• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
غذاهای مضر برای آرتروز

غذاهای مضر برای آرتروز

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۷ فروردین ۱۴۰۳

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. رابطه بین سلامت مفاصل و رژیم غذایی به اندازه سایر بیماری‌ها، مانند دیابت یا بیماری قلبی، واضح نیست. اما با گذشت زمان، کیفیت غذایی که می‌خورید بر سلامت غضروف، مایع سینوویال (مایع سینوویال مفاصل را روان کرده و تحرک را آسان‌تر می‌کند)، بافت‌ها و میزان التهاب بدن شما تأثیر می‌گذارد.

دانستن اینکه کدام غذاها با پیشرفت سریع‌تر آرتروز مرتبط هستند می‌تواند به شما در حفظ سطح فعالیت و کیفیت زندگی خود با افزایش سن کمک کند.

در ادامه به بررسی مواد غذایی‌ای که افراد مبتلا به استئوآرتریت باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنند، می‌پردازیم. این غذاها اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

 

ybh ihd lqv fvhd Hvjv,c

 

شکر

شکر افزوده در بسیاری از غذاهای فراوری‌شده مانند محصولات پخته‌شده، نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر و آب‌نبات وجود دارد. چاشنی‌هایی مانند سس باربیکیو نیز حاوی مقادیر زیادی شکر اضافه‌شده هستند.

تحقیقات مصرف بیش‌ازحد شکر را با افزایش التهاب و احتمال بیشتر چاقی مرتبط دانسته‌اند. افزایش مصرف شکر می‌تواند سلامت مفاصل شما را تضعیف کند.

 حتما بخوانید: تاثیر چاقی و اضافه وزن بر آرتروز

نمک

نمک بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم است؛ زیرا به عملکرد صحیح بدن شما کمک می‌کند. مصرف نمک بیش‌ازحد می‌تواند باعث حفظ بیش‌ازحد مایعات شود. این مسئله، به نوبه خود باعث افزایش التهاب و تورم در مفاصل می‌شود.

بیشتر سدیم رژیم غذایی (حدود 70٪) از غذاهای فراوری‌شده و آماده به دست می‌آید. بنابراین راهی آسان برای کنترل میزان مصرف سدیم این است که برچسب‌های تغذیه‌ای روی مواد غذایی را بررسی کنید.

هنگام خرید از ستون «درصد ارزش روزانه (DV)» استفاده کنید. پنج درصد DV یا مقادیر کمتر به معنی سدیم کم است. 20 درصد یا بیشتر به معنی سدیم خیلی زیاد است.

 

چربی‌های اشباع‌شده و چربی‌های ترانس

رژیم غذایی سرشار از چربی اشباع‌شده با افزایش التهاب در بدن همراه است. غذاهایی که چربی اشباع بالایی دارند شامل کره، گوشت قرمز، گوشت‌های فراوری‌شده، لبنیات پرچرب، فست فود، غذاهای سرخ‌شده و نارگیل هستند.

مقادیر کمی اسیدهای چرب ترانس به‌طور طبیعی در برخی از محصولات حیوانی وجود دارند. همچنین می‌توان آن را به‌طور مصنوعی در طول پردازش ایجاد کرد و برای افزودن بافت، طعم و افزایش عمر مفید مورداستفاده قرار داد.

چربی ترانس سطوح «کلسترول بد» (لیپوپروتئین با چگالی کم یا LDL) را افزایش می‌دهد. این چربی‌ها ارتباط نزدیکی با التهاب سیستمیک دارند.

 

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده

در طی فراوری، فیبر و مواد مغذی از دانه‌ها حذف می‌شوند و بیشتر ارزش غذایی آن‌ها را از بین می‌برند. آرد سفید و برنج کربوهیدرات‌های ساده‌ای هستند که راحت‌تر هضم و جذب جریان خون شده و باعث افزایش قند خون می‌شوند.

بسیاری از غذاهای دارای غلات تصفیه‌شده مانند غلات صبحانه، محصولات پخته‌شده، تنقلات و شیرینی‌ها به شدت با شکر، نمک و چربی اضافه‌شده پردازش می‌شوند. این مواد غذایی برای افراد مبتلا به آرتروز مضر هستند.

 

اسیدهای چرب امگا 6

دو اسید چرب غیراشباع اصلی در رژیم غذایی وجود دارند: اسیدهای چرب امگا 3 و اسیدهای چرب امگا 6. هر کدام از این اسیدها تأثیر متفاوتی روی بدن دارند.

اسیدهای چرب امگا 3 خاصیت ضدالتهابی ایجاد می‌کنند درحالی‌که اسیدهای چرب امگا 6 خاصیت پیش‌التهابی دارند.

به‌طور کلی، آمریکایی‌ها تمایل به مصرف بیش‌ازحد اسیدهای چرب امگا 6 و اسیدهای امگا 3 بسیار کمی دارند. اگر به آرتروز مبتلا هستید، می‌توانید با مصرف بیشتر سویا، ذرت، روغن گلرنگ، روغن آفتابگردان، روغن کانولا، مرغ و دانه‌ها این عادت را تغییر دهید. به‌جای گوشت قرمز، نیاز خود به پروتئین را با مقدار بیشتری از لبنیات، حبوبات و آجیل تأمین کنید. (آجیل و حبوبات شبیه هم هستند، اما حبوبات دانه‌های خود را در غلاف‌هایی مانند نخود و لوبیا سبز ذخیره می‌کنند.)

 

لبنیات

محصولات لبنی پرچرب سرشار از چربی‌های اشباع‌شده بوده و با افزایش سطح التهاب همراه هستند.

برخی از محصولات لبنی مانند بستنی، ماست شیرین و شیر شکلاتی، علاوه بر چربی زیاد، قند زیادی نیز دارند. ترکیبی از چربی و قند بالا در این محصولات لبنی باعث التهاب می‌شود.

 

الکل و تنباکو

مصرف مزمن الکل با التهاب سیستمیک همراه است که به مرور زمان به بدن آسیب می‌رساند.

CDC مصرف متوسط الکل را برای کاهش خطرات سلامتی کوتاه‌مدت و بلندمدت توصیه می‌کند. به‌طور کلی بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان و دو نوشیدنی در روز برای مردان توصیه نمی‌شود.

برخی از نوشیدنی‌های الکلی نیز حاوی قند بالایی هستند که بر اثر التهابی آن‌ها می‌افزاید.

مصرف تنباکو نیز باعث افزایش التهاب در بدن می‌شود. درحالی‌که ترک سیگار یا الکل ممکن است دشوار باشد، اثرات طولانی‌مدت آن برای افراد مبتلا به آرتروز مفید است و ممکن است باعث بهبود خواب آن‌ها شود.

 

مونوسدیم گلوتامات (MSG)

مونوسدیم گلوتامات نوعی افزودنی غذایی است که به‌عنوان تقویت‌کننده طعم عمل می‌کند. این افزودنی اغلب در غذاهای چینی، سوپ‌ها، گوشت‌های فراوری‌شده و غذاهای کنسروشده استفاده می‌شود.

برخی از مطالعات تحقیقاتی به ارتباط احتمالی بین مونوسدیم گلوتامات و اثرات منفی سلامتی مانند سردرد، تعریق، حالت تهوع، التهاب و ضعف اشاره کرده‌اند.

 

مونوسدیم گلوتامات (MSG)

 

تحقیقات درمورد اثرات MSG قطعی نیست. اما اگر التهاب زیادی را تجربه می‌کنید، بهتر است مصرف آن را در رژیم غذایی خود محدود کنید و سپس به دقت مراقب هرگونه تغییر در سلامتی خود باشید.

 

گوشت قرمز و غذاهای سرخ‌شده

غذاهای سرخ‌شده و گوشت قرمز حاوی سطوح بالایی از محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) هستند که برای تحریک التهاب شناخته شده‌اند. گوشت قرمز همچنین سرشار از چربی‌های اشباع‌شده است که به کلسترول بالا کمک می‌کند و ممکن است التهاب مفاصل را بدتر کند.

 

جمع‌بندی

استئوآرتریت بیماری دژنراتیو مفصلی است که باعث سائیدگی و فرسایش مفاصل می‌شود. چاقی یکی از عوامل خطر برای آرتروز است؛ زیرا وزن اضافی بر مفاصل فشار وارد می‌کند. به‌طور مشابه، مهم است که هنگام ابتلا به آرتروز مراقب آنچه می‌خورید باشید؛ زیرا غذای نامناسب می‌تواند باعث افزایش وزن بیش‌ازحد شود. همچنین رژیم غذایی ناسالم می‌تواند منجر به التهاب شود که به مفاصل فشار وارد می‌کند. بنابراین توجه به رژیم غذایی و مصرف غذاهای سالم از بدتر شدن علائم آرتروز جلوگیری می‌کند.

 

منابع

verywellhealth.com

health.umms.org


مطالب مشابه

عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی
عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی

از مهم ترین روش‌های تشخیص آرتروز استفاده از تصاویر اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی تی اسکن است. تشخیص به‌موقع این اختلال باعث می‌شود درمان هرچه سریع‌تر آغاز شود و فرسایش و سائیدگی کمتری در استخوان و غضروف اتفاق بیفتد.

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×