• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
سریعترین راه های تشخیص زانو درد

سریعترین راه های تشخیص زانو درد

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
بروز رسانی : ۲۳ دی ۱۴۰۲

روش های تشخیص زانو درد شامل بررسی سابقه پزشکی، معاینه بالینی بیمار و بررسی تصویر رادیوگرافی است که توسط فوق تخصص زانو انجام می شود. متخصص و جراح ارتوپد، روماتولوژیست، متخصص طب فیزیکی و متخصص درد از جمله پزشکانی هستند که می توانند به شما در تشخیص دردهای زانو کمک کنند.

برای تشخیص زانو درد باید به چه دکتری مراجعه کنیم؟

پزشکان بسیاری در زمینه تشخیص و درمان درد زانو تخصص دارد و همین عامل موجب سردردگمی بسیاری از افراد شده است. به همین جهت در این بخش سعی داریم قبل از هر چیزی ابتلا شما را با انواع پزشکانی که می توانند در تشخیص و درمان مشکلات مربوط به زانو کمک کند توضیح دهیم.

متخصص و جراح ارتوپد، روماتولوژیست، متخصص طب فیزیکی و متخصص درد از جمله پزشکانی هستند که می توانند به شما در تشخیص دردهای زانو کمک کنند اما وظیفه و کار هر یک از این پزشکان با یکدیگر متفاوت است و برای درمان هر بیماری باید به یکی از آنها مراجعه کنید.

برای مثال در صورتی که علت درد زانوی شما بیماری روماتیسم باشد در این صورت باید به یک پزشک روماتولوژیست مراجعه کنید و برای تقویت عضلات و بازگردان قدرت عضلانی نیز به متخصص طب فیزیک و فیزیوتراپ مراجعه نماید.

 

برای تشخیص زانو درد باید به چه دکتری مراجعه کنیم؟

 

اما در میان انواع پزشکانی که می توانند به شما در تشخیص و درمان زانو درد کمک کنند؛ شما می توانید برای تشخیص و در نهایت از بین بردن درد و مشکلات مربوط به زانو از پزشکان ارتوپد کمک بگیرید. یک متخصص ارتوپد خصوصا متخصصی که در زمینه مفصل زانو تخصص جداگانه کسب کرده است بهترین انتخابی است که می تواند برای تشخیص و  درمان درد زانو به او مراجعه کنید.

پزشک و متخصص ارتوپد با بررسی های خود تشخیص می دهد که علت درد زانوی شما چیست؟ و با تشخیص درست می تواند درست ترین روش درمانی را برای بیمار انتخاب کند.

 

 

برای تشخیص زانودرد چه سوالاتی از بیمار پرسیده می شود ؟

زمانی که برای تشخیص علت درد زانو خود به پزشک ارتوپد مراجعه کنید؛ اولین کاری که یک پزشک برای تشخیص علت درد شما انجام می دهد؛ بررسی علائم و بررسی سابقه پزشکی بیمار است

متخصص مورد نظر برای بررسی سابقه پزشکی بیمار ممکن است چنین سوالاتی را از شما بپرسد:

  1.  چه مدت درد زانوی شما شروع شده است؟
  2.  آیا درد زانوی شما بعد از یک آسیب دیدگی آغاز شد؟ و یا به صورت ناگهانی ایجاد شد؟
  3. کدام قسمت زانوی شما بیشتر درد می کند؟ ( بسته به محل درد علت درد زانو نیز متفاوت است)
  4.  آیا همراه با درد به تورم و قرمزی در زانو نیز دچار هستید؟
  5.  آیا در هنگام لمس زانو داغی در آن احساس می کنید؟
  6.  آیا صداهای غیرطبیعی از زانوهای خود نمی شوید؟
  7.  آیا احساس ناپایداری در زانوی خود احساس نمی کنید؟

 

شما باید به تمام این سوالات به دقت جواب دهید؛ زیرا پاسخی که شما به این سوالات می دهید می تواند در تشخیص علت درد زانو شما بسیار موثر باشد. همچنین شما باید تمام فعالیت هایی و کارهایی که احساس می کنید به زانوی شما ضربه زده است را با پزشک خود در میان بگذارید.

پزشک همچنین در جلسه ویزیت از سابقه خانوادگی ابتلا به زانو درد و مشکلات رایج زانو از جمله آرتروز سوالاتی می کند که این موضوع نیز در تشخیص زانو درد بسیار مهم است.

تشخیص زانو درد

راه های تشخیص زانو درد

تشخیص زانو درد با انجام معاینه بالینی چگونه انجام می شود؟

پزشک پس از بررسی علائم و پرسیدن سوالاتی در مورد سایقه پزشکی و نوع علائم حالا به انجام معاینه بالینی بیمار می پردازد تا رفتار و حالت زانو را بهتر بررسی کند. از جمله اقداماتی که در هنگام معاینه بالینی انجام می شود شامل:

  • مقایسه زانو سالم با زانو دردناک و بررسی هر گونه تفاوت ظاهری در آن
  • بررسی هر گونه قرمزی، تورم، کبودی و تغییر رنگ بوجود آمده در مفصل و عضلات پا
  • بررسی ماهیچه ها و عضلات خارجی ران ( زیرا معمولا زانو درد زمانی آغاز می شود که عضلات بخش میانی ضعیف شوند)
  • قرار دادن دست بر روی زانوی دردناک به منظور تشخیص هر نوع درد، گرما و تورم
  • خم و راست کردن زانو به منظور دستیابی به صداها و عملکرد زانو ها
  • در نهایت پزشک از بیمار می خواهد که راه برود برخی حرکات از جمله اسکات را انجام دهد تا دقیق تر بتواند وضعیت زانوی شما را بررسی کند.

 

تشخیص زانو درد با بررسی تصویربرداری از مفصل چگونه انجام می شود؟

تصویربرداری به کمک اشعه ایکس، اسکن ام آر آی از جمله رایج ترین روش هایی جراحی هستند که در تشخیص زانو درد استفاده می شوند.

تصویربرداری اشعه ایکس یا رادیوگرافی

رادیوگرافی ساده از مهمترین وسایل تشخیصی در بیماری های زانو است. به کمک تصاویر رادیوگرافی شدت آسیب دیدگی و حتی نوع بیماری تشخیص داده می شود.

راديوگرافي ساده در واقع اطلاعات كلي و بسيار ارزشمندي در اختيار پزشك قرار مي دهد كه نياز پزشك را براي تصميم گيري نوع درمان مرتفع مي كند و نياز به استفاده از روشهاي پر هزينه مانند ام ـآر آي و سي تي اسكن را به حداقل مي رساند.

برای انجام عکس برداری از زانو توسط اشعه ایکس شما در اتاق مخصوص قرار می‌‌گیرید و پزشک همراهان شمار از اتاق بیرون می‌فرستد تا در هنگام عکس برداری در معرض تشعشعات اشعه ایکس قرار نگیرند.

سپس متخصص رادیولوژی از شما می‌‌خواهد که بایستید، بنشینید یا دراز بکشید تا دستگاه اشعه ایکس بتواند به خوبی تصاویر مورد نظر از زانوی شما را تهیه کند.

قبل از انجام عکس برداری باید لباس مخصوص بپوشید تا سایر نقاط بدن شما در معرض پرتوهای اشعه ایکس قرار نگیرد. پس از انجام همه این موارد و قرار گرفتن در حالت مورد نظر پزشک از شما می‌خواهد که تا اتمام عکس برداری از زانو حرکت نکنید.

تصویر رادیوگرافی از زانو

تصاویر رادیوگرافی از زانو

اسکن ام آر آی

تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی یا MRI نوعی تصویربرداری است که به یک کامپیوتر اجازه می‌دهد تا از قسمت داخلی مفصل زانوی شما عکس دقیقی بگیرد.

 MRI با رادیولوژی بسیار متفاوت است که در آن از اشعه (ایکس) برای گرفتن عکس از استخوان‌ها استفاده می‌شود. درحالی‌که ممکن است عکس‌برداری رادیولوژی برای تشخیص شکستگی استخوان مفید باشد، اما تصاویر رادیوگرافی نمی‌توانند هیچ اطلاعاتی در مورد بافت‌های نرم در زانوی شما ارائه دهند.

در مقابل، یک دستگاه MRI از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای گرفتن تصاویر دقیقی از زانو استفاده می‌کند.

 MRI روشی غیر تهاجمی است، برای اکثر افراد بی خطر بوده و کاملاً بدون درد است. در طول آزمایش، شما روی یک میز دراز خواهید کشید و در این حین بدن شما تا قسمتی درون یک لوله بزرگ هدایت می‌شود. دستگاه MRI در حین اسکن صداهای بلند ایجاد می‌کند، البته گذاشتن هدفون و موسیقی در حین اسکن به شما پیشنهاد می‌شوند تا شما احساس راحت‌تری داشته باشید.

اکثر اسکن‌های MRI زانو حدود 30 دقیقه طول می‌کشد، در پایان جلسه‌ی ام آر آی، یک سی دی از تصاویر MRI زانویتان دریافت خواهید کرد و گزارش کتبی که توسط رادیولوژیست نوشته شده است، در روز بعد از MRI به شما یا پزشک شما تحویل داده می‌شود. این آزمایش به پزشک شما این امکان را می‌دهد طیف وسیعی از ساختارهای داخل زانو را مشاهده کند، ازجمله:

  • شکستگی استخوان‌ها
  • غضروف، مانند پدی است که یک بالشتک بین استخوان زانو ایجاد می‌کند ( از این روش برای تشخیص آرتروز استفاده می شود)
  • تاندون‌ها و رباط‌هایی که استخوان‌ها و ماهیچه‌های شما را به هم وصل می‌کنند ( تشخیص پارگی رباط های زانو)
  • عضلات ( تشخیص علت درد عضلات )
  • رگ‌های خونی مهم ( خونریزی در مفصل

 

برای تشخیص بهتر علت زانو درد در زمان مراجعه به پزشک چنین مورادی را به یاد داشته باشید!

زمانیکه به پزشک مراجعه می کنید شما می بایست بطور مشخص و واضح علائم خود را بازگو کنید. بطور مثال اگر تورم و یا درد در نقطه ای خاص باشد را شرح دهید.

تمام فعالیت هایی که قبل از ایجاد درد و مشکل در زانویتان انجام داده اید با علایم آن برای دکتر خود شرح دهید.

این علائم را حتما به دکتر خود اطلاع دهید:

  • اگر زانوی شما قفل می کند
  • صداهای غیر طبیعی از زانوی خود می شنوید صدای تقه مانند می دهد
  • اگرزانوی شما در می رود و حالت جا به جایی دارد و دوباره به حالت اول برمی گردد، هرگونه تغییر رنگ و تغییر سایز
  • محل دقیق درد زانوی خود را بگویید. مکان درد به تشخیص پزشکان کمک می کند . درد داخل یا خارج زانوی شما است ؟دروسط ،جلو یاپشت زانو است؟ کدام قسمت آسیب دیده ،بالا یا پایین؟
  • اگر حرکات فیزیکی انجام داده اید یا افتاده اید، در کل تمام حرکات ناگهانی که منجر به آسیب زانوی شما شده است را به دکتر خود شرح دهید.

مطالب مشابه

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟
آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟

سن ابتلا به آرتروز زانو به روش زندگی و ژنتیک بستگی دارد. افراد مسن‌تر، چاق یا افرادی که دچار آسیب‌دیدگی مفصل هستند بیشتر درمعرض خطر آرتروز قرار دارند اما این بیماری بر جوانان نیز تأثیر می‌گذارد.

مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو
مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو

یکی از نکات مهم بعد از عمل جراحی مینیسک، مراقبت از زانو برای تسریع روند بهبودی و موفقیت کامل در عمل جراحی است. درواقع استراحت و رعایت نکات بهداشتی در طول دوره نقاهت تأثیر قابل توجهی بر پیشرفت بیمار می‌گذارند.

صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل
صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل

صدا دادن زانو یکی از عوارض جانبی بسیار طبیعی عمل تعویض مفصل زانو است. صدایی که می‌شنوید به احتمال زیاد ناشی از قسمت‌های فلزی یا پلاستیکی مفصل تعویض‌شده زانو است.

استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو
استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو

استفاده از زانوبند بعد از عمل تعویض مفصل زانو به موارد فردی و توصیه‌های پزشک بستگی دارد. انواع مختلف زانوبند با جنس‌های مختلف و عملکردهای منحصربه‌فرد طراحی شده‌اند که پزشک با توجه به شرایط بیمار یکی از آن‌ها را پیشنهاد می‌دهد

دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن
دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن

دامنه حرکتی لگن توسط مفصل گوی و کاسه‌ای (مفصل توپی) که از استخوان ران (فمور) و لگن تشکیل شده است، تعیین می‌شود. عمل جراحی تعویض مفصل لگن به بهبود دامنه حرکتی کمک می‌کند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×