• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
ریکاوری دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو چقدر طول می کشد؟

ریکاوری دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو چقدر طول می کشد؟

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۳۰ فروردین ۱۳۹۹

در دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو باید از انجام برخی فعالیت ها خودداری کرد و یکسری مراقبت ها ویژه ای را رعایت نمود تا هر چه سریعتر به بهبودی رسید.

عمل جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو یک روش درمانی موثر در درمان زانو درد است که در طی آن مفصل مصنوعی با مفصل آسیب دیده تعویض می شود. قبل از بررسی دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو، ابتدا به نحوه انجام این جراحی و کاربرد آن می پردازیم.

در روش جراحی تعویض مفصل زانو از پروتز یا مفصل مصنوعی استفاده می شود که جراح در طی آن پس از کنار زدن پوست و ماهیچه های زانو و برداشتن مفصل آسیب دیده، پروتز یا مفصل مصنوعی را به استخوان ران و درشت نی متصل می کند. پروتز بکار رفته در جراحی تعویض مفصل زانو آلیاژی از جنس فلز، پلاستیک و پلیمر است که عملکردی شبیه به زانو دارند.

جراحی تعویض مفصل زانو آخرین راه درمان اختلالات زانو است و تنها زمانی از این روش استفاده می شود که :

  • دیگر روش های درمانی تاثیری در بهبودی حال بیمار نداشته باشد.
  •  درد زانو زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار دهد.
  •  بیمار در کنار زانو درد به سفتی و محدودیت در حرکت دادن زانو مبتلا باشد.
  •  ساییدگی شدید در زانو رخ دهد به گونه ای که مفصل زانو در معرض شکستگی قرار بگیرد.
  •  تورم شدید و تغییر شکل دادن مفصل زانو

تعویض زانو

تعویض مفصل زانو

مدت زمان دوره نقاهت بعد از عمل تعویض مفصل زانو

مدت زمان دوره نقاهت پس از جراحی تعویض مفصل زانو بین هشت تا دوازه هفته طول است؛ و اغلب بیماران پس از گذاران این دوران قادرند بدون نیاز دیگران راه بروند و حتی به رانندگی بپردازند.

با اینکه مدت زمان بهبودی و دوره نقاهت تعویض مفصل زانو  بین 8تا 12هفته به طول می انجامد. اما این زمان در برخی افراد کوتاه تر و در برخی دیگر طولانی تر است که دلایل آن به خاطر عواملی از قبیل سن بیمار، جنس بیمار، مبتلا بودن بیمار به بیماری های زمینه ای و مراقبت های بعد از جراحی است

البته تمام شدن این دوران به معنی بهبودی کامل نیست و شاید در برخی افراد حدودا دو سال طول بکشد تا بیمار به بهبودی کامل دست بیابد.

دوره نقاهت بعد از عمل تعویض مفصل زانو بعد از جراحی تعویض آغاز می شود؛ و به دو دوره بهبودی در بیمارستان و خانه تقسیم می شود.

دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو در بیمارستان

بیمار پس از عمل تعویض مفصل زانو برای مدت یک الی هفت روز در بیمارستان بستری می ماند. در این مدت داروهای مختلفی به بیمار داده می شود تا درد و علائم بیمار تسکین یابد. یکروز بعد از جراحی از شما خواسته می شود که شروع به راه رفتن بکنید. از جمله مراقبت های لازم بعد از جراحی تعویض مفصل زانو در بیمارستان شامل موارد زیر می‌باشد:

  •  بررسی وضعیت بیمار بعد از بهوش آمدن از جراحی
  •  تجویز داروهایی به منظور پیشگیری از لخته خونی در پاها
  •  تزریق آنتی بیوتیک به بیمار برای پیشگیری از بروز عفونت بعد از جراحی
  •  تعویض مکرر پانسمان ها و پیشگیری از خیس شدن آنها
  •  از زانوی بیمار مجدد عکس گرفته می شود تا وضعیت مفصل مصنوعی به طور کامل مشخص شود.
  •  بیمار در بیمارستان به کمک واکر شروع به راه رفتن می کند تا از تشکیل لخته در پاها جلوگیری شود.
  •  آموزش نحوه صحیح راه رفتن بعد از تعویض مفصل زانو

استفاده از واکر بعد از تعویض مفصل زانو

حتما بخوانید: پیشگیری از زانو درد

دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو در خانه

اغلب بیماران 3تا 7روز بعد از جراحی تعویض مفصل زانو از بیمارستان مرخص می شوند و حالا باید بقیه دوره نقاهت و بهبودی بعد از عمل تعویض مفصل زانو را در خانه بگذارند. از جمله دستورالعمل های لازم در خانه بعد از عمل تعویض مفصل زانو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مراقبت ها از زخم ها و تعویض پانسمان ها
  • داشتن برنامه منظم توانبخشی یا فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو
  • داشتن برنامه پیاده روی و راه رفتن در خانه
  • مصرف منظم داروهایی که توسط جراح ارتوپد تجویز شده است
  • رعایت احتیاط لازم برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به زانو
  • داشتن رژیم متعادل و سرشار از فیبر و انواع ویتامین و املاح معدنی برای پیشگیری از یبوست بعد از جراحی 

تغذیه بعد از عمل تعویض مفصل زانو

تغذیه مناسب در دوران نقاهت جراحی تعویض مفصل زانو یکی از موثرترین راه ها در سریعتر جوش خوردن مفصل زانو و حفظ استحکام استخوان زانو است. بیماران عزیز با داشتن رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی می توانند روند بهبودی خود سریعتر کنند. از جمله مواد غذایی مفید در دوران نقاهت و مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو شاملچند مورد زیر می‌شود:

 

تغذیه بعد از عمل تعویض مفصل زانو

 

فیبر

موادغذایی حاوی فیبر در پیشگیری از یبوست و تقویت روند هضم غذا بسیار موثر هستند.

پروتئین ها

زخم ها برای ترمیم خود نیاز به آمینو اسید یا پروتئین ها دارند تا سریعتر بتوانند سلول های جدید بسازند.

 

آهن

بیماری که به تازگی تحت جراحی قرار گرفته است برای بدست آوردن انرژی نیاز به آهن دارند که این انرژی را می توانید از موادغذایی حاوی آهن بدست بیاورید.

ویتامین سی

بدن برای اینکه بتواند آهن مورد نیاز بدن را جذب کند، به ویتامین سی احتیاج دارد همچین این ویتامین ها در تقویت استخوان ها و بهبودی سریعتر زخم ها بعد از جراحی بسیار موثر است.

کلسیم

کلسیم یکی از اصلی ترین مواد موردنیاز استخوان هاست که در حفظ استحکام آن ها بسیار موثر است.

 

عوارض جراحی تعویض مفصل زانو

با وجود مراقبت های لازم در دوران نقاهت بعد از جراحی تعویض مفصل زانو هر روش جراحی با عوارض و خطراتی همراه است که از شایع ترین عوارض جراحی تعویض مفصل زانو شامل:

  • خراب شدن پروتز یا مفصل مصنوعی در گذر زمان
  • خونریزی در محل مفصل زانو
  • لخته شدن خون در پاها و ریه ها
  • بروز مشکلات تنفسی ناشی از بیهوشی
  • سفت و خشک شدن زانو
  • آسیب های عصبی زانو

بروز چنین علائمی نیاز به جراحی مجدد تعویض مفصل زانو دارد. در صورتی که علائم جراحی تعویض مفصل با چنین علائمی همراه باشد حتما پزشک ارتوپد را در جریان بگذارد:

 

 

البته بروز احساس درد بعد از جراحی تعویض مفصل زانو امری طبیعی است که برای کنترل آن در دوران نقاهت جراحی تعویض مفصل زانو می توانید چنین اقداماتی را انجام دهید:

  • استفاده از داروهای مسکنی که توسط جراح ارتوپد تجویز شده است.
  • استراحت کردن
  • استفاده از کمپرس آب سرد

در صورتی که در خصوص دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو سوالاتی داشتید؛ می توانید سوالات خود را در این زمینه از دکتر علیرضا امین جواهری بپرسید.


مطالب مشابه

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟
آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟

سن ابتلا به آرتروز زانو به روش زندگی و ژنتیک بستگی دارد. افراد مسن‌تر، چاق یا افرادی که دچار آسیب‌دیدگی مفصل هستند بیشتر درمعرض خطر آرتروز قرار دارند اما این بیماری بر جوانان نیز تأثیر می‌گذارد.

مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو
مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو

یکی از نکات مهم بعد از عمل جراحی مینیسک، مراقبت از زانو برای تسریع روند بهبودی و موفقیت کامل در عمل جراحی است. درواقع استراحت و رعایت نکات بهداشتی در طول دوره نقاهت تأثیر قابل توجهی بر پیشرفت بیمار می‌گذارند.

صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل
صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل

صدا دادن زانو یکی از عوارض جانبی بسیار طبیعی عمل تعویض مفصل زانو است. صدایی که می‌شنوید به احتمال زیاد ناشی از قسمت‌های فلزی یا پلاستیکی مفصل تعویض‌شده زانو است.

استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو
استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو

استفاده از زانوبند بعد از عمل تعویض مفصل زانو به موارد فردی و توصیه‌های پزشک بستگی دارد. انواع مختلف زانوبند با جنس‌های مختلف و عملکردهای منحصربه‌فرد طراحی شده‌اند که پزشک با توجه به شرایط بیمار یکی از آن‌ها را پیشنهاد می‌دهد

دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن
دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن

دامنه حرکتی لگن توسط مفصل گوی و کاسه‌ای (مفصل توپی) که از استخوان ران (فمور) و لگن تشکیل شده است، تعیین می‌شود. عمل جراحی تعویض مفصل لگن به بهبود دامنه حرکتی کمک می‌کند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×