• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
مراقبت های بعد از عمل تعویض مفصل زانو جهت کمک به بهبودی سریعتر

مراقبت های بعد از عمل تعویض مفصل زانو جهت کمک به بهبودی سریعتر

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
بروز رسانی : ۳۰ دی ۱۴۰۲

مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو از اهمیت بالایی برخوردار است و در موفقیت جراحی تاثیر زیادی دارد. بیمار با رعایت تمام نکات ارائه شده توسط پزشک می تواند به نتیجه دلخواه خود از این جراحی برسد.

مراقبت های مهم بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

مراقبت‌های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو از اهمیت بالایی برخوردار هستند و در موفقیت جراحی تأثیر زیادی دارند. بیمار با رعایت تمام نکات ارائه‌شده توسط پزشک می‌تواند به نتیجه دلخواه خود از این جراحی برسد. در این مطلب به بررسی مراقبت‌های مهم بعد از جراحی تعویض مفصل زانو می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

 

مراقبت‌های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو در بیمارستان

مراقبت‌های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو پس از انجام جراحی شروع می‌شوند. بیمار معمولاً به‌مدت دو روز در بیمارستان بستری می‌باشد که این زمان به نوع جراحی بستگی دارد. در بسیاری از موارد، بیماران پس از عمل مستقیماً به بخش منتقل می‌شوند. اما در برخی موارد بیمار با تشخیص پزشک جهت مراقبت‌های ویژه به آی‌سی‌یو منتقل شده و روز بعد به بخش انتقال داده می‌شود.
در طول مدت بستری بیمار در بیمارستان، شرایط او مرتب به پزشک گزارش شده و دستورات لازم جهت مصرف داروهای مسکن و سایر داروها به او ارائه می‌شوند. فیزیوتراپ پس از هوشیاری کامل بیمار به او کمک می‌کند زانوی خود را روی تخت و در حالت خوابیده، خم و راست کند. همچنین بیمار با استفاده از واکر از تخت پایین می‌آید و کم‌کم شروع به راه رفتن می‌کند. انجام تمرینات و جلسات فیزیوتراپی معمولاً دو هفته پس از جراحی آغاز می‌شوند و از مهم‌ترین اقدامات دوران نقاهت به شمار می‌روند.

 

مراقبت‌های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو در بیمارستان 

 

مراقبت‌های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو در خانه

جراحی تعویض مفصل زانو دوره نقاهت طولانی‌ای ندارد. اما بیمار یک تا دو ماه پس از جراحی درد خواهد داشت. بنابراین پس از ترخیص از بیمارستان، از یکی از اعضای خانواده خود بخواهید از شما مراقبت کند و برای بهبودی سریع‌تر نکات ذیل را رعایت کنید:

  • برای درمان تورم و گرمای مفصل تعویض‌شده، از کمپرس یخ استفاده کنید. یخ‌گذاری به‌مدت 15 تا 20 دقیقه و در 5 نوبت از روز انجام می‌شود.
  • اگر در محل زخم ناشی از جراحی تعویض مفصل، التهاب و ترشح مشاهده کردید، به جراح ارتوپد خود مراجعه کنید.
  • درخصوص نحوه خوابیدن بیماران پس از عمل تعویض مفصل زانو محدودیتی وجود ندارد.
  • همان‌طور که می‌دانید مفصل زانوی تعویض‌شده قابلیت خم شدن بیشتر از 90 درجه را دارد. اما بهتر است برای احتیاط و مراقبت از مفصل تعویض‌شده، آن را بیشتر از 90 درجه خم نکنید.
  • برای جلوگیری از خم شدن زانو‌ها بیشتر از 90 درجه، به‌مدت 3 ماه بعد از جراحی ارتفاع سطوحی مانند صندلی،‌ سرویس بهداشتی و تخت خواب خود را هم‌سطح با زانوها یا 5 تا 6 سانتی‌متر بالاتر از آن‌ها قرار دهید.
    به دلیل اینکه بعد از جراحی تعویض مفصل زانو نمی‌توان برای برداشتن اشیاء از زمین مدام خم شد، توصیه می‌شود وسایل موردنیاز خود را روی سطوح مرتفع‌تر مانند صندلی یا میز کنار تخت خواب خود قرار دهید.
  • چیدمان منزل خود را به‌گونه‌ای تغییر دهید که انجام فعالیت‌های روزمره راحت‌تر شود و احتمال افتادن و سر خوردن شما کاهش یابد. همچنین وسایل ضروری مانند تلفن، کنترل تلویزیون، دستمال کاغذی و داروهای خود را در دسترس قرار دهید. در حمام و سرویس بهداشتی نیز دستگیره‌هایی تعبیه کرده و از آن‌ها جهت حفظ تعادل خود استفاده کنید.
  • استفاده از سرویس فرنگی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو ضروری است. درواقع بیمار باید تا آخر عمر خود از دستشویی فرنگی استفاده کند.
  • تغذیه بعد از جراحی تعویض مفصل زانو بسیار اهمیت دارد. مصرف مواد غذایی مناسب و غنی از انواع ویتامین‌ها و مکمل‌های موردنیاز بدن، از اهمیت بسیاری برخوردار است. ضرورت این مورد به‌دلیل حفظ وزن مناسب بیمار و دریافت ویتامین‌های لازم جهت ترمیم زخم و بافت‌های آسیب‌دیده است.
  • بیمار باید از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کند.
  • تا زمانی که درد بیمار به‌طور کامل از بین نرفته و قادر نیست زانوی خود را کاملاً خم و راست کند، اجازه رانندگی به او داده نمی‌شود. پزشک زمانی به بیمار اجازه رانندگی می‌دهد که بتواند بدون درد زانوی خود را به‌طور کامل جهت ترمز و گاز دادن، خم و راست کند و همچنین پاهای او قدرت لازم برای انجام عکس‌العمل‌های سریع و ناگهانی را به دست آورده باشند.
  • بیمار باید به‌طور مرتب و در فواصل زمانی منظم به پزشک جراح خود مراجعه کند تا معاینات لازم صورت گیرند و عملکرد مفصل مصنوعی نیز کنترل شود.

 

نحوه صحیح راه رفتن و نشستن بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

هنگام نشستن و راه رفتن بعد از جراحی تعویض مفصل زانو باید به نکات زیر توجه کنید:

  • هنگام نشستن روی صندلی دقت کنید که صندلی کمی بلندتر از حد معمول بوده و سفت باشد. مبل‌های راحتی برای این دوران مناسب نیستند.
  • بیمار باید هنگام نشستن و استراحت پای خود را کمی بالاتر از سطح قلب قرار دهد تا دچار تورم نشود. همچنین ممکن است پزشک استفاده از کمپرس یخ را جهت کاهش درد و التهاب به بیمار توصیه کند.
  • بهتر است تا چند ماه پس از جراحی از پله‌ها بالا و پایین نروید و از ایستادن‌های طولانی‌مدت بپرهیزید. درصورت بالا رفتن از پله، ابتدا پای سالم و سپس پای جراحی‌شده را جلو بگذارید و هنگام پایین آمدن از پله‌ها برعکس این حالت عمل کنید.
  • بیمار باید بعد از جراحی از زانوبند استفاده کند و هنگام راه رفتن از عصا یا واکر کمک بگیرد تا فشار اضافی ناشی از وزن او به زانوی جراحی‌شده وارد نشود. بیمار تا زمانی که پزشک دستور نداده است نباید عصا و واکر را کنار بگذارد.

 

مراقبت از زخم‌ها بعد از جراحی تعویض مفصل زانو


بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو باید به‌صورت مرتب به رسیدگی از زخم‌های خود بپردازید. در ادامه مراحل مراقبت از زخم‌ها بعد از جراحی توضیح داده شده‌اند:

  • پانسمان بیمار باید طبق دستور پزشک و در فواصل زمانی منظم تعویض شود. زخم‌ نیز تا زمان قطع شدن ترشحات باید خشک بماند. معمولاً پانسمان را نباید تا چند روز پس از عمل تعویض کرد؛ زیرا استریل‌ترین پانسمان در اتاق عمل انجام می‌شود و عوض کردن آن پیش از خیس شدن امکان آلوده شدن زخم و انتقال عفونت را در این دوران افزایش می‌دهد.
  • زمان حمام رفتن بیمار نیز توسط پزشک تعیین می‌شود. بیمار باید در طول استحمام از پوششی پلاستیکی بر روی پانسمان استفاده کند تا از خیس شدن آن جلوگیری شود. همچنین می‌توان از پانسمان ضدآب نیز استفاده کرد. درصورت خیس شدن محل عمل، آن را بلافاصله با سشوار خشک کنید.
  • نیاز نیست بیمار بعد از جراحی به‌مدت‌ طولانی در بستر بماند و تحرک نداشته باشد. بلکه او باید از فردای روز عمل از تخت پایین بیاید و راه برود. عدم تحرک و فعالیت بیمار،‌ احتمال لخته شدن خون را افزایش می‌دهد که منجر به مشکلات دیگر‌ی برای او می‌شود.
  • بیمار نباید از مصرف داروهای مسکن و خواب‌آور امتناع کند. او باید داروهای تجویز‌شده توسط پزشک را به‌موقع مصرف کند و استراحت کافی نیز داشته باشد. ممکن است پزشک در این دوران داروی ضدلخته نیز به بیمار بدهد تا از لخته شدن خون در پاهای بیمار جلوگیری شود.
  • ورزشکاران باید برای انجام مجدد فعالیت‌های ورزشی پس از جراحی تعویض مفصل زانو، با پزشک جراح خود مشورت کنند. بهتر است ورزش و فعالیت‌های سنگین را تا مدت‌ها به تأخیر بیندازند تا منجر به آسیب مجدد به زانو و مفصل مصنوعی آن‌ها نشوند.

 

استحمام و استفاده از سرویس بهداشتی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

برخی از اقدامات مهم بعد از جراحی تعویض مفصل زانو، نحوه مناسب استحمام و استفاده از سرویس بهداشتی هستند. در ادامه به بررسی نکاتی در مورد چگونگی استحمام و استفاده از سرویس بهداشتی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو می‌پردازیم. توجه به این نکات مانع از افتادن و آسیب دیدن شما می‌شوند:

نکات مهم در استفاده از سرویس بهداشتی

نکات مهم درخصوص استفاده از سرویس بهداشتی عبارت‌اند از:

  • حتماً از توالت فرنگی استفاده کنید. حتی می‌توانید از توالت فرنگی متحرک در کنار تخت خود استفاده کنید.
  • برای نشستن و بلند شدن از روی توالت فرنگی از دستگیره‌های محکم استفاده کنید. (اصلاً از جاحوله‌ای و جای دستمال توالت برای نشستن یا بلند شدن از روی توالت فرنگی کمک نگیرید)
  • از دمپایی‌های مناسب استفاده کنید تا احتمال سر خوردن و زمین خوردن شما کاهش یابد.
  • به‌منظور راحتی تردد از اتاق خواب تا دستشویی در هنگام شب، سعی کنید مسیر را روشن نگه دارید تا از زمین خوردن یا آسیب دیدن در تاریکی جلوگیری کنید.
  • درصورت عدم تعادل یا احساس سرگیجه، پزشک خود را مطلع سازید و بلافاصله به او مراجعه کنید.

نکات مهم در استحمام کردن

نکات مهم درخصوص چگونگی استحمام کردن شامل موارد زیر هستند:

  • برای شستن موها و بدن خود از صندلی استفاده کنید. به‌منظور سر نخوردن صندلی در حمام از فرش زیر پایی کمک بگیرید و نهایت دقت را مدنظر قرار دهید تا در حین استحمام زمین نخورید.
  • به‌منظور تسهیل در استحمام از دوش‌های دستی و شلنگ‌دار استفاده کنید.

فیزیوتراپی و توانبخشی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو از اهمیت بالایی برخوردار است و به‌نوعی مهم‌ترین بخش درمان و مکمل آن می‌باشد. بیمار پس از جراحی نمی‌داند که چه کارهایی را باید انجام دهد و از انجام چه فعالیت‌هایی باید پرهیز کند. بنابراین فیزیوتراپ می‌تواند راهنمایی‌های لازم را به او ارائه ‌دهد.
دستگاه‌های فیزیوتراپی که در زیر زانوی بیمار قرار می‌گیرند به خم و راست کردن زانو می‌پردازند و در این فرایند نیازی به تحرک بیمار نیست. اینجاست که بیمار متوجه اهمیت فیزیوتراپی می‌شود.
هدف فیزیوتراپی کاهش درد بیمار، تقویت قوای عضلانی او، افزایش دامنه حرکتی و جلوگیری از خشکی زانو است و درصورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های پزشک، بروز این عوارض بسیار شایع می‌باشد. دردهای پراکنده چند هفته پس از جراحی ممکن است ادامه داشته باشند که به‌تدریج و با انجام تمرین‌های ورزشی ارائه‌شده توسط پزشک و فیزیوتراپ بهبود می‌یابند.
تمرینات و حرکات ورزشی‌ای که بیمار باید در منزل انجام دهد، توسط پزشک به او ارائه می‌شود. این تمرینات به همراه توضیحات و تصاویر آن‌ها روی برگه‌ای پرینت می‌شوند. بیمار می‌تواند درصورت نیاز با فیزیوتراپ خود درخصوص انجام صحیح تمرینات مشورت کند.
اگر هنگام انجام این حرکات، احساس درد کردید حتماً باید به پزشک یا فیزیوتراپ اطلاع دهید؛ زیرا ادامه تمرین با درد موجب ایجاد آسیب مجدد به زانوی شما می‌شود. همچنین از فشار بیش‌ازحد به خود در حین انجام تمرینات خودداری کرده و زیاده‌روی نکنید.

 

فیزیوتراپی و توانبخشی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

 

انواع حرکات ورزشی بعد از تعویض مفصل زانو

تمام تمرینات و حرکات را مرتب و مداوم انجام دهید و بدانید که بهبودی شما روندی تدریجی می‌باشد و زیاده‌روی در انجام تمرینات نه تنها کار خوبی نیست بلکه باعث آسیب رسیدن بیشتر به عضلات نیز می‌شود. پس هر موقع احساس ناراحتی کردید،‌ تمرین را متوقف کنید. برخی از تمرینات دوره نقاهت شامل موارد زیر می‌باشند:

  • خم کردن زانو در حالت ایستاده
  • خم کردن زانو با کمک دست
  • انجام تمریناتی با کش جهت تقویت زانو
  • تمرین دوچرخه ثابت

بیمار باید تا آخر عمر به انجام تمرینات و ورزش‌های سبک بپردازد تا حرکت و قدرت عضلات حفظ شوند. ورزش‌هایی مانند شنا و دوچرخه‌سواری بسیار مناسب هستند و در مقابل ورزش‌هایی نظیر تنیس و بدمینتون که در آن‌ها به مفصل ضربه وارد می‌شود، برای افرادی که جراحی تعویض مفصل زانو داشته‌اند، مناسب نیستند.

کلام آخر

به خاطر داشته باشید، بهترین نتیجه بعد از جراحی زمانی به دست می‌آید که اقدامات لازم بعد از جراحی را به‌درستی انجام دهید. این اقدامات به روند بهبود بیمار کمک می‌کنند و باعث می‌شوند سریع‌تر قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خود باشد. دکتر جواهری یکی از جراحان و متخصصان است که درزمینه عمل جراحی تعویض مفصل زانو تخصص دارد. او بعد از انجام عملی موفقیت‌آمیز، نکات کلیدی در مورد مراقبت از خود را به بیمار یادآوری می‌کند. همچنین تمرین‌ها و ورزش‌های سبکی نیز برای بهبود عملکرد بیمار به او پیشنهاد می‌دهد. بنابراین اگر قصد دارید عمل تعویض مفصل زانو انجام دهید به مرکز ما مراجعه کنید و از خدمات ما بهره‌مند شوید.


مطالب مشابه

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟
آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟

سن ابتلا به آرتروز زانو به روش زندگی و ژنتیک بستگی دارد. افراد مسن‌تر، چاق یا افرادی که دچار آسیب‌دیدگی مفصل هستند بیشتر درمعرض خطر آرتروز قرار دارند اما این بیماری بر جوانان نیز تأثیر می‌گذارد.

مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو
مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو

یکی از نکات مهم بعد از عمل جراحی مینیسک، مراقبت از زانو برای تسریع روند بهبودی و موفقیت کامل در عمل جراحی است. درواقع استراحت و رعایت نکات بهداشتی در طول دوره نقاهت تأثیر قابل توجهی بر پیشرفت بیمار می‌گذارند.

صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل
صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل

صدا دادن زانو یکی از عوارض جانبی بسیار طبیعی عمل تعویض مفصل زانو است. صدایی که می‌شنوید به احتمال زیاد ناشی از قسمت‌های فلزی یا پلاستیکی مفصل تعویض‌شده زانو است.

استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو
استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو

استفاده از زانوبند بعد از عمل تعویض مفصل زانو به موارد فردی و توصیه‌های پزشک بستگی دارد. انواع مختلف زانوبند با جنس‌های مختلف و عملکردهای منحصربه‌فرد طراحی شده‌اند که پزشک با توجه به شرایط بیمار یکی از آن‌ها را پیشنهاد می‌دهد

دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن
دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن

دامنه حرکتی لگن توسط مفصل گوی و کاسه‌ای (مفصل توپی) که از استخوان ران (فمور) و لگن تشکیل شده است، تعیین می‌شود. عمل جراحی تعویض مفصل لگن به بهبود دامنه حرکتی کمک می‌کند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

  • صیفوره

    سلام صبح شما بخیر، امیدوارم صحتمند باشید. سوالم این است که دوسال میشود عمل تعویض مفصل زانو انجام دتده ام تا فعلآ خوبم اما مدت شش ماه میشود که دربلاک کوچ نموده ایم البته طبقه ششم در این اواخر پا هایم بسیار کم کم شخی ودرد کم دارد. آیا تآثیر آن بالا رفتن از پته ها یا پله ها است

    مدیر سایت

    خدا قوت استفاده از پله به صورت مکرر اصلا برای کسی که تعویض مفصل زانو انجام داده مناسب نیست .

×