• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
چرخش ران به خارج یا رترو ورژن فمورال - علائم و درمان

چرخش ران به خارج یا رترو ورژن فمورال - علائم و درمان

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۳

چرخش ران به خارج (فمورال رترو ورژن) یک تغییر شکل چرخشی یا پیچشی است که در آن استخوان ران نسبت به زانو به سمت خارج می‌پیچد. معمولاً خودبخود خوب می شود. در موارد شدید، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

مفصل ران جایی است که سر استخوان ران به لگن می‌رسد. چرخش به خارج به چرخش غیرطبیعی به خارج لگن نسبت به زانو اشاره دارد. این عارضه می‌تواند بیماران را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد و منجر به استرس غیرطبیعی در ناحیه کمر، لگن و زانو و راه رفتن غیرطبیعی شود.

وضعیت مخالف، که در آن استخوان ران دارای چرخش غیرطبیعی به سمت داخل است، چرخش ران به داخل یا فمورال آنته ورژن نامیده می‌شود.

این بیماری معمولاً مادرزادی است، به این معنی که کودکان با آن متولد می‌شوند. در بسیاری از موارد، کودک ممکن است از بیماری خلاص شود. در مواردی که کودک از چرخش ران به خارج خلاص نمی‌شود، ممکن است بیماری به اندازه‌ای خفیف باشد که باعث ایجاد هیچ گونه چالش سلامت قابل توجهی نشود. بااین‌حال، در موارد شدید، ممکن است نیاز به جراحی برای اصلاح چرخش باشد. تغییر شکل پیچشی می‌تواند پس از شکستگی نیز رخ دهد که در آن استخوان با تغییر شکل یا جوش بد بهبود می‌یابد.

 

چرخش ران به خارج چیست؟

چرخش ران به خارج یا رترو ورژن فمورال وضعیتی است که در آن گردن استخوان ران نسبت به ساقه فمور به سمت خارج می‌چرخد. این بدان معناست که لگن نسبت به زانو به سمت عقب (خلفی) پیچ خورده است. ازآنجایی‌که قسمت پایین استخوان ران به زانو متصل است، به این معنی است که زانو نسبت به لگن به سمت بیرون پیچ خورده است.

چرخش ران به خارج می‌تواند در یک یا هر دو پا رخ دهد. در برخی موارد، رترو ورژن فمورال ممکن است با یک تغییر شکل پیچشی جداگانه، مانند چرخش در استخوان ساق، ترکیب شود.

 

علت چرخش ران به خارج

علت دقیق رترو ورژن فمورال مشخص نیست. چرخش ران به خارج اغلب یک بیماری مادرزادی است، به این معنی که از بدو تولد وجود دارد و در رحم رشد می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد که مربوط به موقعیت کودک در هنگام رشد در رحم باشد.

چرخش ران به خارج اغلب به‌صورت ارثی در خانواده‌ها منتقل می‌شود. همچنین این بیماری می‌تواند پس از یک ضربه فیزیکی مانند شکستگی استخوان ران رخ دهد.

علت رتروورژن فمورال 

علائم رترو ورژن فمورال

اولین علامت چرخش ران به خارج معمولاً تشخیص بصری استخوان ران چرخیده است. بااین‌حال، در برخی موارد، تشخیص آن ممکن است دشوار باشد، به خصوص اگر رترو ورژن فمورال با یک تغییر شکل چرخشی جداگانه مانند پیچ‌​​خوردگی تیبیا همراه باشد.

علائم چرخش ران به خارج ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • تمایل پا به سمت بیرون (به جای مستقیم به جلو) در هنگام راه رفتن
  • دیر راه رفتن کودکان
  • کف پای صاف
  • مشکل در دویدن
  • خسته شدن سریع با فعالیت بدنی
  • تعادل یا هماهنگی ضعیف
  • درد لگن و زانو
  • درد کمر
  • دژنراسیون یا آرتریت مفصل ران

 علائم چرخش ران به خارج

تشخیص چرخش ران به خارج

اگر پزشک مشکوک به چرخش ران به خارج باشد، معاینه فیزیکی پاها و لگن را علاوه بر بررسی سابقه پزشکی بیمار و سوابق خانوادگی انجام می‌دهد. پزشک همچنین نحوه راه رفتن بیمار را مشاهده می‌کند تا نشانه‌هایی از تمایل پا به سمت خارج در هنگام راه رفتن پیدا کند. او همچنین ممکن است برای بررسی ناهنجاری‌های احتمالی، عکس رادیوگرافی یا سی‌تی اسکن را درخواست کند. تشخیص چرخش ران به خارج گاهی‌اوقات می‌تواند دشوار باشد؛ زیرا موقعیت رایج مورد استفاده برای تصویربرداری با اشعه ایکس ممکن است چرخش را در گردن فمور نشان ندهد.

اگر بیمار دارای یک ناهنجاری چرخشی جداگانه مانند پیچ‌​​خوردگی استخوان درشت‌نی باشد - چرخش استخوان ساق پا به سمت داخل - آنگاه تشخیص رترو ورژن فمورال دشوارتر نیز می‌شود. این به این دلیل است که برعکس، چرخش نادرست استخوان ران و درشت‌نی اغلب پاها را در حین راه رفتن موازی می‌کند، که اغلب باعث می‌شود ناهماهنگی لگن و زانو مورد توجه قرار نگیرد.

 

رترو ورژن فمورال چگونه درمان می‌شود؟

بسیاری از کودکانی که با چرخش ران به خارج متولد می‌شوند، از این بیماری خلاص می‌شوند و بهبود می‌یابند. برای کسانی که از آن رها نمی‌شوند، رترو ورژن خفیف فمورال ممکن است هیچ مشکل مهمی ایجاد نکند.

بااین‌حال، چرخش بیش‌ازحد فمورال می‌تواند بر مفاصل لگن و زانو فشار وارد کند، که اغلب منجر به درد مفاصل و سایش غیرطبیعی می‌شود. در این شرایط، ممکن است از یک روش جراحی به نام استئوتومی فمورال استفاده شود. این جراحی شامل برش و تنظیم مجدد استخوان ران است.

در برخی موارد، پزشک ممکن است یک نسخه کمتر تهاجمی از استئوتومی استخوان ران را انجام دهد. در این نوع جراحی، استخوان فمور ازطریق یک پورتال بریده می‌شود و یک میله داخل مدولاری به داخل حفره مغز استخوان وارد می‌شود. بنابراین، یک چرخش طبیعی بین مفصل ران و زانو ایجاد می‌شود و تغییر شکل پیچشی را اصلاح می‌کند. این روش ممکن است برای کودکان بالای 10 سال و بزرگسالان انجام شود و بهبودی سریع و قابل اعتمادی به همراه دارد. در این روش جراح می‌تواند عضلات و دیگر ساختارهای مهمی را که دور ران را احاطه کرده‌اند، حفظ کند. برش روی استخوان ران اعمال نمی‌شود، این برش می‌تواند به اندازه کافی طولانی باشد تا یک میله از بالا وارد استخوان ران شود. در این روش، عضلات نباید از قسمت بالایی استخوان ران بلندتر شوند.

علاوه بر این، نوآوری‌ها در جراحی ارتوپدی، درمان ناهنجاری‌های پیچشی را ازطریق روش‌های کم تهاجمی، مانند آرتروسکوپی هیپ، ممکن می‌سازد. روش آرتروسکوپی فقط شامل ایجاد یک برش کوچک و استفاده از دوربین برای مشاهده داخل مفصل ران و انجام ترمیمات لازم است. ازآنجایی‌که این روش یک عمل سرپایی است، بیماران درد نسبتاً کمی را تجربه می‌کنند و می‌توانند همان روز به خانه بروند. علاوه بر این، بیماران می‌توانند در عرض 2-3 روز پس از جراحی به سر کار بازگردند. ورزشکاران نیز می‌توانند بین 3-6 ماه بعد از عمل جراحی به فعالیت‌های ورزشی خود بازگردند.

بیمارانی که پس از استئوتومی استخوان فمور و جراحی هیپ بهبود می‌یابند، تحت نظارت دقیق در طول توانبخشی، با نظارت دقیق حرکت مفصل، تحمل وزن، تقویت عضلات و پیشرفت فعالیت قرار می‌گیرند.

 

جمع‌بندی

بیماران مبتلا به چرخش ران خفیف مشکلی ندارند اما چرخش ران شدید زندگی بیمار را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث درد شدید در کمر، لگن و زانوها می‌شود. بنابراین درمان آن در این شرایط ضروری است. دکتر علیرضا جواهری متخصص در زمینه عمل‌های لگن و زانو است. در صورتی که نیاز به انجام عمل جراحی برای درمان چرخش ران به خارج دارید با شماره 02129123462 تماس بگیرید و جهت دریافت نوبت ویزیت اقدام نمایید.

 

منابع

limblengthening.com

benjamindombmd.com


مطالب مشابه

درمان خانگی پارگی مینیسک زانو
درمان خانگی پارگی مینیسک زانو

درمانی خانگی مینیسک زانو به کاهش درد ناشی از پارگی مینیسک زانو کمک می‌کنند. اما برای درمان قطعی به مراجعه به پزشک و استفاده از روش‌های درمانی اصولی‌تر ازجمله دارودرمانی و گاهاً عمل جراحی نیاز است.

کندروپلاستی یا دبريدمان توسط آرتروسکوپی
کندروپلاستی یا دبريدمان توسط آرتروسکوپی

کندروپلاستی یا دبریدمان توسط آرتروسکوپی عمل جراحی‌ای است که برای صاف کردن غضروف آسیب‌دیده در زانو استفاده می‌شود. این روش کم تهاجمی از دوربین کوچکی به نام آرتروسکوپ برای بررسی داخل و از ابزارهای کوچک برای ترمیم زانو استفاده می‌کند.

سندرم باند ایلیوتیبیال چیست؟ علت، علائم و روش های درمان
سندرم باند ایلیوتیبیال چیست؟ علت، علائم و روش های درمان

سندرم باند ایلیوتیبیال (ITBS) یک آسیب شایع جانبی زانو است. استفاده بیش‌ازحد و خمیدگی و کشیدگی مکرر زانو معمولاً باعث این نوع آسیب می‌شود. زمانی این آسیب رخ می‌دهد که باند IT سفت، تحریک یا ملتهب شود.

پارگی رباط صلیبی قدامی ACL
پارگی رباط صلیبی قدامی ACL

آسیب‌های ورزشی معمولاً باعث پارگی رباط صلیبی قدامی می‌شوند و احتمالاً برای ترمیم آن به جراحی نیاز خواهید داشت. اکثر افراد بهبودی کامل پیدا می‌کنند و ورزش را بدون عواقب طولانی‌مدت از سر می‌گیرند.

کیست منیسک چیست؟ علت، علائم و نحوه تشخیص و درمان
کیست منیسک چیست؟ علت، علائم و نحوه تشخیص و درمان

کیست منیسک مجموعه‌ای از مایع مفصلی (مایع سینوویال) است که هنگام پارگی غضروف مینیسک، معمولاً به‌دلیل آسیب زانو تشکیل می‌شود.

منیسک داخلی - آناتومی کامل
منیسک داخلی - آناتومی کامل

منیسک داخلی تقریباً شکلی نیم‌دایره‌ای را تشکیل می‌دهد و مانند یک فنجان مکنده عمل می‌کند و استخوان درشت‌نی و ران را در کنار هم در مفصل نگه می دارد.

کلاب فوت یا پاچنبری | علت، علائم، پیشگیری و درمان
کلاب فوت یا پاچنبری | علت، علائم، پیشگیری و درمان

کلاب فوت (پاچنبری) اختلالی مادرزادی است که در آن پای کودک پیچ خورده است و با خم شدن انگشتان پا در زاویه‌ای خاص به طرفین خم می‌شود.

چرخش ران به سمت داخل یا آنته ورژن هیپ، علائم و درمان
چرخش ران به سمت داخل یا آنته ورژن هیپ، علائم و درمان

آنته ورژن فمورال پیچ‌خوردگی استخوان ران به سمت داخل است که به نام چرخش ران به داخل نیز شناخته می‌شود. آنته ورژن فمورال باعث می‌شود که زانوها و پاهای کودک به سمت داخل بچرخند یا ظاهری به نام «پنجه کبوتری» ایجاد شود.

چرخش ران به خارج یا رترو ورژن فمورال - علائم و درمان
چرخش ران به خارج یا رترو ورژن فمورال - علائم و درمان

چرخش ران به خارج (فمورال رترو ورژن) یک تغییر شکل چرخشی یا پیچشی است که در آن استخوان ران نسبت به زانو به سمت خارج می‌پیچد. معمولاً خودبخود خوب می شود. در موارد شدید، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

علت درد لگن بعد از عمل دیسک کمر و راه های درمان آن
علت درد لگن بعد از عمل دیسک کمر و راه های درمان آن

درد لگن بعد از عمل دیسک کمر عارضه‌ای رایج است که برخی از بیماران تجربه می‌کنند. در طول عمل دیسک (دیسککتومی) کمر، جراح قسمت فتق دیسک را برمی‌دارد و فشار روی اعصاب مجاور را کاهش می‌دهد.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×