• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
 بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی، کدام برای تعویض مفصل زانو بهتر است؟

بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی، کدام برای تعویض مفصل زانو بهتر است؟

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
بروز رسانی : ۳۰ دی ۱۴۰۲

بی حسی موضعی و بیهوشی عمومی چه تفاوتی در عمل تعویض مفصل زانو و لگن دارند؟ کدام عوارض کمتری دارد؟ کدام راحت‌تر است؟ در این مقاله به این پرسش‌ها، پاسخ می‌دهیم.

بعضی از کسانی که از جراحی تعویض مفصل زانو یا لگن اجتناب می‌کنند، و درد و بی‌حرکتی را ترجیح می‌دهند، نگران بیهوشی هستند! آن‌ها درباره ریسک‌های بیهوشی شنیده‌اند، و حالا زیر بار این بخش از عمل جراحی نمی‌روند. نظر شما درباره بیهوشی چیست؟ در این مقاله وب‌سایت دکتر امین جواهری، بی حسی موضعی و بیهوشی عمومی را باهم مقایسه می‌کنیم تا با دید بازتری تصمیم بگیرید.

 

مقایسه بی حسی موضعی و بیهوشی عمومی برای عمل تعویض مفصل

مسلما برای انجام عمل جراحی باید بیمار را بیهوش کرد. این بیهوشی گاهی به‌صورت عمومی است، یعنی کل بدن بیمار تحت‌تأثیر داروی بیهوشی قرار می‌گیرد؛ و گاهی موضعی است، یعنی فقط قسمتی از بدن بی‌حس می‌شود که قرار است جراحی شود. در ادامه، بی حسی موضعی و بیهوشی عمومی را باهم مقایسه می‌کنیم.

 

بی‌حسی موضعی برای عمل تعویض مفصل

بی‌حسی موضعی (Regional Anesthesia) به طور معمول به یکی از دو روش اسپینال یا اپیدورال انجام می‌شود. در بی‌حسی موضعی، بیمار بیهوش است، اما به‌راحتی نفس می‌کشد، و نیازی به دستگاه تنفس نیست.

در روش اسپاینال، از سوزن بسیار نازکی برای تزریق استفاده شده، و داروی کمی هم تزریق می‌شود. در این روش بیهوشی، دارو سریع‌تر اثر کرده و بیمار زودتر دچار بی‌حسی می‌شود.

در روش اپیدورال، شلنگ بسیار نازکی در فضای اپیدورال قرار می‌گیرد. هنگام عمل جراحی، دیگر نیازی به تزریق با سوزن نیست، بلکه داروی بیهوشی از طریق همان شلنگ وارد بدن بیمار می‌شود.

مطالعات مختلف حاکی از آن هستند که بی‌حسی موضعی عوارض کمتری برای بیمار دارد. به همین خاطر، بعضی جراحان ترجیح می‌دهند از این روش استفاده کنند.

این‌ها مهم‌ترین مزایای بی‌حسی موضعی هستند:

  • بیمار دچار مشکلات ریوی و کلیوی نمی‌شود
  • احتمال بروز عفونت بسیار کمتر است
  • احتمال آمبولی بسیار کمتر است
  • خون کمی از بیمار می‌رود.

علاوه بر این‌ها، بیمارانی که با بی‌حسی موضعی عمل جراحی می‌شوند، مدت کمتری بستری شده، و زودتر ترخیص می‌شوند. هزینه این بیهوشی هم نسبت به بیهوشی عمومی، کمتر است.

در بی‌حسی موضعی، داروی بی‌حسی را با سوزن کوچکی به اطراف اعصاب نخاعی بیمار تزریق می‌کنند. اگر هم بیمار طی انجام عمل، استرس زیادی داشته باشد، جراح می‌تواند با تزریق مجدد دارو، او را به خواب ببرد.

البته سوزن کوچک و داروی بی‌حسی کم، باعث نمی‌شوند بیمار دردی احساس کند. بعد از جراحی تعویض مفصل هم اثر بی‌حسی کم‌کم از بین می‌رود.

 

بیهوشی عمومی برای عمل تعویض مفصل

بیهوشی عمومی (General Anesthesia) بیشتر برای بیمارانی است که قبلا تحت جراحی نخاعی قرار گرفته‌اند، و اکنون بی‌حسی موضعی برایشان خیلی دشوار است.

در بعضی شرایط پزشکی دیگر، مانند تنگی درچه آئورت قلب (Aortic Valve Stenosis) هم ترجیح جراح با بیهوشی عمومی است، چون ایمنی بیشتری برای بیمار دارد.

بیهوشی عمومی به‌طور معمول برای جراحی‌های بزرگی مانند تعویض مفصل زانو یا لگن استفاده می‌شود. این بیهوشی گاهی به انتخاب بیمار، و گاهی توصیه جراح ارتوپد است.

البته بنابر آمارهای موجود، میزان موفقیت بی‌حسی اسپاینال بیش از 90درصد است. اما بیشتر جراحان، بیهوشی عمومی را به‌خاطر سرعت بیشتر در عمل جراحی ترجیح می‌دهند.

نکته مهم اینکه مسلما جراح ارتوپد، پیش از عمل جراحی، همه شرایط بیمار را بررسی کرده، و از بین بی حسی موضعی و بیهوشی عمومی روشی را انتخاب می‌کند که به صلاح بیمار باشد، و عوارض احتمالی کمتری به بار بیاورد.

 

بیهوشی عمومی برای عمل تعویض مفصل

 

جمع‌بندی

عمل جراحی تعویض مفصل زانو و لگن، باید تحت بیهوشی انجام شود. البته بیهوشی با ریسک‌هایی همراه است و گاهی عوارض خودش را بعد از عمل دارد. پس انتخاب و انجام این بخش از عمل، باید طوری باشد که کمترین عوارض را به بار بیاورد.

بی حسی موضعی و بیهوشی عمومی دو نوع بیهوشی هستند که برای انجام عمل‌های جراحی استفاده می‌شوند. اگر سؤالی درباره این بیهوشی‌ها دارید، و نگران هستید، می‌توانید زیر همین مقاله برای ما کامنت بگذارید تا در اولین فرصت پاسخ نگرانی‌هایتان را بدهیم.

 

منابع:

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

pennmedicine.org

ncbi.nlm.nih.gov


مطالب مشابه

چرخش لگن - علائم ، تشخیص  و نحوه درمان
چرخش لگن - علائم ، تشخیص و نحوه درمان

چرخش یا کج شدن لگن وضعیتی است که زمانی ایجاد می‌شود که استخوان‌های لگن از حالت هم‌ راستایی خارج شوند. این بیماری اغلب ناشی از عدم تعادل عضلانی است و می‌تواند منجر به کمردرد مزمن و سایر بیماری‌ها شود.

آیا تردمیل باعث زانو درد می شود؟ 6 نکته جهت پیگشری و درمان
آیا تردمیل باعث زانو درد می شود؟ 6 نکته جهت پیگشری و درمان

در برخی مواقع، زانودرد ناشی از دویدن روی تردمیل به‌دلیل بیماری‌ای زمینه‌ای است، در حالی که در موارد دیگر، به‌دلیل دویدن ضعیف، انجام تمرینات شدید یا پوشیدن کفش‌های نامناسب ایجاد می‌شود.

رباط جانبی فیبولار - پارگی و آسیب و علائم و نحوه درمان
رباط جانبی فیبولار - پارگی و آسیب و علائم و نحوه درمان

رباط جانبی فیبولار (LCL) در امتداد بیرونی زانو قرار دارد و در حین حرکت و چرخش، ثبات را فراهم می‌کند. آسیب به رباط جانبی فیبولار، مانند رگ به رگ شدن و پارگی، می‌تواند علائمی مانند ضعف در زانو، درد و تورم ایجاد کند.

عوارض کفش پاشنه بلند - خطرات آن برای پا و سلامتی
عوارض کفش پاشنه بلند - خطرات آن برای پا و سلامتی

بیش از یک‌سوم زنان به‌دلیل پوشیدن طولانی‌مدت کفش‌های پاشنه بلند از مشکلات دائمی رنج می‌برند. عوارض کفش پاشته بلند می‌توانند از سن 20 سالگی شروع شوند.

آرتریت پاتلوفمورال - علت، علائم و نحوه درمان
آرتریت پاتلوفمورال - علت، علائم و نحوه درمان

آرتریت پاتلوفمورال یکی از علل شایع زانودرد به‌ویژه در افراد مسن است. آرتریت پاتلوفمورال زمانی ایجاد می‌شود که غضروف بین کاسه زانو از بین می رود و کشکک (کاسه زانو) با انتهای استخوان ران تماس پیدا می‌کند.

آزمون و پرسشنامه تعویض مفصل لگن
آزمون و پرسشنامه تعویض مفصل لگن

برای کمک به پزشک خود جهت تصمیم گیری در مورد اینکه آیا جراحی تعویض مفصل لگن برای شما لازم است یا خیر، لطفاً به سؤالات زیر پاسخ دهید.

آزمون و پرسشنامه تعویض مفصل زانو
آزمون و پرسشنامه تعویض مفصل زانو

برای کمک به پزشک خود جهت تصمیم گیری در مورد اینکه آیا جراحی تعویض مفصل زانو برای شما لازم است یا خیر، لطفاً به سؤالات زیر پاسخ دهید.

صبحانه مفید برای آرتروز زانو - 9 پیشنهاد عالی
صبحانه مفید برای آرتروز زانو - 9 پیشنهاد عالی

یکی از وعده‌های غذایی مهم در طول روز صبحانه است و شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند برخی غذاها و مواد مغذی می توانند علائم آرتروز را بهبود بخشند. آن‌ها این کار را با مبارزه با التهاب، تأمین مواد مغذی و تقویت عملکرد استخوان، ماهیچه و سیستم ایمنی انجام می‌دهند.

درمان آرتروز زانو با طب سنتی و داروهای گیاهی
درمان آرتروز زانو با طب سنتی و داروهای گیاهی

درمان‌های سنتی و گیاهی قرار نیست به‌طور کامل جایگزین درمان‌های پزشکی شوند، اما ممکن است بتوانند به شما در مدیریت درد آرتروز با عوارض جانبی کمتر کمک کنند

حجامت برای آرتروز زانو - درمان بیماری های زانو
حجامت برای آرتروز زانو - درمان بیماری های زانو

حجامت روشی غیرتهاجمی برای کاهش علائم مرتبط با آرتروز و فیبرومیالژیا و همچنین افزایش سهولت حرکت است. حجامت زانو با توجه به نوع مشکل در نقاط مختلفی از زانو انجام می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×