• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
دلایل و علت زانو درد شدید

دلایل و علت زانو درد شدید

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸

علت زانو درد شدید بستگی به عوامل مختلفی دارد و پزشک با توجه به آن اقدام به درمان می کند. درد زانو ممکن است در داخل یا خارج زانو وجود داشته باشد. برای تشخیص علل آن باید معاینات لازم توسط پزشک انجام شده و سابقه پزشکی بیمار دقیقا بررسی شود.

درد زانو ممکن است در داخل یا خارج زانو وجود داشته باشد. برای تشخیص علل آن باید معاینات لازم توسط پزشک انجام شده و سابقه پزشکی بیمار دقیقا بررسی شود. پزشک ارتوپد سوال هایی از قبیل موارد زیر از بیمار خود می پرسد و طبق آنها و تجربه خود بیماری را تشخیص داده و راهکار درمانی مناسب را ارائه می کند :

  • اینکه بیمار درزانوی خود چه حسی را تجربه می کند. مانند درد، تیر کشیدن یا احساس سوزش در زانو
  • کدام قسمت از زانوی او درد می کند. پشت زانو یا جلوی زانو
  • چه زمان هایی درد او شروع می شود. به صورت تدریجی است یا به طور ناگهانی بروزمی کند.
  • آیا اخیرا بیمار دچار سانحه ای شده که باعث وارد آمدن ضربه به زانوی او شده است یا خیر.

پزشک پس از ارزیابی موارد بالا ممکن است دستور انجام عکس برداری یا ام آر آی بدهد تا بتواند مفاصل زانو را دقیق تر بررسی کرده و علت درد را تشخیص دهد و یا تاییدی بر صحت تشخیص او باشد. پس از آن پزشک یک روش درمانی موثر را برای بیمار تنظیم می کند.

 زانو درد شدید

 

انواع زانو درد

وجود برخی عوارض باعث اختلال در کارایی زانو شده و همچنین باعث درد زانوی فرد می شود. از شایع ترین دلایل زانو درد، صدمه یا ضربه خوردن به زانو است. همچنین درد زانو ممکن است به دلیل ساختار ضعیف استخوان یا ناشی از کهولت سن باشد. علاوه بر آن بیماری آتروز زانو نیز می تواند یکی از عوامل درد زانو باشد و آن را تشدید کند.

صدمات وارده به زانو ممکن است بر اثر ضربه یا کوفتگی زانو و یا هنگامی که زانو پیچ می خورد باشد که معمولا با انجام ورزش و فیزیوتراپی بهبود می یابد. اما احتمال دارد مجدد بر اثر حرکات ناگهانی زانو درد فرد بازگردد.

زانو درد ممکن است در هر موقعیتی به سراغ فرد بیاید اما برخی اوقات باید آن را جدی گرفت و جهت درمان حتما به پزشک مراجعه نمود. در مقابل بعضی دردها نیز سبک بوده و فقط با استراحت و چند حرکت ورزشی ساده و فیزیوتراپی برطرف می شود. در ادامه به علائمی می پردازیم که نشان می دهند زانوی شما بیماراست :

 در زانوی خود احساس درد می کنید.

 

دلایل و علت زانو درد

از مهم ترین آسیب های زانو که باعث درد شدید در زانو می شود. می توان به:

- آسیب مینیسک

مینیسک یک بافت غضروف مانند است که بین استخوان های تیبیا و فمور قرار گرفته و اکثر فشارهایی که به اندام های تحتانی وارد می شود را جذب می کند. اما زمانی که فشاری بیش از حد به زانوی فرد وارد شود باعث آسیب دیدگی یا پارگی مینیسک زانو می شود و این عارضه عملکرد طبیعی زانو را نیز مختل می کند.

حتما بخوانید: علائم آسیب دیدگی مینیسک زانو

- تاندونیت

تاندونیت نوعی التهاب است که باعث قرمز شدن ، حساسیت به لمس و احساس درد شدید درتاندون زانو از علائم آن می باشد.علاوه بر زانو قسمت های دیگر بدن که دارای تاندون است نیز ممکن است دچار این عارضه گردند. حین انجام فعالیت های تکراری، ریسک بروز این بیماری بیشترمی شود. گرم نکردن بدن قبل از انجام فعالیت های ورزشی نیز از دیگر دلایل بروز تاندونیت می باشد. بیماری آرتروز هم عامل دیگری در ابتلا به این بیماری به شمار می رود.

- آرتروز مفصل زانو

آرتروز زانو نوعی بیماری مفصلی می باشد که علاوه بر زانو ممکن است در یک یا چند مفصل دیگر بدن نیز بروز کند.همچنین این عارضه ممکن است در کودکان نیز اتفاق بیفتد. اما در افراد مسن شیوع بیشتری دارد. در این بیماری به دلیل از بین رفتن غضروف ها، استخوان ها با هم برخورد داشته و روی هم ساییده می شوند که همین باعث ناراحتی و احساس درد شدید در فرد می شود. عوامل ایجاد این بیماری ممکن است مادرزادی بوده و یا ناشی از آسیب در اثر حرکات ورزشی باشد.

حتما بخوانید: علائم آرتروز زانو

- بیماری شبه نقرس

این بیماری نوع خاصی از بیماری آرتروز است و زمانی که پری فسفات کلسیم ( نوعی نمک ) در مایعات داخل زانو تشکیل می شود عارضه ی شبه نقرس رخ می دهد. برخی افراد به اشتباه تصورمی کنند که شبه نقرس همان بیماری نقرس می باشد. در حالی که این گونه نیست و در بیماری نقرس اسید اوریک سلول های زانو افزایش می یابد و باعث درد و ورم و التهاب زانو و مفاصل دیگر بدن می شود. 

- بورسیت

بورس کیسه های کوچکی حاوی مایع هستند که موجب روان شدن تاندون های باسن ، شانه و زانو می شوند تا این اعضا حرکت آزادانه ای در امتداد مفاصل خود داشته باشند. التهاب بورس که تحت عنوان بورسیت شناخته می شود می تواند ناشی از عفونت یا در اثر ضربه ایجاد شود و  در بعضی از افراد باعث زانو درد می شود.

بوریست زانو

- کندرومالاسی کشکک یا نرمی کشکک زانو

جهت توصیف شکنندگی و از بین رفتن غضروف های بدن از اصطلاح کندرومالاسی یا نرمی کشکک زانو استفاده می شود. این عارضه تنها روی کشکک زانو تاثیر می گذارد و علت بروز آن سایش غیر طبیعی و حرکات غیرمعمول زانو درحین خم و راست کردن زانو می باشد. این بیماری در زنان شیوع بیشتری نسبت به مردان دارد و برخی افراد فعال مبتلا ممکن است احساس درد نیز داشته باشند.

- ازگود اشلاتر

این بیماری بیشتر در میان نوجوانان ورزشکار و به علت مستقیم کردن مکرر زانو به وجود می آید و در نتیجه آن برآمدگی زیر کشکک زانو دردناک و متورم خواهد شد.

- چاقی و اضافه وزن

افرادی که اضافه وزن دارند هنگام راه رفتن و ایستادن در زانوی خود احساس درد می کنند. زیرا وقتی وزن بدن بیش از مقدار طبیعی باشد نوعی فشاراضافی به مفاصل و زانوها اعمال می شود که منجر به سایش و از بین رفتن بافت مفصل زانو می شود و در نتیجه استخوان های تیبیا و فمور با هم برخورد کرده و همین اصطکاک ایجاد شده باعث افزایش درد زانو می شود.

 

علائم زانو درد مزمن و شدید

نشانه های زانو درد به نوع بیماری و آسیب های وارده به زانو در هر فردی متفاوت می باشد و ممکن است این علائم خفیف یا شدید باشند.

علائم خفیف زانو درد :

  •  ناتوانی و احساس سفتی در زانو هنگام خم کردن یا صاف کردن آن
  •  گرمی پوست زانو
  • ایجاد صداهای غیر طبیعی در حین حرکت دادن زانو

 

علائم شدید زانو درد که باید جدی گرفته شوند :

  •  تورم و قرمزی شدید و دردناک زانو که نشانه عفونت مفصل زانو است.
  •  تب بالا
  •  ناتوانی در ایستادن
  •  لنگیدن هنگام راه رفتن
  •  عدم تعادل و به زمین خوردن هنگام ایستادن
  •  بی حس شدن پای صدمه دیده
  •  برخی علائم قابل مشاهده ناشی از آسیب مانند ظاهر غیر طبیعی زانو که در مرحله پیشرفته بیماری روماتیسم به چشم می خورد.

 

روش های تشخیص علت زانو درد

پزشک جهت تشخیص دقیق زانو درد ممکن است از روش های زیر بهره گیرد :

  • رادیو گرافی. این روش از تابش الکترومغناطیسی استفاده می کند و تصاویری را تولید می کند که توسط آن ها می توان انواع آسیب ها، بیماری ها و عوارض موجود در زانو را بررسی کرد.
  • سی تی اسکن. این آزمایش از قسمت های مختلف بدن در جهات مختلف عکس می گیرد و به تشخیص و شناسایی مشکلات و عوارض موجود در درون مفاصل ،استخوان ها و بافت ها کمک می کند.
  • سونوگرافی. این فناوری از طریق امواج صوتی و بلافاصله تصاویری را از داخل بدن تهیه می کند که در تشخیص بیماری تاثیر گذار هستند.
  • ام آر آی ( MRI ). ام آر آی تصاویری سه بعدی از داخل بدن تهیه می کند و این امکان را فراهم می آورد که پزشک بتواند آناتومی و ساختار داخلی زانو را ارزیابی کند.
  • تست مایع درون مفصلی نیز از دیگرروش های تشخیصی به شمار می رود.

حتما بخوانید: دلایل آرتروز زانو 

روش های مختلف درمان زانو درد

  • پزشک جهت کاهش زانو درد شدید ممکن است داروهای مسکن و ضدالتهاب و یا استفاده از کیسه یخ را برای بیمار تجویز کند.
  • برای بهبود آسیب های ناشی از ورزش نیز فیزیوتراپی تجویز می شود که باعث می شود بدن عملکرد طبیعی خود را به دست آورد.
  • در برخی موارد نیز پزشک جهت بهبود و کاهش درد ناشی از بیماری آرتروز زانو به بیمار کورتون تزریق می کند.
  • درافرادی که دچار آسیب شدید زانو هستند و روش های غیر جراحی در درمان آن ها موثر نمی باشد پزشک تصمیم به جراحی می گیرد که شامل تعویض جزئی یا کامل زانو می باشد. جراحی معمولا فقط در مواردی که درد شدید است توصیه می شود و سن و وضعیت بیمار نیز در این انتخاب تاثیر گذاراست.

بهترین اقدامی که شما می توانید برای تشخیص علت زانو درد انجام بدید مراجعه به یک پزشک متخصص ارتوپدی می باشد .برای گرفتن وقت از دکتر امین جواهری می توانید با شماره 0217162462 ، 09334131004 ، 02129122060 تماس حاصل فرمایید .


مطالب مشابه

آناتومی مفصل زانو و اجزای مختلف آن
آناتومی مفصل زانو و اجزای مختلف آن

شناخت ساختار و آناتومی مفصل زانو به ما کمک میکند تا از بیماری ها و درد زانو پیشگیری کنیم. زانو از پیچیده ترین و بزرگ ترین مفاصل بدن به شمار می رود که از اجزای مختلفی همچون مفصل، رباط، بورس، مینیسک، عضله و ... تشکیل شده است.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟
آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟

سن ابتلا به آرتروز زانو به روش زندگی و ژنتیک بستگی دارد. افراد مسن‌تر، چاق یا افرادی که دچار آسیب‌دیدگی مفصل هستند بیشتر درمعرض خطر آرتروز قرار دارند اما این بیماری بر جوانان نیز تأثیر می‌گذارد.

مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو
مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو

یکی از نکات مهم بعد از عمل جراحی مینیسک، مراقبت از زانو برای تسریع روند بهبودی و موفقیت کامل در عمل جراحی است. درواقع استراحت و رعایت نکات بهداشتی در طول دوره نقاهت تأثیر قابل توجهی بر پیشرفت بیمار می‌گذارند.

صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل
صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل

صدا دادن زانو یکی از عوارض جانبی بسیار طبیعی عمل تعویض مفصل زانو است. صدایی که می‌شنوید به احتمال زیاد ناشی از قسمت‌های فلزی یا پلاستیکی مفصل تعویض‌شده زانو است.

استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو
استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو

استفاده از زانوبند بعد از عمل تعویض مفصل زانو به موارد فردی و توصیه‌های پزشک بستگی دارد. انواع مختلف زانوبند با جنس‌های مختلف و عملکردهای منحصربه‌فرد طراحی شده‌اند که پزشک با توجه به شرایط بیمار یکی از آن‌ها را پیشنهاد می‌دهد

دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن
دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن

دامنه حرکتی لگن توسط مفصل گوی و کاسه‌ای (مفصل توپی) که از استخوان ران (فمور) و لگن تشکیل شده است، تعیین می‌شود. عمل جراحی تعویض مفصل لگن به بهبود دامنه حرکتی کمک می‌کند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×