• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل

صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۲

صدا دادن زانو یکی از عوارض جانبی بسیار طبیعی عمل تعویض مفصل زانو است. صدایی که می‌شنوید به احتمال زیاد ناشی از قسمت‌های فلزی یا پلاستیکی مفصل تعویض‌شده زانو است.

صدا دادن زانو یکی از عوارض جانبی بسیار طبیعی عمل تعویض مفصل زانو است. صدایی که می‌شنوید به احتمال زیاد ناشی از قسمت‌های فلزی یا پلاستیکی مفصل تعویض‌شده زانو است. همچنین این صدا می‌تواند به‌خاطر حرکت عضلات و تاندون‌های شما باشد که با ایمپلنت جدید زانو تنظیم می‌شوند. حرکاتی که معمولاً این صدا را ایجاد می‌کنند شامل خم شدن زانو و حرکات مفاصل در طول پیاده‌روی هستند. معمولاً چندین ماه بعد از عمل جراحی تعویض مفصل صدا دادن زانو ناپدید می‌شود؛ زیرا در این مدت بدن شما به حرکت با ایمپلنت عادت کرده است. صدا دادن زانو به تنهایی نباید باعث نگرانی شود، اما اگر این صدا همراه با درد شدید، تورم یا تغییر شکل باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. در این مطلب به بررسی دلایل صدا دادن زانو بعد از عمل جراحی تعویض مفصل و روش‌های رفع آن می‌پردازیم.

 

صدا دادن زانو

درحالی‌که صدا دادن زانو پس از عمل تعویض مفصل زانو می‌تواند ناراحت‌کننده و حتی آزاردهنده باشد، معمولاً مشکلی جدی نیست و معمولاً تمامی بیماران پس از جراحی تعویض مفصل این صدا را می‌شنوند.

صداها می‌توانند از منابع متعددی ازجمله ایمپلنت‌های فلزی و پلاستیکی، تاندون‌ها و بافت اسکار اطراف زانو ناشی شوند. جراح می‌تواند به تعیین منبع صدا کمک کند. او در ابتدا زانوی شما را معاینه می‌کند و آزمایشاتی مانند اشعه ایکس انجام می‌دهد تا مطمئن شود هیچ مشکلی در ایمپلنت وجود ندارد.

 

ساختار ایمپلنت جایگزین‌شده

اکثر زانوهای مصنوعی (ایمپلنت‌های جایگزین‌شده) از چهار قسمت مجزا ساخته می‌شوند. رایج‌ترین مفصل مصنوعی زانو دارای دو قسمت فلزی و دو قسمت پلاستیکی است.

هر قسمت از ایمپلنت در داخل استخوان نگه داشته می‌شود، یا با سیمان یا محکم در جای خود قرار می‌گیرد تا استخوان بتواند به داخل ایمپلنت رشد کند. ایمپلنت‌های مختلف طوری طراحی شده‌اند که به روش‌هایی متفاوت در جای خود ثابت می‌شوند. در ادامه به توضیح قسمت‌های مختلف ایمپلنت مصنوعی می‌پردازیم:

 

ساختار ایمپلنت مفصل زانو 

 

جزء فمورال

جزء فمورال کلاهکی فلزی است که در انتهای استخوان ران (فمور) قرار می‌گیرد. این کلاه به شکل یو است و انتهای استخوان را می‌پوشاند و اطراف آن می‌پیچد.

 

جزء فمورال به شکل‌های متفاوتی وجود دارد که بر اساس وزن بیمار و میزان ثبات مورد نیاز برای بازسازی عملکرد طبیعی زانو متغیر می‌باشد.

 

جزء تیبیا

جزء درشت‌نی (تیبیا) نیز از فلز ساخته شده است و در بالای استخوان تیبیا، درشت‌نی، قرار می‌گیرد. جزء تیبیا دارای بخشی است که به مرکز توخالی استخوان امتداد می‌یابد تا از سطح صاف بالای جزء تیبیا پشتیبانی کند.

 

جزء کشکک (کاسه زانو)

جزء کشکک زانو فرم مصنوعی کاسه زانو است. درحالی‌که همه بیماران به تعویض این جزء نیاز ندارند، آنهایی که این قسمت را تعویض می‌کنند دارای جزئی پلاستیکی (پلی اتیلن) از کشکک هستند. این قسمت، جایگزین سطح لغزشی کاسه زانو شده و خود کاسه زانو تعویض نمی‌شود.

 

اسپیسر پلی اتیلنی

اسپیسر پلی اتیلنی وسیله‌ای پلاستیکی است که بین اجزای فلزی استخوان ران و تیبیا قرار می‌گیرد. این جزء باعث می‌شود حرکت صاف مفصل زانو به جلو و عقب انجام شود. شکل و ضخامت اجزای پلی اتیلن مطابق با هر بیمار و موقعیت خاص او تغییر می‌کند.

 

چه چیزی باعث صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل زانو می‌شود؟

اولین و واضح‌ترین دلیل ایجاد صدا، درگیر شدن انتهای فلزی استخوان ران با بالشتک پلاستیکی بین استخوان ران و استخوان درشت‌نی است. غضروف لاستیکی اصلی که انتهای استخوان ران و درشت‌نی را می‌پوشاند و به‌عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کرد، دیگر وجود ندارد. بنابراین ممکن است سر و صدای فلز و پلاستیک که بر روی یکدیگر سائیده می‌شوند، شنیده شود. ازآنجایی‌که اجزا به هم متصل نیستند، بلکه توسط عضلات و بافت‌های همبند بدن در جای خود ثابت می‌شوند، صداها اغلب با رشد بافت‌های اطراف آن‌ها برطرف می‌شوند.

صدا همچنین ممکن است از عملکرد کاسه زانوی جدید ایجاد شود. هنگامی که در حالت ایستاده هستید، بین سطح داخلی کاسه زانو و سطح فلزی انتهای استخوان ران فاصله وجود دارد. همان‌طور که پا را دراز می‌کنید، کاسه زانو جدا می‌شود و سپس ایمپلنت فلزی فمورال صدا ایجاد می‌کند. صدای زانو بلافاصله پس از جراحی ایجاد نمی‌شود؛ زیرا تورم در مفصل باعث می‌شود که همه اجزا در کنار یکدیگر محکم قرار بگیرند. با کاهش تورم، حرکت بین کاسه زانو و انتهای فلزی استخوان ران بیشتر شده و صدای زانو شنیده می‌شود. پس از حدود سه ماه توانبخشی، مفصل به‌طور طبیعی شروع به کار می‌کند و نباید صدایی از زانو شنیده شود. همچنین پس از بهبودی هیچ دردی نیز در زانو مشاهده نمی‌شود.

در برخی موارد نیز صدای زانو به‌خاطر سست شدن تاندون‌ها پس از عمل می‌باشد. اگر تاندون‌ها به اندازه کافی قوی نباشند قادر به نگهداری ایمپلنت نیستند. با قوی‌تر شدن ماهیچه‌ها و تاندون‌های پا، بافت بدن در اطراف ایمپلنت رشد کرده و به مستقر شدن آن در جای خود کمک می‌کند. این مسئله باعث کاهش هر گونه صدای ناشی از پروتز می‌شود.

متأسفانه، هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم چقدر طول می‌کشد تا بافت‌ها در اطراف ایمپلنت رشد کنند و صداها را کاهش دهند اما گاهی‌اوقات بهره‌گیری از تمرینات تقویت‌کننده زانو به‌خصوص اکستنشن ساق پا با وزنه می‌توانند مؤثر باشند.

 

سر و صدای زانو ماه‌ها یا سال‌ها پس از عمل تعویض مفصل

هر چقدر از زمان عمل تعویض مفصل می‌گذرد، احتمال سر و صدای ناشی از ایمپلنت کاهش می‌یابد. بااین‌حال، اگر سر و صدا به‌طور ناگهانی پس از چند سال استفاده رخ دهد، ممکن است به‌دلیل شل شدن قطعات باشد. سایش اجتناب‌ناپذیر است و ایمپلنتی که در زمان عمل کاملاً مناسب بود ممکن است پس از چندین سال استفاده دچار سائیدگی شود.

دلیل دیگر صدای زانو، ایجاد بافت اسکار در زانوی شما پس از عمل تعویض مفصل زانو می‌باشد. ایجاد این بافت می‌تواند بافتی فیبری و متراکم در پشت کاسه زانو ایجاد کرده که هنگام خم کردن پا، این توده فیبری در شکاف استخوان ران در انتهای استخوان گیر می‌کند. هنگامی که زانو صاف می‌شود، توده فیبری از شکاف بیرون می‌زند و صدایی ایجاد می‌کند.

برای جلوگیری از این صداها بهتر است زانوی خود را تا حد امکان منعطف نگه دارید و به افزایش قدرت عضلات بپردازید. فیزیوتراپی بعد از عمل تعویض مفصل زانو نیز باعث جلوگیری از صدا دادن زانو می‌شود.

 

ورزش‌هایی برای جلوگیری از صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل

فعالیت‌هایی که به جلوگیری از صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل کمک می‌کنند عبارت‌اند از:

  • ورزش‌هایی که قبل از جراحی از آن‌ها لذت می‌بردید می‌توانند برای زانوی جدید و همچنین برای سلامت کلی شما مفید باشند. پیاده‌روی یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کشش زانو و تقویت پا است. ابتدا از واکر استفاده کنید، سپس به سراغ استفاده از عصا بروید. طبق گفته آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا، زمانی که بتوانید بیش از 10 دقیقه بدون تکیه دادن به واکر خود راه بروید، آماده استفاده از عصا هستید.
  • شنا نیز ورزشی مفید برای زانوهای شما است و زمانی که در آب هستید، نمی‌توانید صدایی را که از مفصل می‌آید بشنوید.
  • از ورزش‌هایی که به زانوهای شما فشار وارد می‌کنند، مانند دویدن، ژیمناستیک و ورزش‌های تماسی مانند فوتبال اجتناب کنید.
  • علاوه بر ورزش‌های هوازی، پزشک یا فیزیوتراپ ممکن است انجام برخی ورزش‌ها را برای تقویت زانو توصیه کنند. به‌عنوان مثال آن‌ها توصیه می‌کنند به خم کردن زانوها بپردازید:
  • به پشتی صندلی یا واکر خود تکیه کنید.
  • پای خود را بلند کرده و زانو را خم کنید.
  • پاشنه پا را تا حد امکان به باسن نزدیک کنید.
  • این حالت را به مدت پنج ثانیه نگه دارید و پای خود را به زمین برگردانید.
  • این حرکت را در سه ست ده‌تایی تکرار کنید.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به‌عنوان یک قاعده، اگر صدای زانو با موارد زیر همراه باشد، باید به پزشک خود مراجعه کنید:

  • بدشکلی مفصل
  • درد
  • تورم

به‌طور کلی، صداها باید در طول زمان کاهش یابند و افزایش آن‌ها یا ایجاد صداهای جدید نگران‌کننده هستند.

 

صدا دادن مفصل زانو بعد از تعویض مفصل

 

کلام آخر

صدا دادن زانو یکی از عوارض جانبی کاملاً طبیعی و رایج عمل تعویض مفصل زانو است. این اتفاق معمولاً‌ تا مدت‌ها پس از جراحی ادامه می‌یابد؛ زیرا بدن هنوز به ایمپلنت جایگزین‌شده عادت نکرده است و در برخی موارد نیز صدای ایجادشده به‌خاطر حرکت قسمت‌های فلزی یا پلاستیکی ایمپلنت بر روی یکدیگر است. صدا دادن زانو امری نگران‌کننده نیست و معمولاً‌ چند ماه پس از عمل تعویض مفصل برطرف می‌شود. اما اگر صدای زانو همراه با درد، تورم و ناراحتی باشد، امری نگران‌کننده است و ممکن است به‌دلیل عواملی دیگری ایجاد شده باشد. در این صورت بیمار باید به پزشک یا جراح خود مراجعه کند. یکی از نکات مهم در هنگام تصمیم‌گیری برای انجام عمل جراحی تعویض مفصل،‌ انتخاب پزشکی ماهر است. دکتر علیرضا جواهری یکی از پزشکان متخصص و باتجربه درزمینه عمل جراحی تعویض مفصل زانو و لگن است. او پس از انجام عمل جراحی به مدت چندین سال بیماران خود را زیر نظر می‌گیرد و درصورت بروز عوارض جانبی ناشی از عمل به درمان و رفع آن‌ها کمک می‌کند. بنابراین اگر قصد انجام عمل جراحی تعویض مفصل دارید با شماره 02129123462 تماس بگیرید و از خدمات مرکز فوق‌تخصصی ما بهره‌مند شوید.

 

منابع 

curovate.com

verywellhealth.com

thechelseakneeclinic.com

livestrong.com

bonesmart.org


مطالب مشابه

عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی
عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی

از مهم ترین روش‌های تشخیص آرتروز استفاده از تصاویر اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی تی اسکن است. تشخیص به‌موقع این اختلال باعث می‌شود درمان هرچه سریع‌تر آغاز شود و فرسایش و سائیدگی کمتری در استخوان و غضروف اتفاق بیفتد.

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×