• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
آریتریت انگشتان دست چیست؟

آریتریت انگشتان دست چیست؟

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۰۸ تیر ۱۳۹۹

درمان آرتریت انگشتان دست بستگی به شدت علائم، چگونگی تاثیر آن در زندگی روزمره و اینکه آیا باعث آسیب و تخریب مفصلی شده است یا خیر بستگی دارد که در این مقاله قصد داریم؛ پس از معرفی این بیماری به بررسی بهترین روش های درمان آن بپردازیم.

آرتریت انگشتان دست چیست؟

به تورم و التهاب مفصل انگشتان دست به دنبال تحلیل و فرسایش غضروف های بین استخوانی آرتریت انگشتان دست می گویند.

مچ دست و انگشتان مهم ترین راه برقراری ارتباط با محیط می باشند از این رو بروز احساس درد در مفاصل انگشتان دست، کارهای روزمره را سختر می کند و بر کیفیت زندگی شما تاثیر می گذارد.

استخوان های دست شامل سه بخش کلی به نام مچ دست یا کارپال، متاکارپال یا کف دست و استخوان های بند انگشتان است که انگشتان را تشکیل می دهد. انگشتان دست به جز انگشت شست که فقط دو بند دارد؛ دارای سه بند یا سه استخوان مجزا هستند که بین آنها مفصل قرار دارد.

در میان تمام مفصل ها، غضروف هایی قرار گرفته است که حرکت انگشتان را تسهیل می بخشد. زمانی که غضروف مفصلی آسیب ببیند در این صورت  بیماری آرتریت انگشتان دست ایجاد می شود. درمان آرتریت انگشتان دست بستگی به نوع و علت آرتریت دارد که در ادامه به طور مفصل به بررسی آن می پردازیم.

انواع آتریت انگشتان دست در سالمندان

انواع آرتریت انگشتان دست در سالمندان

انواع بیماری آرتریت انگشتان دست

به طور کلی سه نوع بیماری آرتریت انگشتان دست شناخته می شود که شامل:

آرتروز یا استئوآرتریت

آرتروز دست یا استئوآرتریت یکی از شایع ترین انواع بیماری آرتریت است که این بیماری بیشتر در میان خانم ها شایع است و بالا رفتن سر احتمال وقوعش نیز افزایش پیدا می کند. آرتروز انگشتان دست باعث از بین رفتن غضروف مفصلی و بروز التهاب و ناتوانی ها در به حرکت در آوردن دست ها می شود.

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید یک بیماری سیستماتیک است که موجب التهاب بافت های نرم اطراف مفصل می شود. درد و خشکی صبحگاهی انگشتان دست از مهم ترین علائم بیماری روماتیسم مفصلی است که با احساس ضعف و خشکی همراه است.

با اینکه هر مفصلی در معرض ابتلا به روماتیسم مفصلی قرار دارد. اما مفصل کوچک بدن از جمله انگشتان  دست بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارد.

نقرس

بیماری نقرس زمانی ایجاد می شود که بلورهای در مفصل انگشتان دست ایجاد شود. این بلور ها به دنبال تجمع بیش از حد اسید اوریک در مفصل شکل می گیرد. مفصل انگشتان دست از شایع ترین مفصل های هستند که تحت تاثیر این بیماری التهابی قرار می گیرند.

آرتریت انگشتان در سالمندان

علت آرتریت انگشتان در سالمندان

حتما مطالعه کنید : آشنایی کامل با بیماری آرتریت پسوریاتیک

علت و علائم آرتریت انگشتان دست

علائم و نشانه های بیماری آرتریت انگشتان به خوبی قابل ملاحظه است و با چنین علامت هایی معمولا آغاز می شود:

  • احساس درد در انگشتان دست
  • شدید شدن درد زمانی که بیمار انگشتان دست را حرکت می دهد
  • متورم و بزرگ شدن انگشتان دست که با رشد توده ها و گره هایی در بندهای انگشتان قابل مشاهده است.
  • محدود شدن حرکت انگشتان دست
  • شنیده شدن صداهای غیر طبیعی از مفصل انگشتان

البته علائم آرتریت بسته به نوع آن متغییر است؛ برای مثال در بیماری روماتیسم مفصلی عموما تغییر شکل در مفصل مشاهده می شود که این تغییر شکل با درد ها و محدودیت هایی در مفصل همراه است.

برجسته شدن مفصل های ابتدایی انگشتان از دیگر علائم بیماری استئوآرتریت یا روماتیسم مفصلی است که به ندول هبردن نیز معروف است.

ماساژ و توانبخشی آرتریت انگشتان دست

ماساژ درمانی و توانخبشی آرتریت انگشتان دست

راهکارهای درمان آرتریت انگشتان دست

دست ها یکی از مهم ترین ارکان های بدن هستند که نقش مهمی در انجام کارهای روزمره ایفا می کنند از این رو در صورتی که تحت آسیب دیدگی قرار بگیرد می تواند مشکلات متعددی را به همراه بیاورد.

با اینکه درمان قطعی برای خلاصی از این بیماری وجود ندارد اما به کمک برخی روش های درمانی می توان از درد ها و مشکلات این بیماری خلاص شد. از جمله مهم ترین اقدامات درمانی برای درمان آرتریت انگشتان دست شامل:

استراحت دادن به دست ها

برای کم کردن فشار وارده به انگشتان، کافی است چندین روز به دست های خود استراحت کنید و از انجام فعالیت هایی که فشار زیادی را به انگشتان وارد می کند خودداری کنید.

بیماران مبتلا به آرتریت انگشتان دست باید در هنگام انجام فعالیت های خود نهایت دقت و توجه را داشته باشند.

برای مثال برای گرفتن یک جسم بهتر است از هر دو دست خود کمک بگیرند و به هیچ عنوان یک جسم را در طولانی مدت در دستان خود نگه ندارند و یا برای بلند شدن از روی صندلی به هیچ عنوان از دست ها برای بلند شدن استفاده نکنند و از قدرت پای خود برای بلند شدن استفاده نمایند.

تجویز بریس های مخصوص انگشتان دست

ارتز یا بریس انگشت یک ابزار پزشکی است که با محدود کردن حرکت انگشتان دست باعث بهبودی و کاهش درد های انگشتان دست می شود. ارتز انگشتان دست در اندازه ها سایز ها و درجات مختلفی وجود دارند که بسته به نوع و شدت آسیب دیدگی آرتریت تجویز می شوند.

جراحی خشک کردن مفصل

جراحی خشک کردن مفصل یا فیوژن نوعی جراحی است که در آن جراح ارتوپد دو استخوان تشکیل دهنده مفصل را به یکدیگر وصل می کند. با این روش جراحی حرکت مفصل انگشتان به طور کامل از بین می رود ولی درد بیمار نیز به طول کامل از بین می رود.

جراحی تعویض مفصل انگشتان دست

در مورادی که بیماری آرتریت باعث تخریب جدی مفصل انگشتان دست شود در این صورت پزشک از روش جراحی تعویض مفصل یا آرتروپلاستی برای تعویض مفصل تخریب شده استفاده می کند.

ورزش مخصوص آرتریت انگشتان دست

ورزش مخصوص برای کاهش درد آرتریت انگشتان دست

حتما مطالعه کنید: آشنایی کامل با 4 مرحله پیشرفت روماتیسم مفصلی

درمان آرتریت انگشتان دست با ورزش

ورزش یکی از موثرترین روش ها در کاهش درد و جلوگیری از پیشرفت بیماری آرتریت است که این حرکات با تاثیری که در افزایش انعطاف پذیری و تقویت عضلات عضلات اطراف انگشتان دارند باعث کاهش درد بیمار می شوند. از جمله تمرینات و حرکات کششی برای بهبودی دردهای ناشی از آرتریت انگشتان دست شامل:

حرکت اول

برای انجام این تمرین ابتدا دست خود را مشت کنید؛ سپس انگشتان خود را در داخل نگه دارید و تا 30 ثانیه در همین حالت باقی بمانید. برای انجام این تمرین نیازی به فشردن انگشتان ندارید و پس از 30ثانیه می توانید به آرامی دست خود را باز کنید تا انگشتان به حالت اولیه خود بازگردد. این تمرین را 10بار با هر دو دست خود امتحان کنید.

حرکت دوم

ابتدا دست خود را به حالت صاف نگه دارید به گونه ای که انگتشان شست شما رو به بالا قرار گرفته باشد حالا انگشتان خود را تک به تک به سمت کف دست جمع کنید و هر انگشت را چندین ثانیه در همین حالت نگه دارید.

حرکت سوم

برای انجام این حرکت دست را بر روی میز قرار دهید؛ سپس چهار انگشت دست را به صورت همزمان به سمت کف دست خم کنید و انگشت شست خود را رو به بالا  نگه دارید. این وضعیت را 30 ثانیه نگه دارید و با هر دو دست خود تکرار کنید.

این تمرین همچنین باعث تقویت عضلات مچ دست و انگشتان نیز می شود برای انجام آن کافی است یکی از دست ها را از ناحیه مچ دست راست نگه دارید و به کمک دست دیگر به آرامی به آن فشار دهید تا زمانی که در ناحیهمچ دست و ساق کششی را احساس کنید. این تمرین را با هر دو دست خود امتحان کنید.

 

کدام قسمت‌های دست دچار آرتریت انگشتان می‌شوند؟

آرتریت انگشتان دست

چهار ناحیه در دست انسان، بیشتر از سایر نواحی در معرض آرتریت انگشتان هستند. این چهار ناحیه دست عبارت‌اند از:

  • بند انگشتان،
  • مفاصل میانی انگشتان،
  • مفصل بالای انگشتان، نزدیک به ناخن.
  • پایه شست، یعنی جایی که انگشت شست به مچ می‌رسد.

 

چه کسانی بیشتر در معرض آرتریت انگشتان هستند؟

همه انسان‌ها در معرض آرتریت انگشتان هستند، اما این وضعیت در چند گروه بیشتر دیده می‌شود. اگر جزو این گروه‌ها هستید، باید مراقبت بیشتری داشته باشید:

  • کسانی که در سنین میان‌سالی و کهن‌سالی هستند. بعضی انواع آرتریت، بین سنین 35 تا 50سالگی برای اولین بار خود را نشان می‌دهند و بعضی هم بعد از 50سالگی ظاهر می‌شوند.
  • زنان بیشتر از مردان دچار آرتریت انگشتان دست می‌شوند.
  • سفیدپوست‌ها بیشتر از رنگین‌پوست‌ها دچار این وضعیت می‌شوند.
  • آن‌هایی که اضافه وزن دارند هم در معرض آرتریت انگشتان هستند و باید مراقب باشند.
  • آن‌هایی که قبلا مفصل انگشت یا دستشان دررفته یا شکسته، بیشتر از سایرین دچار این بیماری می‌شوند.
  • بعضی هم به‌طور ژنتیکی مستعد ابتلا به آرتریت هستند.

برای تشخیص درست این بیماری باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با معاینه دست و استفاده از اشعه ایکس، آرتریت انگشتان را تشخیص می‌دهد.

اشعه ایکس از بین رفتن غضروف استخوان و تشکیل خارهای استخوانی را نشان می‌دهد. گاهی اوقات آزمایش خون هم به تشخیص آرتریت انگشتان کمک می‌کند.

 

منبع :

my.clevelandclinic.org


مطالب مشابه

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟
آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟

سن ابتلا به آرتروز زانو به روش زندگی و ژنتیک بستگی دارد. افراد مسن‌تر، چاق یا افرادی که دچار آسیب‌دیدگی مفصل هستند بیشتر درمعرض خطر آرتروز قرار دارند اما این بیماری بر جوانان نیز تأثیر می‌گذارد.

مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو
مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو

یکی از نکات مهم بعد از عمل جراحی مینیسک، مراقبت از زانو برای تسریع روند بهبودی و موفقیت کامل در عمل جراحی است. درواقع استراحت و رعایت نکات بهداشتی در طول دوره نقاهت تأثیر قابل توجهی بر پیشرفت بیمار می‌گذارند.

صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل
صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل

صدا دادن زانو یکی از عوارض جانبی بسیار طبیعی عمل تعویض مفصل زانو است. صدایی که می‌شنوید به احتمال زیاد ناشی از قسمت‌های فلزی یا پلاستیکی مفصل تعویض‌شده زانو است.

استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو
استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو

استفاده از زانوبند بعد از عمل تعویض مفصل زانو به موارد فردی و توصیه‌های پزشک بستگی دارد. انواع مختلف زانوبند با جنس‌های مختلف و عملکردهای منحصربه‌فرد طراحی شده‌اند که پزشک با توجه به شرایط بیمار یکی از آن‌ها را پیشنهاد می‌دهد

دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن
دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن

دامنه حرکتی لگن توسط مفصل گوی و کاسه‌ای (مفصل توپی) که از استخوان ران (فمور) و لگن تشکیل شده است، تعیین می‌شود. عمل جراحی تعویض مفصل لگن به بهبود دامنه حرکتی کمک می‌کند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

  • پری کریمی

    جناب دکتر وقتتون بخیر من دیسک کمر وگردن دارم به چندین متخصص مراجعه کردم درد پالس داری روی انگشت دوم و چهارم پا دارم هر چند روز یکبار که گفتن بخاطر کمرت هست دستهام هم تایپ زیاد انجام میدم و بچه کوچیک دارم بعضی وقتها این درد خفیف وکوتاه هر چند روز یکبار با کار زیاد رو دارم بدون خشکی وتورم علت رو گفتن نرمی مفاصل هست چه راهکاری پیشنهاد میدید بزرگوار

    مدیر سایت

    خدا قوت شما باید یک دوره فیزیوتراپی حتما انجام بدید.

  • فهیمه محمودی

    سلام روزتان بخیر آقای دکتر صبحها که بیدار می شوم دست راست من خیلی گزگز می کند حتی از یک دفعه از نصف شب شروع میشه و بیدار شوم حدودا نیم ساعته طول می کشه تا این حالت از بین برود و گهگداری دردش تا مچ دست و آرنج هم می رسد ومشکل دوم اینکه دست راست انگشت وسطی بزرگه خیلی درد داره مخصوصا هنگام خواب تا صبح بیدار شوم انگشتم خم نمیشه درد میکنه و طی روز دیگه دردش نسبتا کمتر میشه ولی اینم تا کف دستم دردش همچنان ادامه داره / به نظر جنابعالی مشکل کجاست حضورا باید بیاییم

    مدیر سایت

    خدا قوت شما باید حتما MRI گردن بگیرید و نوار عصب و عضله هم انجام بدید و به دکتر جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید.

  • مینا مونسیان

    سلام و وقت بخیر...انگشتای دو دست مادرم استخوان هاش تغییر شکل دادن و بسیار درد دارن و حتی نمیتونن دستشون را مشت بکنند و بخاطر آرتروز هست...برای کاهش درد و کاهش تورم انگشتان چکار میتونیم بکنیم؟قرصی یا خوراکی یا ورشی خاصی باید بکنند که بهتر بشند؟ ممنون

    مدیر سایت

    خدا قوت این انحراف و تغییر شکل با قرص بهبود پیدا نمی کنه و حتما باید بیماری های روماتولوژیک رو بررسی و مد نظر داشت.

  • سیما

    سلام ببخشید برای آرتروز انگشت شست دست درمانی هست ؟ کمی برجسته شده استخوان مفصل اول

    مدیر سایت

    خدا قوت فیوژن مفصل کف پا در واقع کمک کننده می باشد.

  • رحمت غلامی -rahmat gholmi

    من 15 سالمه و عسب های ناخن های جلو کج شدن و نمیدانم باید چه کار کنم

    مدیر سایت

    خدا قوت نوار عصب و عضله باید گرفته بشه

  • عشرت فامیل صیف

    سلام زنی ۵۸ ساله هستم چندروزاست انگشت کوچک دست راستم دورمفصل دوم ورم کرده پزشکان درهمدان نوبت برای چندین ماه دیگرمیدهند چکارکنم تا درمنزل درمانش کنم. تشکرمیکنم

    مدیر سایت

    خدا قوت بایستی ضد التهاب و مسکن مصرف کنید و آزمایش های روماتیسمی هم بدید.

  • محمد مهدی توکلی

    سلام.ایا مصرف داروهای ضد انعقاد می تواند باعث درد مفاصل انگشتان شود؟نوازندگی یا کار با انگشتان در ماشین نویسی تا چه حد دراین بیماری دخیل است؟

    مدیر سایت

    خدا قوت کار هایی که باعث Over Use ( مصرف بیش از حد ) انگشتان میشه مفاصل انگشتان رو آزرده می کنه بنده پیشنهاد می کنم که بیش از 45 دقیقه کار مداوم و فشار و لود روش نباشه

  • محمدامین افضل زاده

    ورم ودردمفاصل دست علتش چیست؟

    مدیر سایت

    سلام خدا فوت بایستی آزمایش های روماتولوژی به صورت کامل انجام بشه.

  • عباس توتونچی

    با سلام مدتی است شصت دست راست من درد میکند لطفا راهنمایی فرمایید در ضمن من 72 سال سن دارم

    مدیر سایت

    خدا قوت شما باید از مچ بند استفاده کنید یعنی انگشت شصت بند ببندید به مدت سه ماه.

  • احدی

    انگشتان دست من در طی چند روز دارند کج میشوند اما در استخوان‌ها اصلا احساس درد ندارم و متوجه التهاب مفصل هم نشده‌ام تا حالا و ندارم و در ده‍ه دوم زندگی‌ام هستم. دکتر رفتم گفت تا انگشتان دست روی هم قرار نگیرند نمیشود گفت کج است. اما در عکس رادیولوژی و حتی با چشم هم مشخص است و خیلی هم سریع این مشکل پیشرفت میکند. مشکل چیست؟

    مدیر سایت

    خدا قوت شما باید حتما آزمایش های روماتیسمی رو انجام بدید و با یک فوق تخصص روماتولوژی هم مشورت بکنید تا خیالتون راحت بشه.

×