• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
خطرات مشکلات قلبی در جراحی تعویض مفصل زانو و لگن

خطرات مشکلات قلبی در جراحی تعویض مفصل زانو و لگن

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۳

. یکی از مهم‌ترین خطرات، افزایش احتمال بروز مشکلات قلبی، به‌ویژه در 90 روز اول پس از جراحی است. مشکلات قلبی که ممکن است پس از جراحی تعویض مفصل رخ دهند شامل حمله قلبی، ایست قلبی و آریتمی یا ضربان قلب نامنظم هستند.

اگر آسیب مفاصل ناشی از آرتریت باعث شود با درد روزانه زندگی کنید یا نتوانید به‌طور کامل فعالیت‌های دلخواهتان را انجام دهید، ممکن است به سراغ جراحی تعویض مفصل زانو بروید. این نوع جراحی معمولاً به تسکین درد کمک می‌کند و بخشی از تحرک و عملکرد از دست رفته ناشی از آرتریت را بازمی‌گرداند. با این حال، این عمل‌های جراحی بدون خطر نیستند. یکی از مهم‌ترین خطرات، افزایش احتمال بروز مشکلات قلبی، به‌ویژه در 90 روز اول پس از جراحی است. مشکلات قلبی که ممکن است پس از جراحی تعویض مفصل رخ دهند شامل حمله قلبی، ایست قلبی و آریتمی یا ضربان قلب نامنظم هستند.

 

چه عواملی خطر مشکلات قلبی پس از عمل تعویض مفصل زانو را افزایش می‌دهند؟

اثرات بیهوشی همراه با از دست دادن خون، اکسیژن کم‌خون و سایر مسائلی که ممکن است در طول جراحی اتفاق بیفتند، همگی بر سیستم قلبی‌عروقی شما فشار وارد می‌کنند و خطر مشکلات قلبی را افزایش می‌دهند.

به‌علاوه داشتن بیماری‌های دیگر مانند دیابت یا فشار خون بالا که خطر مشکلات قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهند، احتمال بروز عوارض عمل را بیشتر می‌کنند.

عوامل افزایش ریسک آسیب های قلب و عروق

علاوه بر این، افراد مبتلا به آرتریت التهابی، مانند آرتریت روماتوئید، در حال حاضر در معرض خطر بیشتری برای بیماری‌های قلبی‌عروقی هستند و همچنین در معرض خطر بیشتری برای حوادث قلبی‌عروقی در حوالی زمان جراحی قرار دارند.

عوامل زیر می‌توانند خطر بروز حوادث قلبی‌عروقی را در حوالی زمان جراحی مفصل افزایش دهند:

  • سیگار کشیدن
  • چاقی
  • کلسترول بالا
  • بیماری عروق کرونر
  • حمله قلبی یا سکته قبلی
  • سن60 سال یا بیشتر

برخی از انواع جراحی‌های مفصلی، مانند تعویض همزمان هر دو زانو یا هر دو لگن، ممکن است خطر بیشتری را نسبت به جراحی‌های کوچک‌تر برای قلب شما ایجاد کنند.

این مسئله به دلیل طولانی‌تر بودن زمان عمل است، که به معنای زمان بیشتر تحت بیهوشی و از دست دادن خون بیشتر و سایر مشکلات است. به دلایل مشابه، خطرات جایگزینی کامل مفصل لگن و زانو احتمالاً کمی بیشتر از جایگزینی کامل شانه، آرنج یا مچ هستند؛ زیرا این جراحی‌ها کوچک‌تر هستند.

 

عوارض لخته شدن خون

هنگامی که تعویض مفصل، لگن یا زانو را درگیر می‌کند، احتمال ایجاد لخته خون نیز وجود دارد. این اتفاق می‌تواند در پاها به‌عنوان ترومبوز ورید عمقی (DVT) رخ دهد، که می‌تواند به ریه‌ها منتقل شود و به‌عنوان آمبولی ریه، جریان خون را مسدود کند. در مطالعه‌ای که در سال 2020 که در تحقیقات ترومبوز منتشر شد، 13 درصد از افرادی که تعویض کامل مفصل لگن داشتند، در 10 روز اول پس از جراحی، DVT  یا آمبولی ریه را تجربه کردند.

معمولاً بی‌حرکتی یا آسیب به رگ‌های خونی است که می‌تواند منجر به ایجاد لخته شود. هنگامی که در حین جراحی روی میز عمل دراز کشیده‌اید یا در بستر در حال بهبودی هستید، تجمع خون و تشکیل لخته آسان‌تر است. بریدن رگ‌های خونی نیز خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد.

موارد زیر خطر تشکیل لخته خون را افزایش می‌دهند:

  • شاخص توده بدنی بالاتر از 40 کیلوگرم بر متر مربع
  • سکته در سه ماه گذشته
  • بیماری مزمن انسدادی ریه
  • بیماری عروق کرونر
  • بیماری عروق محیطی
  • DVT قبلی یا آمبولی ریه
  • اختلال لخته شدن خون ارثی
  • استفاده از قرص‌های ضد بارداری یا هورمون‌درمانی جایگزین

عوارض لخته شدن خون

روش کاهش خطرات مشکلات قلبی

قبل از جراحی تعویض مفصل، جراح ارتوپد شما سابقه سلامتی و پزشکی شما را بررسی می‌کند تا ببیند آیا خطر ابتلا به حوادث قلبی‌عروقی، لخته شدن خون یا سایر مشکلات قلبی در شما افزایش یافته است یا خیر.

اگر نمی‌توانید دو پله را بدون تنگی نفس یا فشار قفسه سینه یا درد راه بروید، ممکن است به آزمایش‌های بیشتری برای عملکرد قلب خود نیاز داشته باشید تا ببینید آیا توانایی جراحی دارید یا خیر.

اگر این کار را نکنید، جراح ارتوپد شما ممکن است از شما بخواهد که برای بهبود سلامت قلب و عروق خود با یک متخصص قلب کار کنید.

در خصوص افراد مبتلا به دیابت نیز پیش از عمل آزمایشاتی انجام می‌شود تا مطمئن شوند بیماری قبل از جراحی به خوبی کنترل شده است. اگر بیماری تحت کنترل نباشد، بیمار باید با متخصص غدد خود همکاری کند تا داروهای خود را تغییر دهد و دیابت را بهتر کنترل کند. درواقع دیابت نه تنها با افزایش خطر مشکلات قلبی‌عروقی، بلکه با افزایش خطر عفونت در محل جراحی مرتبط است.

از آنجایی که جراحی‌های تعویض مفصل انتخابی هستند، زمان برای بهینه‌سازی سلامت شما وجود دارد. با انجام این اقدامات می‌توانید خطر برخی عوارض را کاهش دهید و بهبودی پس از جراحی را سرعت بخشید.

  • با روماتولوژیست خود کار کنید تا آرتریت التهابی را به خوبی کنترل کنید.
  • وزن خود را کاهش دهید.
  • سیگار را ترک کنید.
  • اگر تناسب اندام ندارید یا ضعیف هستید، از پزشک خود در مورد فیزیوتراپی قبل از عمل بپرسید تا به شما کمک کند قبل از جراحی قوی‌تر شوید.
  • قبل از جراحی هرگونه مشکل دندانی را برطرف کنید. عفونت‌های دندانی می‌توانند از طریق جریان خون به مفصل جدید شما سرایت کنند.

در حالت ایده‌آل، افراد باید یک یا دو ماه قبل از جراحی تعویض مفصل با پزشک خود کار کنند تا از قبل سلامتی خود را تا حد امکان حفظ کنند تا خطر عوارض جراحی ازجمله مشکلات قلبی را کاهش دهند.

 

جراحی تعویض مفصل و تقویت سلامت قلب

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که جراحی مفصل در طول زمان از قلب محافظت می‌کند. این موضوع منطقی است؛ زیرا هنگامی که درد شما از بین رفت، فعالیت آسان‌تر می‌شود و ورزش می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد.

 

جمع‌بندی

تعویض مفصل زانو (TKR) یکی از مؤثرترین روش‌ها برای کاهش درد و بهبود عملکرد در بیماران مبتلا به آرتروز پیشرفته است. با این حال، در بیماران قلبی، این جراحی به دلیل خطرات بالقوه‌ای که برای سیستم قلبی عروقی به همراه دارد، نیازمند ملاحظات ویژه‌ای است. بیماران با سابقه مشکلات قلبی مانند حمله قلبی، ایست قلبی یا آریتمی باید پیش از جراحی تحت ارزیابی دقیق قلبی قرار گیرند.

ریسک‌های جراحی برای این بیماران عمدتاً به اثرات بیهوشی، از دست دادن خون و تغییرات همودینامیک مرتبط است. عوامل دیگری مانند دیابت، فشار خون بالا، چاقی و سیگار کشیدن نیز می‌توانند خطر عوارض قلبی در طول یا پس از جراحی را افزایش دهند.

مدیریت مناسب بیماران قلبی شامل تنظیم دقیق داروهای قلبی، کنترل فشار خون و قند خون، و برنامه‌ریزی دقیق برای کاهش استرس جراحی است. همکاری نزدیک تیم‌های جراحی، بیهوشی و قلب می‌تواند به کاهش عوارض و بهبود نتایج جراحی در این بیماران کمک کند.

 

 منابع

arthritis.org


مطالب مشابه

نظرات بیماران بعد از عمل تعویض مفصل لگن
نظرات بیماران بعد از عمل تعویض مفصل لگن

تجربه بیمارانی که تعویض مفصل لگن انجام داده اند به شما کمک می کند از واقعیت های زندگی این افراد بعد از عمل و نحوه بازگشت آنها به انجام فعالیت های مورد علاقه شان مطلع شوید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای خود بگیرید.

بهترین سن برای تعویض مفصل زانو چند سالگی است؟
بهترین سن برای تعویض مفصل زانو چند سالگی است؟

میانگین سنی بیماران تعویض مفصل زانو معمولاً بین 50 تا 80 سال است، سن به‌تنهایی معیار تعیین‌کننده برای انجام جراحی تعویض زانو نیست. بسیاری از عوامل دیگر ازجمله وضعیت سلامت ، مزایای بالقوه جراحی و طول عمر پروتز در نظر گرفته می‌شوند.

خطرات مشکلات قلبی در جراحی تعویض مفصل زانو و لگن
خطرات مشکلات قلبی در جراحی تعویض مفصل زانو و لگن

. یکی از مهم‌ترین خطرات، افزایش احتمال بروز مشکلات قلبی، به‌ویژه در 90 روز اول پس از جراحی است. مشکلات قلبی که ممکن است پس از جراحی تعویض مفصل رخ دهند شامل حمله قلبی، ایست قلبی و آریتمی یا ضربان قلب نامنظم هستند.

جراحی تعویض مفصل زانو و لگن در بیماران مبتلا به پوکی استخوان
جراحی تعویض مفصل زانو و لگن در بیماران مبتلا به پوکی استخوان

اگر بیمار مبتلا به پوکی استخوان پس از جراحی تعویض مفصل زانو یا مفصل لگن- حتی سال‌ها بعد از عمل - زمین بخورد، استخوان‌های ضعیف اطراف ایمپلنت ممکن است به راحتی دچار شکستگی شوند.

تاثیر سیگار بر عوارض تعویض مفصل زانو - آیل باید قبل عمل سیگار را ترک کرد؟
تاثیر سیگار بر عوارض تعویض مفصل زانو - آیل باید قبل عمل سیگار را ترک کرد؟

بیمارانی که قبل و بعد از تعویض مفصل سیگار می کشند، 10 برابر بیشتر از غیرسیگاری‌ها نیاز به جراحی مجدد دارند. همچنین، احتمال بروز عوارضی مانند لخته شدن خون، ضربان قلب نامنظم و نارسایی کلیه در آن‌ها بیشتر است.

درمان خانگی پارگی مینیسک زانو
درمان خانگی پارگی مینیسک زانو

درمانی خانگی مینیسک زانو به کاهش درد ناشی از پارگی مینیسک زانو کمک می‌کنند. اما برای درمان قطعی به مراجعه به پزشک و استفاده از روش‌های درمانی اصولی‌تر ازجمله دارودرمانی و گاهاً عمل جراحی نیاز است.

کندروپلاستی یا دبريدمان توسط آرتروسکوپی
کندروپلاستی یا دبريدمان توسط آرتروسکوپی

کندروپلاستی یا دبریدمان توسط آرتروسکوپی عمل جراحی‌ای است که برای صاف کردن غضروف آسیب‌دیده در زانو استفاده می‌شود. این روش کم تهاجمی از دوربین کوچکی به نام آرتروسکوپ برای بررسی داخل و از ابزارهای کوچک برای ترمیم زانو استفاده می‌کند.

سندرم باند ایلیوتیبیال چیست؟ علت، علائم و روش های درمان
سندرم باند ایلیوتیبیال چیست؟ علت، علائم و روش های درمان

سندرم باند ایلیوتیبیال (ITBS) یک آسیب شایع جانبی زانو است. استفاده بیش‌ازحد و خمیدگی و کشیدگی مکرر زانو معمولاً باعث این نوع آسیب می‌شود. زمانی این آسیب رخ می‌دهد که باند IT سفت، تحریک یا ملتهب شود.

پارگی رباط صلیبی قدامی ACL
پارگی رباط صلیبی قدامی ACL

آسیب‌های ورزشی معمولاً باعث پارگی رباط صلیبی قدامی می‌شوند و احتمالاً برای ترمیم آن به جراحی نیاز خواهید داشت. اکثر افراد بهبودی کامل پیدا می‌کنند و ورزش را بدون عواقب طولانی‌مدت از سر می‌گیرند.

کیست منیسک چیست؟ علت، علائم و نحوه تشخیص و درمان
کیست منیسک چیست؟ علت، علائم و نحوه تشخیص و درمان

کیست منیسک مجموعه‌ای از مایع مفصلی (مایع سینوویال) است که هنگام پارگی غضروف مینیسک، معمولاً به‌دلیل آسیب زانو تشکیل می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×