• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
چرخش ران به سمت داخل یا آنته ورژن هیپ، علائم و درمان

چرخش ران به سمت داخل یا آنته ورژن هیپ، علائم و درمان

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۳

آنته ورژن فمورال پیچ‌خوردگی استخوان ران به سمت داخل است که به نام چرخش ران به داخل نیز شناخته می‌شود. آنته ورژن فمورال باعث می‌شود که زانوها و پاهای کودک به سمت داخل بچرخند یا ظاهری به نام «پنجه کبوتری» ایجاد شود.

چرخش ران به داخل یا آنته ورژن فمورال چیست؟

آنته ورژن فمورال پیچ‌خوردگی استخوان ران به سمت داخل است که به نام چرخش ران به داخل نیز شناخته می‌شود. آنته ورژن فمورال باعث می‌شود که زانوها و پاهای کودک به سمت داخل بچرخند یا ظاهری به نام «پنجه کبوتری» ایجاد شود. این بیماری معمولاً در 4 سالگی تا 6 سالگی کودک تشخیص داده می‌شود.

 پنجه کبوتری

چه چیزی باعث آنته ورژن فمورال می‌شود؟

آنته ورژن فمورال می‌تواند نتیجه سفت شدن ماهیچه‌های لگن به دلیل موقعیت نوزاد در رحم باشد. همچنین این اختلال ممکن است به‌صورت ارثی در خانواده منتقل شود. به‌طور معمول، سبک راه رفتن کودک شبیه والدینش است.

هنگامی که کودک برای اولین بار نحوه راه رفتن را یاد می‌گیرد، آنته ورژن فمورال می‌تواند راه رفتنی مشابه حرکت پنجه کبوتری ایجاد کند. در این حالت با چرخش زانوها و پاها، پاها به‌صورت خمیده به نظر می‌رسند. وضعیت پاهای خمیده در واقع به کودک کمک می‌کند تا در هنگام ایستادن به تعادل بیشتری دست یابد. درواقع کودکی که از چرخش ران به داخل رنج می‌برد، وقتی می‌خواهد بایستد و با پاهای نزدیک به هم یا بیرون‌آمده راه برود، تعادل ثابتی ندارد. این مسئله ممکن است باعث زمین خوردن و افتادن کودک شود.

 

علائم چرخش ران به داخل در کودکان

علائم و نشانه‌های آنته ورژن فمورال عبارت‌اند از:

  • بیمار در هنگام راه رفتن مانند کبوتر راه می‌رود و پاها کمی به سمت یکدیگر متمایل می‌شوند.
  • بیمار پاها را به‌صورت خمیده نگه می‌دارد؛ زیرا در این وضعیت می‌تواند تعادل خود را حفظ کند.
  • درد در لگن، زانو یا مچ پا
  • صدایی مانند کوبیدن در لگن هنگام راه رفتن

 

علائم آنته ورژن فمورال در بزرگسالان

هنگامی که آنته ورژن فمورال شدید اتفاق میفتد، غضروف مفصلی (بافت صاف، الاستیک و همبند که انتهای استخوان‌ها را در جایی که در مفاصل به هم می‌رسند می‌پوشاند) و لابروم استابولوم (غضروف نرمی که لبه مفصل ران را در جایی که سر استخوان ران قرار دارد‌، می‌پوشاند) پاره می‌شوند و آسیب می‌بینند و گیرافتادگی (شرایطی که در آن تاندون‌ها بین عضلات چرخاننده لگن و استخوان‌های مجاور گیر می‌کنند) رخ می‌دهد.

در نتیجه، افراد مبتلا به آنته ورژن فمورال اغلب موارد زیر را تجربه می‌کنند:

  • زانودرد
  • آرتروز مفصل ران
  • ناهنجاری کشککی- رانی (همچنین به عنوان اختلال کشکک بی‌ثبات نیز شناخته می‌شود، که باعث می‌شود کاسه زانو در هنگام صاف کردن یا خم کردن پای خود به طرفین حرکت کند)
  • افزایش اداکشن لگن و زانو (حرکت بدن به سمت وسط بدن)
  • راه رفتن با پنجه کبوتری
  • پاهای خمیده
  • بی‌ثباتی
  • مشکل در راه رفتن و دویدن
  • افزایش زمین خوردن و افتادن

همانطور که آنته ورژن فمورال در بزرگسالان بدتر می‌شود، علائم تشدید می‌شوند و زندگی روزمره بیمار را مختل می‌کنند. اصلاح یا درمان به موقع برای جلوگیری از تأثیر این وضعیت بر کیفیت زندگی فرد بسیار مفید خواهد بود.

 علائم چرخش ران به داخل در بزرگسالان

آنته ورژن فمورال در بزرگسالان چگونه می‌تواند ایجاد شود؟

بزرگسالانی که از دوران کودکی دچار آنته ورژن فمورال نشده‌اند، ممکن است در شرایط زیر دچار این عارضه شوند:

  • ترومای فیزیکی ناشی از تصادفات یا آسیب های ورزشی (مانند پارگی لابروم، شکستگی شفت استخوان ران)
  • شکستگی استخوانی که به درستی بهبود نیافته است
  • تمایل ژنتیکی قوی برای ایجاد تغییر شکل چرخشی

آنته ورژن فمورال همچنین می‌تواند به عنوان یک بیماری همراه در بزرگسالان با تشخیص موارد زیر ایجاد شود:

 

تشخیص چرخش ران به سمت داخل

به‌طور کلی، پزشک شرح حال بیمار را بررسی می‌کند، معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و نحوه راه رفتن بیمار را مشاهده می‌کند تا علائم انگشتان پا را بررسی کند. همچنین ممکن است پزشک برای بررسی هرگونه تغییر شکل، عکس‌برداری با اشعه ایکس یا سی‌تی اسکن را تجویز کند. بااین‌حال، در موارد خاص، تشخیص آنته ورژن فمورال دشوار است. این امر به ویژه در مواردی که آنته ورژن لگن با یک تغییر شکل چرخشی جداگانه استخوان مانند پیچ‌​​خوردگی تیبیا خارجی (چرخش به سمت بیرون درشت‌نی (استخوان ساق پا)) همراه است، صادق است. این نوع از موارد پیچیده «سندرم بد راستایی» نامیده می‌شود. تشخیص آن می‌تواند سخت باشد زیرا:

  • دو چرخش متضاد استخوان ران و تیبیا باعث می‌شوند که پای بیمار در حین راه رفتن موازی بماند، این بدان معناست که ناهماهنگی لگن و زانو ممکن است مورد توجه قرار نگیرد (حتی اگر بیمار درد یا ناراحتی را تجربه کند).
  • اشعه ایکس که از جلو، پشت یا پهلو گرفته می‌شود، بدشکلی‌های چرخشی را که در سطح محوری هستند و از بالا به بهترین شکل مشاهده می‌شوند، به‌اندازه کافی نشان نمی‌دهند.

 

درمان آنته ورژن فمورال در کودکان

در حالی که بسیاری از کودکان از از شر آنته ورژن فمورال خلاص می‌شوند، آنته ورژن شدید ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته باشد. این عمل جراحی استئوتومی استخوان ران نامیده می‌شود که در آن برش و تنظیم مجدد استخوان ران اتفاق میفتد.

 

درمان آنته ورژن فمورال در بزرگسالان

روش‌های درمان اختلال چرخش ران به داخل در بزرگسالان شامل موارد زیر هستند:

 

استئوتومی فمورال

متخصصان ارتوپدی ممکن است استئوتومی دیستال فمور (DFO) را توصیه کنند. این یک عمل جراحی بزرگ است که آنته ورژن فمورال را در بزرگسالان اصلاح می‌کند. این عمل بزرگ اغلب به دوره نقاهت طولانی نیاز دارد. بنابراین در حالی که این جراحی برای درمان آنته ورژن فمورال ضروری است، بیماران باید از نظر جسمی، ذهنی و مالی برای آن آماده باشند.

جراحان ممکن است استئوتومی لگن  را در شرایط زیر توصیه کنند:

  • چرخش شدید یا بیش از 50 درجه آنته ورژن و 80 درجه پیچش
  • تغییر شکل ظاهری به خاطر بیماری
  • ناتوانی عملکردی بیمار
  • درد مداوم بیمار

در اینجا نحوه رفع آنته ورژن فمورال در بزرگسالان ازطریق استئوتومی فمورال آمده است:

  • جراح یک برش تمیز ازطریق استخوان ران ایجاد می‌کند.
  • جراح سر استخوان ران را در داخل حفره لگن می‌چرخاند تا جایی که در موقعیت صحیح قرار گیرد.
  • جراح فکر می‌کند لازم است که ازطریق حفره لگن برش ایجاد کند و آن را برای قرار دادن بهتر سر استخوان ران تغییر شکل دهد.
  • جراح دوباره استخوان ران را با استفاده از صفحات فلزی و پیچ به سر استخوان ران متصل می‌کند.

این عمل جراحی حدود یک تا دو ساعت طول می‌کشد و پس از آن بیماران باید برای دو تا سه روز آینده در بیمارستان بمانند. آن‌ها می توانند در چند روز اول نیمی از وزن بدن خود را روی پای عمل‌شده قرار دهند، اما باید از اعمال فشار بیش‌از‌حد خودداری کنند تا استخوان به سرعت بهبود یابد.

دوره نقاهت پس از جراحی بسته به سرعت بهبودی بیمار (مخصوصاً اینکه استخوان چقدر سریع ترمیم می‌شود) می‌تواند شش تا 12 هفته طول بکشد.

 استئوتومی فمورال

آرتروسکوپی لگن

اگر نگران انجام عمل جراحی بزرگ هستید، از متخصص خود در مورد آرتروسکوپی مفصل ران بپرسید. اگرچه این روش درمانی معمولاً برای تشخیص آسیب‌ها یا بیماری‌های مفصلی استفاده می‌شود، اما آرتروسکوپی مفصل ران یک روش ابتکاری است که در آن جراحان می‌توانند آسیب‌های مفصلی را به طور همزمان بررسی و ترمیم کنند.

آرتروسکوپی یک روش کم تهاجمی است که در آن جراح دو یا سه برش کوچک به طول یک‌چهارم اینچ روی مفصل ران ایجاد می‌کند. یک آرتروسکوپ یا یک دوربین فیبر نوری کوچک ازطریق یکی از برش‌ها وارد می‌شود و به جراح این امکان را می‌دهد تا دید مناسبی از استخوان و غضروف داشته باشد. سپس جراح سایر ابزارهای جراحی را ازطریق برش‌های دیگر وارد می‌کند تا مفصل آسیب‌دیده را ترمیم کند.

چرا آرتروسکوپی لگن را برای درمان آنته ورژن فمورال در نظر بگیرید؟

  • روشی کم تهاجمی است.
  • باعث آسیب جزئی به مفصل می‌شود.
  • منجر به کمترین جای زخم می‌شود (تورم در یک هفته کم می‌شود و بخیه‌ها ممکن است در عرض 7 تا 10 روز برداشته شوند).
  • ممکن است این عمل به‌صورت سرپایی انجام شود.
  • نیاز به دوره نقاهت کوتاهی دارد (بیماران یک تا دو هفته از عصا استفاده می‌کنند و ممکن است به شش ماه فیزیوتراپی نیاز داشته باشند).

 

جمع‌بندی

چرخش ران به داخل یا آنته ورژن فمورال، پیچ‌خوردگی استخوان ران به سمت داخل است. در این شرایط فرم پاهای بیمار در حین راه رفتن مشابه راه رفتن کبوتر است و عدم خم کردن پاها منجر به بی‌ثباتی و عدم تعادل می‌شود. چرخش ران به داخل در موارد خفیف تأثیر قابل توجهی بر زندگی بیمار نمی‌گذارد اما در موارد شدید موجب ناتوانی بیمار در انجام فعالیت‌های روزمره به‌صورت مستقل می‌شود. بیمارانی که از آنته ورژن فمورال شدید رنج می‌برند بهتر است از جراحی برای درمان این مشکل بهره‌مند شوند. دکتر علیرضا جواهری یکی از متخصصان ارتوپد حاذق در زمینه انجام عمل جراحی زانو و لگن است. بنابراین اگر قصد انجام عمل جراحی برای درمان چرخش ران به داخل دارید با شماره 02129123462  تماس بگیرید و از خدمات این پزشک باتجربه و دلسوز بهره‌مند شوید.

  

 منابع

chop.edu

hss.edu

benjamindombmd.com


مطالب مشابه

درمان خانگی پارگی مینیسک زانو
درمان خانگی پارگی مینیسک زانو

درمانی خانگی مینیسک زانو به کاهش درد ناشی از پارگی مینیسک زانو کمک می‌کنند. اما برای درمان قطعی به مراجعه به پزشک و استفاده از روش‌های درمانی اصولی‌تر ازجمله دارودرمانی و گاهاً عمل جراحی نیاز است.

کندروپلاستی یا دبريدمان توسط آرتروسکوپی
کندروپلاستی یا دبريدمان توسط آرتروسکوپی

کندروپلاستی یا دبریدمان توسط آرتروسکوپی عمل جراحی‌ای است که برای صاف کردن غضروف آسیب‌دیده در زانو استفاده می‌شود. این روش کم تهاجمی از دوربین کوچکی به نام آرتروسکوپ برای بررسی داخل و از ابزارهای کوچک برای ترمیم زانو استفاده می‌کند.

سندرم باند ایلیوتیبیال چیست؟ علت، علائم و روش های درمان
سندرم باند ایلیوتیبیال چیست؟ علت، علائم و روش های درمان

سندرم باند ایلیوتیبیال (ITBS) یک آسیب شایع جانبی زانو است. استفاده بیش‌ازحد و خمیدگی و کشیدگی مکرر زانو معمولاً باعث این نوع آسیب می‌شود. زمانی این آسیب رخ می‌دهد که باند IT سفت، تحریک یا ملتهب شود.

پارگی رباط صلیبی قدامی ACL
پارگی رباط صلیبی قدامی ACL

آسیب‌های ورزشی معمولاً باعث پارگی رباط صلیبی قدامی می‌شوند و احتمالاً برای ترمیم آن به جراحی نیاز خواهید داشت. اکثر افراد بهبودی کامل پیدا می‌کنند و ورزش را بدون عواقب طولانی‌مدت از سر می‌گیرند.

کیست منیسک چیست؟ علت، علائم و نحوه تشخیص و درمان
کیست منیسک چیست؟ علت، علائم و نحوه تشخیص و درمان

کیست منیسک مجموعه‌ای از مایع مفصلی (مایع سینوویال) است که هنگام پارگی غضروف مینیسک، معمولاً به‌دلیل آسیب زانو تشکیل می‌شود.

منیسک داخلی - آناتومی کامل
منیسک داخلی - آناتومی کامل

منیسک داخلی تقریباً شکلی نیم‌دایره‌ای را تشکیل می‌دهد و مانند یک فنجان مکنده عمل می‌کند و استخوان درشت‌نی و ران را در کنار هم در مفصل نگه می دارد.

کلاب فوت یا پاچنبری | علت، علائم، پیشگیری و درمان
کلاب فوت یا پاچنبری | علت، علائم، پیشگیری و درمان

کلاب فوت (پاچنبری) اختلالی مادرزادی است که در آن پای کودک پیچ خورده است و با خم شدن انگشتان پا در زاویه‌ای خاص به طرفین خم می‌شود.

چرخش ران به سمت داخل یا آنته ورژن هیپ، علائم و درمان
چرخش ران به سمت داخل یا آنته ورژن هیپ، علائم و درمان

آنته ورژن فمورال پیچ‌خوردگی استخوان ران به سمت داخل است که به نام چرخش ران به داخل نیز شناخته می‌شود. آنته ورژن فمورال باعث می‌شود که زانوها و پاهای کودک به سمت داخل بچرخند یا ظاهری به نام «پنجه کبوتری» ایجاد شود.

چرخش ران به خارج یا رترو ورژن فمورال - علائم و درمان
چرخش ران به خارج یا رترو ورژن فمورال - علائم و درمان

چرخش ران به خارج (فمورال رترو ورژن) یک تغییر شکل چرخشی یا پیچشی است که در آن استخوان ران نسبت به زانو به سمت خارج می‌پیچد. معمولاً خودبخود خوب می شود. در موارد شدید، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

علت درد لگن بعد از عمل دیسک کمر و راه های درمان آن
علت درد لگن بعد از عمل دیسک کمر و راه های درمان آن

درد لگن بعد از عمل دیسک کمر عارضه‌ای رایج است که برخی از بیماران تجربه می‌کنند. در طول عمل دیسک (دیسککتومی) کمر، جراح قسمت فتق دیسک را برمی‌دارد و فشار روی اعصاب مجاور را کاهش می‌دهد.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×