• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
 مشکلات و عوارض بعد از جراحی تعویض مفصل لگن

مشکلات و عوارض بعد از جراحی تعویض مفصل لگن

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸

عوارض تعویض مفصل لگن معمولاً زیاد نیستند با این وجود این جراحی هم مانند سایر عمل‌ها ممکن است عوارضی احتمالی در پی داشته باشد که اغلب شامل التهاب و درد است.

جراحی تعویض مفصل لگن یکی از جراحی هایی به شمار می رود که با درصد بالایی از موفقیت و رضایت مندی بیماران همراه است. این جراحی به بیماران بسیاری کمک کرده و آن ها را ازانواع آسیب ها و شکستگی های دردناک نجات داده است. اکثر افراد پس از تعویض مفصل ران خود احساس خوشنودی کامل داشته و این جراحی تاثیر بسیار مثبتی در کیفیت زندگی آن ها بر جای گذاشته است.

 

این جراحی معمولا عوارض جانبی خاصی ندارد و بیمار پس از گذراندن دوران نقاهت جراحی تعویض مفصل لگن می تواند بدون هیچ گونه مشکلی به زندگی عادی خود بازگردد و فعالیت های خود را از سر گیرد. با این وجود این جراحی هم مانند سایر اعمال جراحی ممکن است عوارضی احتمالی در پی داشته باشد که اغلب شامل التهاب و درد است.

نوع پروتز به کار رفته در بدن نیز در بروز عوارض جانبی موثر می باشد. در صورت بروز این عوارض روند بهبودی بیمار تا حدودی به تاخیر می افتد و مشکلاتی برای بیمار به وجود می آید. ریسک بروز عوارض در جراحی تعویض مفصل ران بسیار کمتر از جراحی های دیگر می باشد و دلیلی ندارد که بیمار مضطرب شود و از جراحی بیم داشته باشد و از آن چشم پوشی کند. بلکه در صورتی که انجام عمل برای او ضرورت دارد باید آن را انجام دهد.

همچنین دانستن این عوارض باعث می شود بتوان در مورد آن ها تصمیمات موثر گرفت و حتی از وقوع آن ها نیز پیشگیری کرد. مهارت  و تجربه پزشک متخصص را نیز در این مورد نباید نادیده گرفت. در ادامه به برخی از عوارض احتمالی پس از جراحی تعویض مفصل ران اشاره می کنیم.

عوارض احتمالی جراحی تعویض مفصل لگن بستگی به عوامل مختلفی نظیر سن بیمار، شرایط بدنی، شدت و نوع عارضه لگن و حاذق و باتجربه بودن جراح و متخصص لگن دارد.

پس از جراحی تعویض مفصل ران برخی از بیماران احساس درد و ناپایداری را تجربه خواهند کرد.در برخی دیگر نیز ممکن است سفت شدن، خونریزی و مشکلات عصبی به وجود آید. درد اغلب بیماران پس از پشت سر گذاشتن دوران نقاهت کاهش می یابد و دامنه حرکتی آن ها بیشتر می شود و در تعداد کمی از بیماران عوارض جانبی ماندگار خواهد بود. در ادامه به برخی از عوارض ممکن عمل جراحی تعویض مفص لگن یا ران اشاره می کنیم:

 

عوارض احتمالی جراحی تعویض مفصل لگن یا ران

 

در رفتگی مفصل مصنوعی

این اتفاق ممکن است در هفته های اول پس از عمل جراحی یا حتی بعد از گذشت چندین سال رخ دهد و ریسک آن در روزهای اولیه پس ازعمل به علت ضعف عضلات بسیار بالا می باشد.

بروز عفونت در ناحیه جراحی شده

احتمال عفونت درهر جراحی وجود دارد و بیمار باید با رعایت نکات بهداشتی مانع پیدایش آن شود. در صورت عفونت جزئی محل عمل ممکن است پزشک با تجویز داروهای آنتی بیوتیک آن را کنترل و رفع کند. در صورتی که بعد از جراحی از زخم ها به خوبی محافظت نشود با گذشت یک هفته از عمل جراحی زخم بیمار همچنان ترشح دارد و این ترشحات ممکن است زرد رنگ و کدر باشند. اما اگر عفونت شدید بوده و باعث آسیب بافت ها شده باشد برخی اوقات نیاز به جراحی مجدد می باشد.

حتما مطالعه کنید : بهترین سن برای تعویض مفصل ران چه زمانی است؟

احساس درد بیمار هنگام انجام فعالیت های عادی

با توجه به اینکه ریسک این اتفاق بسیار پایین می باشد اما در صورت بروز عفونت تاثیرات طولانی مدت بر بدن بیمار خواهد داشت. اگر محل عمل پس از 4 هفته دچار عفونت گردید پزشک می تواند با باز کردن مجدد محل زخم عفونت را تمیز کند و با تزریق آنتی بیوتیک آن را کنترل کند.

در صورتی که عفونت ازبین نرود پزشک جراح به ناچار باید مفصل مصنوعی را خارج کرده و پس از رفع عفونت مجدد آن را جایگزین کند. در این شرایط بهتر است جراحی مجدد پس از 3 ماه انجام شود تا بهبودی نسبی بیمار به دست آید.

در موارد بسیار نادر هم چنانچه اگر عفونت بیش از حد و غیر قابل درمان باشد پزشک مجبور به قطع عضو خواهد شد.

شل شدگی مفصل مصنوعی

از شایع ترین عوارض جراحی تعویض مفصل لگن شل شدن مفصل مصنوعی می باشد که علت آن جذب استخوان اصلی در ناحیه ای می باشد که به مفصل مصنوعی وصل شده است. تشخیص این اتفاق از طریق رادیوگرافی معمولی نیز امکان پذیر می باشد.

ساییدگی مفصل مصنوعی

در صورتی که اصول مراقبتی بعد از جراحی تعویض مفصل لگن به خوبی رعایت نشود. با گذشت زمان خوردگی یا استئولیز استخوان های اطراف مفصل مصنوعی ایجاد می شود این عارضه معمولا بدون درد می باشد. اما مشکلاتی را برای بیمار به وجود می آورد.

شکسته شدن استخوان های اطراف مفصل مصنوعی

این اتفاق معمولا بر اثر ضربه وارده به محل جراحی شده به وجود می آید.

تغییر طول اندام بیمار

احتمال بروز این عارضه بسیار کم می باشد و معمولا به صورت بلندتر شدن عضو جراحی شده رخ می دهد.

آمبولی و لخته شدن خون پس از جراحی

این عارضه یکی از مهم ترین عوارض احتمالی پس از اعمال جراحی به حساب می آید  و درصورت بروز باید فورا نسبت به درمان آن اقدام گردد.

آسیب های عروقی و عصبی ناشی از جراحی

این عارضه نیز بسیار نادر می باشد اما می تواند مشکلات بسیاری را برای بیمار به همراه داشته باشد.

بروز درد در مفصل مصنوعی

درد بیمار پس از جراحی مخصوصا هنگام شب به مدت چندین هفته ممکن است ادامه داشته باشد و یا بیمارهنگام انجام فعالیت های روزمره احساس ناراحتی کند. این نوع درد به تدریج و به مرور زمان برطرف می شود و فرد باید پس از سه الی شش هفته قادر به انجام فعالیت های روزمره خود بدون مشکل باشد.علت درد همچنین می تواند ناشی از عفونت محل عمل ، شل شدن مفصل مصنوعی و یا مشکلات ستون فقرات بیمار باشد.

التهاب

تورم و التهاب محل عمل تا چند ماه پس از جراحی طبیعی می باشد و جای نگرانی نیست. اما اگر تورم افزایش پیدا کرد و بیشتر شد باید پزشک را در جریان گذاشت. همچنین ممکن است بیمار احساس بی حسی و گزگز در اطراف ناحیه جراحی شده داشته باشد که آن هم طبیعی بوده و به تدریج برطرف خواهد شد.

ناپایداری

بیمار مدتی پس از جراحی تعویض مفصل لگن ، ممکن است همچنان احساس بی ثباتی در مفصل لگن خود داشته باشد که این عارضه به مرور و با تقویت مفاصل اطراف مفصل مصنوعی و بهبود دامنه حرکتی بیمار برطرف می شود.

سفتی و سختی محل عمل

مشاهده این حالت در ناحیه جراحی شده ممکن است به خاطر تورم و التهاب ناشی از جراحی و تزریق دارو باشد. اما اگر این وضعیت بهبود نیافت و ادامه داشت لازم است به پزشک اطلاع داده شود تا علت آن بررسی شده و نسبت به درمان آن اقدام گردد.

 

کاهش ریسک عوارض جراحی لگن

در جراحی تعویض مفصل لگن پزشک جراح ، بافت ضخیمی که مفصل را احاطه کرده است برداشته و مفصل مصنوعی را جایگزین آن می کند. جای گذاری مناسب پروتز در طی عمل از نکات بسیار مهم و قابل توجه می باشد. زیرا مفصل مصنوعی باید مدتی طولانی در جای خود دوام آورده و پایدار باشد.بنابراین توانایی و تجربه پزشک جراح در این امر بسیار تاثیر گذار می باشد.

پس از انجام موفقیت آمیز جراحی ، وظیفه بیمار است که از خود مراقبت کند و بعضی عادات و سبک زندگی خود را تغییر دهد تا از بروز آسیب مجدد وعوارض پس از عمل پیشگیری شود.

 

مطالب مشابه

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟
آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟

سن ابتلا به آرتروز زانو به روش زندگی و ژنتیک بستگی دارد. افراد مسن‌تر، چاق یا افرادی که دچار آسیب‌دیدگی مفصل هستند بیشتر درمعرض خطر آرتروز قرار دارند اما این بیماری بر جوانان نیز تأثیر می‌گذارد.

مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو
مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو

یکی از نکات مهم بعد از عمل جراحی مینیسک، مراقبت از زانو برای تسریع روند بهبودی و موفقیت کامل در عمل جراحی است. درواقع استراحت و رعایت نکات بهداشتی در طول دوره نقاهت تأثیر قابل توجهی بر پیشرفت بیمار می‌گذارند.

صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل
صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل

صدا دادن زانو یکی از عوارض جانبی بسیار طبیعی عمل تعویض مفصل زانو است. صدایی که می‌شنوید به احتمال زیاد ناشی از قسمت‌های فلزی یا پلاستیکی مفصل تعویض‌شده زانو است.

استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو
استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو

استفاده از زانوبند بعد از عمل تعویض مفصل زانو به موارد فردی و توصیه‌های پزشک بستگی دارد. انواع مختلف زانوبند با جنس‌های مختلف و عملکردهای منحصربه‌فرد طراحی شده‌اند که پزشک با توجه به شرایط بیمار یکی از آن‌ها را پیشنهاد می‌دهد

دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن
دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن

دامنه حرکتی لگن توسط مفصل گوی و کاسه‌ای (مفصل توپی) که از استخوان ران (فمور) و لگن تشکیل شده است، تعیین می‌شود. عمل جراحی تعویض مفصل لگن به بهبود دامنه حرکتی کمک می‌کند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

  • زارعی

    با سلام من دوران بچگی در رفتگی لگن داشتم که عمل کردن و ۷/۸ سالگی پلاتین رو خارج کردن الان چندین ساله که ارتروز شدید در همان محل دارم دکتر گفته باید بعد ۵۰ سالگی عمل بشه ، ولی گاها درد شدید دارم و اینکه وقتی مسافتی هر چند کوتاه رو میرم درد داره ، و لنگ لنگ راه میرم ، میشه راهنمایی بفرمایید که عمل برا من که الان سنم ۴۰ هست مناسبه؟! و بعد عمل این لنگ راه رفتنم درست میشه یا نه ممنون

    مدیر سایت

    خدا قوت برای تعویض مفصل لگن محدودیت سنی وجود نداره بایستی حتما عمل کنید و اگر عمل مناسبی انجام بشه لنگش شما بین 3 تا 6 ماه به طور کامل برطرف میشه شما باید با عکس رادیوگرافی به مطب مراجعه کنید تا من ببینمتون.

  • حسن

    با سلام مادر من بیش از 12 سال است که مشکل آرتروز و روماتیسم دارند و پزشکان گفته اند که باید عمل تعویض مفصل انجام بدهند . مادرم 77 سال سن و دارای فشار و قند هستند و دارو استفاده می کنند و ضمنا مشکل ریوی هم دارند ولی متخصصان قلب و ریه اجازه عمل دادند . ریسک این عمل چقدر است؟ اگه امکان داره به شماره تلفن 09929974024 پیامک بفرماید

    مدیر سایت

    خدا قوت برای عمل جراحی تمام مشکلات بیمار optimize (بررسی ) میشه و تقریبا هیچ بیماری نیست که امکان عملش وجود نداشته باشه.

  • اسماعیل دهبزرگی

    با سلام خدمت اقای دکتر حدود 4ماه هست تعوض مفصل لگن انجام دادم ولی متاسفانه مفصل مصنوعی یک حرکت جزیی داره پایم را که تکان میدم حرکت جزیی داره البته دردی احساس نمیکردم اما الان 3 روز هست که درراه رفتن ونشستن وخوابیدن درد شدیددر باسنم ورانم احساس میکنم که با چند بار جابجا شدن این درد از بین میره در ظمن این عمل هفتمیم هست هر بار عمل میکردم بعد از دوسه روز مفص از چاش خارج میشدکه این با هم این مشکل برام پیش امد لطف بفرمایید باید چه کار کرد

    مدیر سایت

    خدا قوت بایستی این مورد شما با عکس سی تی اسکن و عکس رادیولوژی وضعیت کامپوننت ها بررسی بشه.

×