• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
تجربه بیماران از جراحی تعویض مفصل زانو - وضعیت قبل و بعد از عمل

تجربه بیماران از جراحی تعویض مفصل زانو - وضعیت قبل و بعد از عمل

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۲

بررسی و دیدن تجربیات بیمارانی که عمل تعویض مفصل زانو انجام داده‌اند به شما کمک می‌کند که تصمیم خود را راحت‌تر بگیرید و ترس‌های خود را کنار بگذارید. اگر عمل جراحی تعویض مفصل زانو به شما یا یکی از عزیزان‌تان توصیه می‌شود، با خیال راحت این عمل را انجام دهید.

عمل تعویض مفصل زانو یکی از عمل‌های جراحی در جهت تسکین درد و بهبود عملکرد مفاصل زانو است. در این عمل، مفاصل آسیب‌دیده شامل استخوان ران، کاسه زانو و ساق پا برداشته می‌شوند و به‌جای آن مفصل مصنوعی (پروتز) قرار می‌گیرد. در این مطلب به بررسی تجربیات بیمارانی که عمل جراحی تعویض مفصل زانو انجام داده‌اند، می‌پردازیم.

 

تجربه بیمار اول

من در سال 1364 به‌خاطر تصادف، در یکی از بیمارستان‌های قزوین بستری شدم. پزشک بعد از معاینه متوجه شد دچار پارگی مینیسک شده‌ام. در قزوین به‌دلایل مختلف تحت درمان قرار نگرفتم و به بیمارستان ایران‌مهر تهران مراجعه کردم و تحت عمل جراحی قرار گرفتم. بعد از عمل جراحی تا 5 سال پیش درد خاصی تجربه نکردم. اما کم‌کم با درد پا مواجه شدم و پاهایم شروع به پرانتزی شدن کردند. پرانتزی شدن پاها باعث درد زیادی می‌شد که در هنگام راه رفتن و ایستادن شدت می‌گرفت. پزشک بعد از انجام ام‌آرآی و تصاویر اشعه ایکس متوجه ساییدگی استخوان‌ها شد. در ادامه به پزشکان و متخصصان زیادی در تهران و قزوین مراجعه کردم اما متأسفانه بهبودی حاصل نشد تا اینکه دوستان و آشنایان دکتر امین جواهری را به من معرفی کردند. بعد از تحقیق از افرادی که زیر نظر ایشان عمل شده بودند، متوجه رضایت بیماران از عملکرد ایشان شدم. من در سال 1397 توسط دکتر جواهری عمل شدم. در حال حاضر دو سال از عمل می‌گذرد و برای ویزیت به ایشان مراجعه کرده‌ام. در این مدت هیچ مشکلی در راه رفتن و نشستن نداشتم و به راحتی می‌توانم مسافت‌های طولانی را طی کنم. تمامی دوستان و آشنایانی که نزد ایشان عمل کرده‌اند نیز از عملکرد ایشان راضی هستند. دکتر جواهری فردی با اخلاق،‌ خوش‌برخورد و متخصص هستند و بنده از عملکرد ایشان بسیار راضی و خشنود هستم و کمال تشکر را دارم.

 

تجربه بیمار دوم

من به‌خاطر مشکلات زانو قادر به بالا رفتن از پله‌ها،‌ ایستادن و نشستن طولانی‌مدت نبودم. درد زانو پیش از عمل آنقدر شدید بود که نمی‌توانستم به انجام فعالیت‌های روزمره بپردازم. بعد از عمل جراحی، با بهبودی قابل‌توجهی مواجه شدم.

 

تجربه بیمار سوم

من در سن 56 سالگی دچار درد زانو شدم. درد شدید زانوها باعث شد حس زنی مسن را داشته باشم که در انجام هیچ کاری استقلال ندارد. سرانجام تصمیم گرفتم عمل جراحی تعویض مفصل زانو بر روی هر دو زانو انجام دهم. بعد از عمل جراحی، بلافاصله توانبخشی و فیزیوتراپی را شروع کردم. در طول فیزیوتراپی سختی‌های زیادی کشیدم اما می‌دانستم این فعالیت‌ها بخش مهمی از بهبودی من هستند. بنابراین به خودم فشار می‌آوردم و در حال حاضر بسیار خوشحالم که سختی‌ها را تحمل کردم. عمل تعویض مفصل زانو استقلال را به من بازگرداند. اکنون می‌توانم با دوستانم به خرید بروم، پیاده‌روی کنم و با نوده‌هایم بازی کنم.

 

تجربه بیمار چهارم

من از چهار سالگی ژیمناستیک کار می‌کردم و در سال دوم دانشگاه دچار آسیب قابل‌توجهی در قسمت زانو شدم. آسیب ایجادشده باعث شد چند بار عمل جراحی انجام دهم و با درد شدید زانو دست‌وپنجه نرم کنم. در طول ده سال حدود 14 عمل جراحی انجام دادم و حجم زیادی داروهای مسکن مصرف کردم ولی هیچ یک باعث کاهش درد زانوها نشدند. در سن 31 سالگی تصمیم گرفتم عمل جراحی تعویض مفصل زانو انجام دهم. بعد از طی کردن دوران نقاهت و ریکاوری پس از عمل جراحی، بهبود قابل‌توجهی در زانو احساس کردم. در حال حاضر به‌ شدت هیجان‌زده هستم و احساس خوشحالی زیادی دارم. این احساس بیش از یک دهه بود که به سراغ من نیامده بود و حسرت می‌خورم که این سال‌ها را بیهود هدر داده‌ام.

 

رضایت بیماران پس از تعویض مفصل زانو

انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو برای بسیاری از بیماران تصمیمی دشوار است و معمولاً اکثر افراد آن را به‌عنوان آخرین راه‌حل در نظر می‌گیرند. اما اگر عمل جراحی تعویض مفصل زانو به شما یا یکی از عزیزان‌تان توصیه می‌شود، با خیال راحت این عمل را انجام دهید؛ زیرا بسیاری از افرادی که از زانودرد ناشی از آرتریت رنج می‌برند، تغییرات مثبتی را در زندگی خود پس از جراحی تعویض زانو تجربه می‌کنند. آن‌ها اغلب می‌توانند دوباره به انجام کاری که دوست دارند بپردازند. بیماران بعد از تعویض مفصل زانو اغلب می‌گویند: «تنها پشیمانی من این است که زودتر این کار را انجام ندادم.» به‌طور معمول، بیمارانی که تحت عمل تعویض مفصل زانو قرار می‌گیرند، پس از نتیجه نگرفتن از تمام گزینه‌های درمانی دیگر مانند فیزیوتراپی، داروهای مسکن، تزریق‌ها، کاهش وزن و ورزش به این عمل رو می‌آورند. بسیاری از بیماران این تصور اشتباه را دارند که جراحی تعویض مفصل زانو فقط برای افراد مسن انجام می‌شود. امروزه، درد مزمن زانو معمولاً با جراحی تعویض مفصل زانو برای افرادی که در دهه 50 زندگی خود هستند و درمان‌های غیرجراحی مختلفی را امتحان کرده‌اند، درمان می‌شود. در حال حاضر جایگزینی مفصل زانو و تکنیک‌های جراحی جدید منجر به بهبود عملکرد ایمپلنت برای مدت زمان طولانی‌تر شده است. بسیاری از بیماران پس از جراحی تعویض مفصل زانو رضایت بالایی دارند.

دلایل رضایت بسیاری از بیماران پس از جراحی تعویض مفصل زانو شامل موارد زیر هستند:

 

 دلایل رضایت از تعویض مفصل زانو

 

  • بهبود کیفیت زندگی. تعویض مفصل زانو ممکن است توانایی فرد را برای مدیریت برنامه ورزشی منظم بهبود بخشد. این روش درمانی علاوه بر پیشگیری از پوکی استخوان، از بیماری‌های قلبی‌عروقی، چاقی و دیابت نیز جلوگیری می‌کند یا به درمان آن‌ها می‌پردازد. بیماران پس از عمل جراحی به سبک زندگی فعال خود باز می‌گردند و سلامت کلی جسمی و روانی خود را بهبود می‌بخشند.
  • نتایج بهینه جراحی. جراحی تعویض مفصل زانو یکی از موفق‌ترین جراحی‌ها در پزشکی مدرن است. ایمپلنت‌های مصنوعی جایگزین قسمت‌های فرسوده یا آسیب‌دیده مفصل زانو می‌شوند. 90 درصد بیماران بهبود سطح درد و تحرک را پس از جراحی که بیش از چندین دهه به طول انجامید، گزارش می‌کنند.
  • بهبود فیزیوتراپی و توانبخشی. توانبخشی پس از جراحی همراه با تکنیک‌های جراحی پیشرفت کرده است. بیمارانی که برنامه‌های توانبخشی خود را جدی دنبال کرده، نتایج بهتری مشاهده می‌کنند و از بهبودی خود خوشحال‌تر هستند. برنامه‌های فیزیوتراپی نیز به رضایت بیشتر بیمار پس از جراحی کمک می‌کنند.
  • کاهش درد. عمل جراحی تعویض مفصل زانو،‌ درد مزمن روزانه زانوی را هنگام راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها، ایستادن یا حتی دراز کشیدن کاهش می‌دهد. بسیاری از بیماران با احساس تازه‌ای از انگیزه و تعهد به کار و فعالیت بازمی‌گردند. تمام جنبه‌های زندگی آن‌ها زمانی که درد نداشته و از نظر جسمی محدود نباشند می‌توانند بهبود یابند.

 حتما بخوانید: میزان موفقیت در عمل تعویض مفصل زانو چقدر است؟

جمع‌بندی

همان‌طور که گفتیم عمل جراحی تعویض مفصل زانو، عملی است که به تسکین درد ناشی از زانودرد می‌پردازد و به بیمار کمک می‌کند به انجام فعالیت‌های روزمره خود بپردازد. در طول این عمل جراحی،‌ مفصل زانوی آسیب‌دیده با ایمپلنت یا مفصل مصنوعی جایگزین می‌شود. عمل تعویض مفصل زانو یکی از عمل‌های موفق است اما باید تحت نظارت پزشکی متخصص و حاذق انجام شود تا با نتایج مطلوب و موفقیت‌آمیز به اتمام برسد. در بسیاری از موارد بیمار پس از عمل بهبودی قابل‌توجهی را ملاحظه نمی‌کند یا دوباره دچار درد می‌شود. بنابراین مراجعه به متخصصی باتجربه از اهمیت زیادی برخوردار است. دکتر علیرضا جواهری یکی از متخصصان بسیار حرفه‌ای درزمینه عمل جراحی تعویض مفصل زانو است. همان‌طور که در این مطلب گفتیم بیماران از عملکرد او بسیار راضی هستند و نتایج مطلوبی پس از عمل تجربه‌ کرده‌اند. بنابراین اگر قصد انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو دارید با شماره تماس 02129123462 تماس گرفته و برای معاینه وقت بگیرید.

 

منبع

jointpreservationinstitute.com


مطالب مشابه

عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی
عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی

از مهم ترین روش‌های تشخیص آرتروز استفاده از تصاویر اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی تی اسکن است. تشخیص به‌موقع این اختلال باعث می‌شود درمان هرچه سریع‌تر آغاز شود و فرسایش و سائیدگی کمتری در استخوان و غضروف اتفاق بیفتد.

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×