نمی‌توانستم به مدت‌ طولانی بایستم و بعد از چند دقیقه خسته می‌شدم. به‌خاطر ترس از عوارض عمل،‌ قصد داشتم جراحی را دیرتر انجام دهم اما درد زیاد باعث ناتوانی بدنی‌ام شده‌ بود. بعد از عمل جراحی بعد از سال‌ها قادر به صاف ایستادن هستم. در حال حاضر به‌طور صد در صدی بهبود پیدا نکرده‌ام اما پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌ام.

توصیه من به همه افرادی که مشکل مفصل لگن دارند این است که هر چه زودتر برای انجام عمل جراحی اقدام کنند. بعد از عمل صبور باشید و فعالیت‌های فیزیوتراپی را طبق دستور جراح و فیزیوتراپ انجام دهید تا بهبودی سریع‌تری داشته باشید.

جمع‌بندی

عمل جراحی تعویض مفصل لگن یکی از عمل‌های موفقیت‌آمیز درزمینه تسکین درد مفصل لگن و درمان آرتروز است. این عمل جراحی با جایگزینی مفصل مصنوعی یا ایمپلنت با مفصل آسیب‌دیده به بیمار کمک می‌کند به انجام فعالیت‌های روزمره خود بپردازد. ازآنجایی‌که این عمل به دقت بالایی نیاز دارد باید توسط جراحی متخصص، ماهر و باتجربه انجام شود؛ زیرا در صورتی که پزشک تجربه کافی برای انجام عمل نداشته باشد، مفصل دوباره دچار مشکل می‌شود، درد بیمار کاهش نمی‌یابد و او مجدداً نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کند. بنابراین مراجعه به پزشکی باتجربه و حاذق از اهمیت زیادی برخوردار است. دکتر علیرضا امین جواهری در حوزه بیماری ها و جراحی های زانو و لگن تخصص دارد . بنابراین اگر قصد انجام عمل جراحی تعویض مفصل لگن دارید می توانید با شماره تماس 02129123462 تماس گرفته و برای معاینه وقت بگیرید.

 

 

 

مطالب مشابه

نظرات بیماران بعد از عمل تعویض مفصل لگن
نظرات بیماران بعد از عمل تعویض مفصل لگن

تجربه بیمارانی که تعویض مفصل لگن انجام داده اند به شما کمک می کند از واقعیت های زندگی این افراد بعد از عمل و نحوه بازگشت آنها به انجام فعالیت های مورد علاقه شان مطلع شوید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای خود بگیرید.

بهترین سن برای تعویض مفصل زانو چند سالگی است؟
بهترین سن برای تعویض مفصل زانو چند سالگی است؟

میانگین سنی بیماران تعویض مفصل زانو معمولاً بین 50 تا 80 سال است، سن به‌تنهایی معیار تعیین‌کننده برای انجام جراحی تعویض زانو نیست. بسیاری از عوامل دیگر ازجمله وضعیت سلامت ، مزایای بالقوه جراحی و طول عمر پروتز در نظر گرفته می‌شوند.

خطرات مشکلات قلبی در جراحی تعویض مفصل زانو و لگن
خطرات مشکلات قلبی در جراحی تعویض مفصل زانو و لگن

. یکی از مهم‌ترین خطرات، افزایش احتمال بروز مشکلات قلبی، به‌ویژه در 90 روز اول پس از جراحی است. مشکلات قلبی که ممکن است پس از جراحی تعویض مفصل رخ دهند شامل حمله قلبی، ایست قلبی و آریتمی یا ضربان قلب نامنظم هستند.

جراحی تعویض مفصل زانو و لگن در بیماران مبتلا به پوکی استخوان
جراحی تعویض مفصل زانو و لگن در بیماران مبتلا به پوکی استخوان

اگر بیمار مبتلا به پوکی استخوان پس از جراحی تعویض مفصل زانو یا مفصل لگن- حتی سال‌ها بعد از عمل - زمین بخورد، استخوان‌های ضعیف اطراف ایمپلنت ممکن است به راحتی دچار شکستگی شوند.

تاثیر سیگار بر عوارض تعویض مفصل زانو - آیل باید قبل عمل سیگار را ترک کرد؟
تاثیر سیگار بر عوارض تعویض مفصل زانو - آیل باید قبل عمل سیگار را ترک کرد؟

بیمارانی که قبل و بعد از تعویض مفصل سیگار می کشند، 10 برابر بیشتر از غیرسیگاری‌ها نیاز به جراحی مجدد دارند. همچنین، احتمال بروز عوارضی مانند لخته شدن خون، ضربان قلب نامنظم و نارسایی کلیه در آن‌ها بیشتر است.

درمان خانگی پارگی مینیسک زانو
درمان خانگی پارگی مینیسک زانو

درمانی خانگی مینیسک زانو به کاهش درد ناشی از پارگی مینیسک زانو کمک می‌کنند. اما برای درمان قطعی به مراجعه به پزشک و استفاده از روش‌های درمانی اصولی‌تر ازجمله دارودرمانی و گاهاً عمل جراحی نیاز است.

کندروپلاستی یا دبريدمان توسط آرتروسکوپی
کندروپلاستی یا دبريدمان توسط آرتروسکوپی

کندروپلاستی یا دبریدمان توسط آرتروسکوپی عمل جراحی‌ای است که برای صاف کردن غضروف آسیب‌دیده در زانو استفاده می‌شود. این روش کم تهاجمی از دوربین کوچکی به نام آرتروسکوپ برای بررسی داخل و از ابزارهای کوچک برای ترمیم زانو استفاده می‌کند.

سندرم باند ایلیوتیبیال چیست؟ علت، علائم و روش های درمان
سندرم باند ایلیوتیبیال چیست؟ علت، علائم و روش های درمان

سندرم باند ایلیوتیبیال (ITBS) یک آسیب شایع جانبی زانو است. استفاده بیش‌ازحد و خمیدگی و کشیدگی مکرر زانو معمولاً باعث این نوع آسیب می‌شود. زمانی این آسیب رخ می‌دهد که باند IT سفت، تحریک یا ملتهب شود.

پارگی رباط صلیبی قدامی ACL
پارگی رباط صلیبی قدامی ACL

آسیب‌های ورزشی معمولاً باعث پارگی رباط صلیبی قدامی می‌شوند و احتمالاً برای ترمیم آن به جراحی نیاز خواهید داشت. اکثر افراد بهبودی کامل پیدا می‌کنند و ورزش را بدون عواقب طولانی‌مدت از سر می‌گیرند.

کیست منیسک چیست؟ علت، علائم و نحوه تشخیص و درمان
کیست منیسک چیست؟ علت، علائم و نحوه تشخیص و درمان

کیست منیسک مجموعه‌ای از مایع مفصلی (مایع سینوویال) است که هنگام پارگی غضروف مینیسک، معمولاً به‌دلیل آسیب زانو تشکیل می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×